مدیرعامل ژوبین در IT Weekend از چالش شرکت های نرم افزاری در اجرای پروژه ها گفت

مجله چارخونه » خبر » مدیرعامل ژوبین در IT Weekend از چالش شرکت های نرم افزاری در اجرای پروژه ها گفت
مدیرعامل ژوبین در IT Weekend از چالش شرکت های نرم افزاری در اجرای پروژه ها گفت
مدیرعامل ژوبین از چالش شرکت های نرم افزاری در اجرای پروژه ها می گوید
فهرست محتوا

IT Weekend (سومین جشنواره فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف) که در تاریخ 25 دی ماه در دانشگاه شریف تهران برگزار شد، فرصت خوبی برای کسب تجربه علاقمندان به این حوزه و همچنین تبادل اطلاعات فعالان صنف کسب و کارهای نوپا بود.
این رویداد با همین هدف و همچنین بررسی چالش‌های حوزه کسب و کار‌های نوین در قالب سخنرانی های کوتاه از فعالان برجسته این حوزه برگزار شد و فعالان برجسته این صنف با شرکت در سخنرانی های کوتاه، دانش و تجربه خود را به علاقمندان انتقال دادند.
IT weekend با همت دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف، آزمایشگاه یادگیری فناوری اطلاعات دانشگاه شریف (لایتک)، سازمان فناوری اطلاعات ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد و علاوه بر این، شرکت ژوبین با مجموعه‌های موفق خود در حوزه اکوسیستم نرم افزار و محتوا (پارس‌هاب و چارخونه) به عنوان حامی معنوی این رویداد، در این جشنواره حضور پررنگی داشت.
سعید رسول اف به عنوان مدیر عامل شرکت ایده پرداز ژوبین، جزو سخنرانان IT Weekend بود که در جریان یک سخنرانی TED (شیوه ای از سخنرانی برای گسترش ایده های ارزشمند است) ضمن معرفی شرکت ژوبین و بازارهای اندرویدی پارس هاب و چارخونه به عنوان زیرمجموعه های موفق این شرکت، به بررسی عوامل عدم موفقیت برخی استارتاپ  ها و کسب و کارهای نوپا در ایران پرداخت که شرح آن را در مجله چارخونه می خوانید.

[tie_slideshow]
[tie_slide] مدیرعامل ژوبین در IT Weekend از چالش شرکت های نرم افزاری در اجرای پروژه ها می گوید [/tie_slide]
[tie_slide] مدیرعامل ژوبین در IT Weekend از چالش شرکت های نرم افزاری در اجرای پروژه ها می گوید[/tie_slide]
[/tie_slideshow]

راز و رمز موفقیت ژوبین

سعید رسول اف با اشاره به سابقه 12 ساله شرکت ایده پرداز ژوبین در حوزه ICT گفت: شرکت ژوبین به عنوان یک مجموعه خصوصی با 12 سال سابقه فعالیت موفق و موثر در حوزه ICT، همواره در پی رشد و توسعه بوده و در این مسیر نه با حمایت های دولتی،که به شایستگی و توانایی های خود متکی بوده است.
مدیر عامل بازارهای اندرویدی چارخونه و پارس هاب در جریان سخنرانی رویداد IT Weekend  گفت: در این مسیر ژوبین برای تامین هزینه ها و کسب درآمد، پروژه های مختلفی را مدیریت و به مرحله اجرا درآورد, که اغلب موفق بوده و در مقابل برخی با چالش مواجه شدند که البته در پس همه این موفقیت و چالش ها، تجربه های بزرگی به دست آمد و در نتیجه ژوبین امروز جایگاه و محبوبیت خوبی بین کاربران و توسعه دهندگان  برنامه های اندرویدی دارد. وی در بیان موفق نبودن برخی از پروژه های ایرانی با اشاره به یک مثال تصویری رایج گفت، متاسفانه بین آنچه مشتری می خواهد با طرحی که طراح می دهد و راهنمایی و برنامه ریزی مشاور برای رسیدن به هدف و در نهایت نتیجه نهایی فاصله بسیاری وجود دارد و این موضوع به بروز برخی مشکلات منجر می شود.

[tie_slideshow]
[tie_slide] مدیرعامل ژوبین در IT Weekend از چالش شرکت های نرم افزاری در اجرای پروژه ها می گوید[/tie_slide]
[tie_slide] مدیرعامل ژوبین در IT Weekend از چالش شرکت های نرم افزاری در اجرای پروژه ها می گوید[/tie_slide]
[/tie_slideshow]

تمرکز،عامل پیروزی است

رسول اف افزود: اگر چه  برخی از پروژه ها، منافع مالی زیادی برای ما در بر ندارد؛ اما درس های بسیاری از این پروژه ها می گیریم و این موفقیت ها در برخی موارد به تغییر رویکرد ما منجر می شود.
به گفته مدیر عامل بازارهای اندرویدی چارخونه و پارس هاب، ژوبین پس از اجرای پروژه های متعدد و بررسی مجدد آن ها به این نتیجه رسید که روی بخش خاصی تمرکز کند؛ زیرا تجربه 12 ساله فعالیت در حوزه های مختلف می گوید کهتمرکز تضمین کننده رشد بیشتر است.
وی افزود: ما از سال 1390 روی پروژه های سرویس محور متمرکز شدیم و همچنین از مزیت رقابتی که در حوزه نرم افزار موبایل داشتیم استفاده کردیم و از سال 1390 روی اکوسیستم موبایل تمرکز کردیم. نخستین تجربه در این حوزه همکاری با گلکسی اپس سامسونگ بود که در این زمینه موفقیت های زیادی کسب کردیم و خدمات خوبی هم ارائه دادیم. سپس به توسعه اکوسیستم های محلی محتوا محور کتاب و مجله با نام «کتابخانه همراه» که روی گوشی های سامسونگ نصب می شد روی آوردیم. همچنین در کنار کتابخانه همراه، «جعبه موسیقی» را راه اندازی کردیم که البته به دلیل تشدید تحریم ها با مشکلاتی در این زمینه مواجه شدیم.
سعید رسول اف افزود: همچنین با استفاده از تجربه همکاری با گلکسی اپس، اکوسیستم خود را گسترش دادیم و بخش اپلیکیشن را به آن افزودیم که در پارس هاب به آن اضافه کردیم.
بازار اندرویدی پارس هاب به منظور ایجاد بستری امن و متنوع برای کاربران و حمایت از تولیدکنندگان محتوای ایرانی،اسلامی به صورت رسمی در  اسفند ماه 1392 راه اندازی شد و بعد از تغییرات چشم گیر و انجام بروز رسانی های گسترده به عنوان نخستین بستر عرضه محتوای الکترونیکی به صورت یکپارچه در ایران در حال فعالیت است.

مدیرعامل ژوبین در IT Weekend از چالش شرکت های نرم افزاری در اجرای پروژه ها گفت

تجربه موفق چارخونه

رسول اف در ادامه سخنرانی در رویداد IT Weekend افزود: پس از کسب موفقیت های ژوبین، رقبای جدی  به میدان آمدند. در نتیجه ما به فکر همکاری با اپراتور ایرانسل به عنوان بزرگترین اپراتور دیتای کشور افتادیم و اکوسیستم «چارخونه» را در سال 1395 راه اندازی کردیم. در حقیقت اکوسیستم ژوبین دارای یک بستر یکپارچه برای دریافت و عرضه انواع نرم افزار و محتوا در بستر تلفن همراه است که دارای 2 ویترین است . کاربران می توانند از ویترین اختصاصی چارخونه و همچنین ویترین پارس هاب، وارد این اکوسیستم شوند. به گفته این فعال حوزه کسب و کارهای نوپا، ژوبین (پارس هاب و چارخونه) در حال حاضر 5 میلیون کاربر داردکه از این تعداد 60 درصد از کاربران از گوشی سامسونگ استفاده می کنند.
رسول اف در مورد وضعیت کنونی کسب و کار خود هم گفت: در حال حاضر ما لایه های مختلف اکوسیستم را ارزیابی کرده ایم و از آنجا که خودمان تولیدکننده اپلیکیشن هستیم و جنس دغده ما از جنس دغدغه توسعه دهنده است؛ به سمتی رفته ایم که ابزارهای مورد نیاز توسعه دهندگان را به شکل رایگان و به عنوان سرویس فراهم کنیم. نمونه این اتفاق سرویس جدیدی مشابه گوگل آنالایتیک با نام تجاری آماروید است که نسخه اولیه آن به صورت آزمایشی ارائه شده است .
گفتنی است که در رویداد نوآورانه IT Weekend در کنار مدیرعامل شرکت ایده پرداز ژوبین، صاحب نظرانی چون محمد خوانساری، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات و مخابرات ایران، امیرحسین جهانگیر،عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، حسن کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، پشوتن پورپزشک، مدیرعامل فروشگاه اینترنتی بامیلو، کیوان جعفری ، مدیر عامل شرکت ترابرنت، بازارگاه اینترنتی حمل و نقل کالا (نارین گیمز) و … سخنرانی کردند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *