پاسخ‌های فنی به یک ویدئو

مجله چارخونه » خبر » پاسخ‌های فنی به یک ویدئو
پاسخ‌های فنی به یک ویدئو
فهرست محتوا

 

چند روزی است که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی بازنشر یک ویدئو، اتلاف حجم اینترنت کاربران به بهانه به‌روزرسانی برنامه‌های کاربردی را مطرح کرده‌اند.

 

در پاسخ به موارد مطرح شده در این ویدئو، توجه کاربران گرامی را به نکات زیر جلب می‌کنیم:

 

  1. تمامی برنامه‌های اندروید دارای دو مشخصه به نام versionCode و versionName هستند. مقدار versionCode از نوع عددی صحیح است و بیانگر نسخه واقعی نرم‌افزار و مبنای سیستم عامل و تمامی مارکت‌ها برای شناسایی به‌روزرسانی است. در صورتی که مقدار versionName یک مقدار متنی/عددی و معمولا شامل چندین نقطه و یا عبارت متنی است. عبارت versionName تنها جنبه نمایشی به کاربر داشته و مبنای تصمیم‌گیری در خصوص به‌روزرسانی نرم‌افزار نیست.
  2. همان طور که در ویدئو هم مشخص است ملاک versionCode نرم‌افزار است که در ویدئو نیز به صورت یک عدد داخل پرانتز در کنار versionName نوشته شده است.
  3. در سیستم عامل اندروید به طور کلی Downgrade (نصب نسخه پایینتر) هیچ برنامه‌ای مجاز نیست و سیستم عامل از این کار جلوگیری می‌کند.
  4. در سیستم عامل اندروید هر برنامه دارای امضای دیجیتال تولیدکننده است و این امضا یک طرفه و غیرقابل جعل است. سیستم عامل اندروید امکان به‌روزرسانی یک نرم‌افزار با امضایی متفاوت از امضای نسخه فعلی را مسدود می‌کند، لذا به‌روزرسانی با نسخه جعلی امکان‌پذیر نیست.
  5. برخی نرم‌افزارها مانند Twitter ، Linkedin و… چندین Version Stream دارند. به این معنی که به عنوان مثال نسخه‌های جداگانه‌ای برای چین، اروپا، آمریکا و یا بین‌المللی منتشر می‌کنند. تولیدکننده این نرم‌افزارها، برای شناسایی این نرم‌افزارها از یکدیگر از  versionName استفاده می‌کنند. مثلا LinkedIn نسخه‌هایx را برای چین و نسخه‌های ۴٫x.x  را برای کاربران بین‌المللی منتشر می‌کند. همانطور که پیشتر گفته شد، عبارت versionName مشخص‌کننده نسخه نرم‌افزار نیست.
  6. موردی دیگری که در ویدئوی مذکور مطرح شده، عدم وجود آپدیت برای یک نرم‌افزار در Google Play است، در صورتی که در چارخونه آپدیت وجود دارد. در نظر داشته باشید Google Play تنها مارکت رسمی اندروید نیست و Samsung Galaxy Apps، Amazon،   Huawei AppStore و… همگی مارکت‌های رسمی و قانونی اندروید هستند که ممکن است نسخه‌ای از یک نرم‌افزار پیش از آن که به Google Play برسد، در آنها منتشر شود. روبات های به روزرسانی چارخونه از تمامی این مارکت‌ها Feed می‌شوند. همچنین برخی نرم‌افزارها نسخه‌های به‌روزرسانی را به صورت مستقل در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند. (مانند WhatsApp و Telegram). همچنین در مارکت‌های بین المللی مانند Google Play و Samsung Galaxy Apps عرضه یک نسخه از نرم‌افزار در محدوده جغرافیایی محدود نیز ممکن و بسیار رایج است که نسخه ای از نرم‌افزار (خصوصا نرم‌افزارهای خود شرکت Google) در محدوده جغرافیایی و یا برای اپراتور خاصی منتشر شود. این مورد در همه مارکت های ایرانی به چشم می خورد و با توجه به موارد فوق، به معنی سوء استفاده و یا حتی خطا در عملکرد مارکت نیست.
  7. فرایند به روزرسانی در چارخونه به صورت کاملا اختیاری و صرفا با انتخاب و تایید کاربر میسر است. بر خلاف Google Play و برخی مارکت های ایرانی که آپشنی برای به‌روزرسانی خودکار بدون اعلام مجدد به کاربر دارند.

ارایه سریع نسخه به‌روز و اصلی نرم‌افزارها، یکی از مزیت‌های کلیدی مارکت چارخونه نسبت به رقباست. برندی که بر اساس آمار موجود، در یک سال اخیر از رشد قابل توجهی در جذب کاربران تلفن همراه برخوردار بوده و در زمینه ایجاد اشتغال برای توسعه‌دهندگان ایرانی نیز موفق بوده است.

 

روابط عمومی چارخونه

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *