چگونه جواب آزمایش خون خود را بخوانیم؟

مجله چارخونه » برنامه‌ » برنامه های آموزشی » چگونه جواب آزمایش خون خود را بخوانیم؟
چگونه جواب آزمایش خون خود را بخوانیم؟
دانلود برنامه راهنمای آزمایش
فهرست محتوا

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از دریافت نتیجه آزمایش، میان اطلاعات مختلف پزشکی و اصطلاحات کوتاه شده انگلیسی سردرگم شده و به دنبال تفسیر جواب آزمایش و یا خواندن جواب آزمایش خود باشید. گرچه به‌طور معمول در برگه نتیجه آزمایش بخش راهنما وجود دارد، اما همچنان بعضی اطلاعات موجود در برگه جواب آزمایش برای افراد که دانش پزشکی ندارند، گنگ و نامفهوم به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی وجود یک مفسر جامع نتیجه آزمایش، بسیار موثر و کارآمد خواهد بود. دانلود برنامه راهنمای آزمایش به درک بهتر اطلاعات موجود در برگه آزمایش به شما کمک خواهد کرد. با مجله چارخونه و در بررسی این اپلیکیشن همراه باشید.

اپلیکیشن راهنمای جواب آزمایش چیست؟

اگر درباره نتیجه آزمایش خود کنجکاو هستید و نمی‌توانید تا زمان مراجعه بعدی به پزشک صبور باشید، احتمالا اپلیکیشن راهنمای جواب آزمایش برنامه مناسبی برای شما خواهد بود. گرچه تشخیص نهایی شرایط جسمی شما برعهده پزشک معالج است؛ اما بد نیست پیش از ویزیت مجدد، کمی درباره این برگه پر رمز و راز اطلاعات کسب کنید. این اپلیکیشن نتایج آزمایش‌های پزشکی شما را تفسیر کرده و مجموعه‌ای از اطلاعات کلی درباره شرایط جسمتان به شما خواهد داد. راهنمای جواب آزمایش کامل‌ترین اپلیکیشن برای توضیح و تشریح اطلاعات موجود در برگه آزمایش، پاسخ تست‌های پزشکی و تشریح چگونگی هر آزمایش به شمار می‌رود. این برنامه با حجم 4 مگابایت به بازار عرضه شده که در مقایسه با سایر اپلیکیشن‌های هم‌ردیف خود یک برنامه کم حجم به شمار می‌آید.

نصب و اجرا

شما می‌توانید برنامه راهنمای جواب آزمایش را از اپ استور چارخونه دانلود و نصب کنید. با توجه به این که راهنمای جواب آزمایش مورد در گروه برنامه‌های دارای پرداخت درون برنامه‌ای است، در ابتدای اجرای آن باید مبلغ 2000 تومان را به‌عنوان حق عضویت بپردازید. پرداخت اینترنتی، پرداخت عمومی از طریق حساب کاربری چارخونه و پرداخت از طریق اعتبار ایرانسلی روش‌های خرید حق اشتراک هستند.

راهنمای تفسیر جواب آزمایش

این اپلیکیشن اندرویدی نتایج آزمایش‌های ادرار و مدفوع، پاپ اسمیر، خون، دیابت، تیروئید و بارداری را تحت پوشش قرار می‌دهد. در صفحه اصلی شما می‌توانید به هر یک از این 6 آزمایش دسترسی داشته باشید. همچنین با استفاده از بخش جستجو امکان دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر برایتان فراهم شده است. شما می‌توانید قسمت‌هایی از برنامه را که موردعلاقه شما هستند، در قسمت علاقه‌مندی‌ها ذخیره کنید. به ‌این‌ترتیب می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان به مباحث موردعلاقه خود دسترسی داشته باشید.

آزمایش‌های ادرار و مدفوع

این قسمت از اپلیکیشن ابتدا به چگونگی اجرای آزمایش‌های ادرار و مدفوع پرداخته و پس از شرح خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن‌ها، همه پارامترهای آزمایش را مورد بررسی قرار داده است. در آخر نحوه تشخیص هر پارامتر از آزمایش، میزان طبیعی و نتایج نشان‌دهنده بیماری‌های خاص مشخص شده است. برای مثال در این آزمایش المان‌هایی نظیر باکتری، قارچ RBC، WBC، PH، Specific Gravity و… بررسی و میزان طبیعی هریک در ادرار و مدفوع تعیین شده است.

 

خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر

این قسمت از اپلیکیشن در مورد چیستی آزمایش پاپ اسمیر و چگونگی دریافت نتایج شرح داده است. همچنین درباره مواردی که امکان تشخیص آن‌ها با این آزمایش ممکن نیست، توضیحات جامعی آورده شده است؛ بنابراین در صورتی که این آزمایش پزشکی را انجام داده‌اید، با استفاده از راهنمایی این بخش می‌توانید درباره نتایج آزمایش خود اطلاعاتی به دست آورید.

 

تفسیر جواب آزمایش خون

آزمایش خون یکی از تست‌های اساسی به شمار می‌رود که پایه تشخیص بسیاری از بیماری‌ها توسط پزشک است. در این بخش از راهنمای جواب آزمایش به تشریح حروف اختصاری موجود در برگه آزمایش خون پرداخته شده است. این موارد نظیر Diff، PLT، CBC، پتاسیم، سدیم، الکترولیت‌های موجود در خون و… در علائم بیماری‌ها نقش موثری دارند. همچنین مقالاتی پیرامون چگونگی آزمایش هریک از پارامترهای موجود در خون و بازه نرمال آن‌ها در این بخش از برنامه قرار گرفته است.

آزمایش دیابت

با توجه به افزایش قابل توجه افراد مبتلا به دیابت بر اثر سبک زندگی غلط و ژنتیک، این آزمایش از آزمون‌های پرمخاطب پزشکی محسوب می‌شود. این قسمت از اپلیکیشن انواع آزمایش‌ها برای تشخیص دیابت نظیر قند خون پلاسما در حالت ناشتا، تحمل گلوکز خوراکی و گلوکز پلاسمای رندوم را بررسی کرده است. همچنین چگونگی اجرا و فرایند دریافت نتیجه صحیح در مورد هر آزمایش را توضیح داده و درنهایت به آزمایش دیابت حاملگی پرداخته است.

 

آزمایش تیروئید

در بخش آزمایش تیروئید به توضیح عملکرد و وظایف غده تیروئید پرداخته شده است تا بتوانید آشنایی نسبی با علت تجویز چنین آزمایشی پیدا کنید. همچنین بیماری‌های کم کاری و پرکاری تیروئید و علائم هرکدام موردبررسی قرار گرفته است. چگونگی انجام آزمایش تیروئید و تفسیر نتایج این تست از قسمت‌های مهم راهنمای جواب آزمایش محسوب می‌شود. در آخر نیز نکاتی درمورد تست‌های عملکرد تیروئید ارائه شده است.

 

آزمایش بارداری

این تست برای تایید و ارزیابی حاملگی و همچنین برای تشخیص و برخی بیماری‌ها و تومورها انجام می‌شود. راهنمای جواب آزمایش انواع تست‌های بارداری را مورد بررسی قرار داده است. این بخش به طور کاملا تخصصی اما با زبانی ساده درباره نقش هورمون‌ها و چگونگی عمل بارداری صحبت کرده است. با توجه به پارامترهای موجود در این آزمایش حتی امکان تعیین سن جنین هم وجود دارد.

درمجموع اپلیکیشن راهنمای جواب آزمایش گزینه مناسبی برای تفسیر تست‌های پزشکی شما است. اطلاعات کامل و جامع، کاربری آسان منوی برنامه، امکان اشتراک گذاری مطالب در سایر اپلیکیشن‌ها، امکان کپی متن، امکان ذخیره مطالب، قابلیت جستجو و… از نقاط قوت این برنامه به شمار می‌رود؛ بنابراین در صورتی که ترجیح می‌دهید جواب آزمایش‌های خود را تفسیر کنید و با اطلاعات قبلی به پزشک مراجعه کنید، این اپلیکیشن برای شما کارآمد خواهد بود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *