پاسخ شرکت ایده‌پرداز ژوبین به شایعات انتشار بدافزار

مجله چارخونه » خبر » خبرهای چارخونه » پاسخ شرکت ایده‌پرداز ژوبین به شایعات انتشار بدافزار
پاسخ شرکت ایده‌پرداز ژوبین به شایعات انتشار بدافزار
فهرست محتوا

پیرو انتشار مطلبی در فضای مجازی که با رویکردی منفی، ادعاهایی خلاف واقع را در خصوص شرکت «ایده‌پرداز ژوبین» و محصولات توسعه یافته توسط آن مطرح کرده است، به منظور تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی پیرامون این موضوع، موارد زیر را اعلام می‌نماید:

1- شرکت «ایده‌پرداز ژوبین» در سال 1385 تأسیس و در دورانی که هنوز اصطلاح استارتاپ باب نشده بود، به عنوان یکی از پیشگامان طراحی و توسعه نرم افزارهای تلفن همراه در ایران شروع به فعالیت کرد. ژوبین در سال‌های اخیر به طراحی و توسعه پلتفرم‌های عرضه محتوای دیجیتال در بستر موبایل پرداخته است.

2- یکی از این پلتفرم‌ها «پارس‌هاب» است که به عنوان نخستین کانتنت استور ایرانی علاوه بر نرم افزار و بازی، امکان عرضه کتاب، موسیقی، فیلم، روزنامه و مجله را برای کاربران فراهم می‌کند. بیش از 90 درصد محصولات عرضه شده در «پارس‌هاب» مانند سایر اپ استورها رایگان است و محصولات غیر رایگان نیز به صورت پرداخت بانکی به کاربران ارائه می‌شوند. لذا محصولات ارزش افزوده پیامکی در «پارس‌هاب» عرضه نمی‌شوند.

3- پلتفرم دیگر شرکت ژوبین، «چارخونه» است که با مشارکت شرکت ایرانسل از سال 1395 شروع به فعالیت کرده است. «چارخونه» بازار جامع محتوای دیجیتال است که تلاش دارد به گسترش اندازه بازار محتوای دیجیتال در ایران کمک کند. هم اکنون بیش از شش هزار توسعه دهنده و ناشر ایرانی با چارخونه همکاری می­کنند و از این بستر برای عرضه محصولات و خدمات خود به کاربران استفاده می­کنند.

از سوی دیگر یکی از کمبودهای جدی در فضای پرداخت خرد در ایران، نبود سیستم پرداخت اشتراکی است. لذا کاربران مجبور می‌شوند برای خرید یک برنامه پانصد تومانی، مشخصات کامل کارت بانکی و رمز دوم خود را وارد نمایند که این امر علاوه بر دشواری، مخاطرات امنیتی زیادی نیز در پی دارد. در سایر کشورها و در بسیاری از پلتفرم‌های مطرح مانند اسپاتیفای، نتفیلیکس، اپ‌استور و غیره؛ کاربر می‌تواند با مکانیزم پرداخت اشتراکی به صورت دوره‌ای (روزانه، هفتگی، ماهانه و یا سالانه) و با یک بار درخواست عضویت از این سرویس‌ها استفاده کند و ضمن عدم پرداخت کل مبلغ به صورت یکجا، تا زمان مورد نظر خود از سرویس بهره‌برداری نماید. لذا شرکت ژوبین با همکاری شرکت ایرانسل زیرساخت «پرداخت اشتراکی اپراتوری» را در «چارخونه» فراهم آورد. این امکان تحت ضوابط و نظارت جدی اپراتور و نهادهای نظارتی است و بدون انحصار در اختیار شرکت‌های تولید کننده نرم افزار و محتوا قرار می‌گیرد.

4- «پرداخت اشتراکی اپراتوری» و «خدمات ارزش افزوده پیامکی» دو بحث مجزاست و یکی از اهداف راه اندازی این سرویس، ساماندهی فضای خدمات ارزش افزوده پیامکی است که بعضاً در آن سوء استفاده‌هایی نیز وجود داشته است. «پرداخت اشتراکی اپراتوری» پس از نصب یک اپلیکیشن و با اطلاع رسانی دقیق به کاربر، نمایش اینترو حاوی شرایط سرویس و پس از چند دیالوگ باکس و نیز ارسال رمز OTP فعال می‌شود. شرکت ژوبین و شرکت ایرانسل این زیرساخت را به لحاظ فنی فراهم نموده و بر آن نظارت دارند و آماده پیگیری و برخورد قاطع با هرگونه تخلف و یا سوءاستفاده احتمالی هستند.

5- برخلاف ادعای مطرح شده، کاربران مشترک در سیستم «پرداخت اشتراکی اپراتوری» می‌توانند علاوه بر استفاده از کد دستوری #800*، از طریق همان اپلیکیشن، چارخونه، ایرانسل من و به صورت تلفنی و یا ایمیل از طریق امور مشتریان شرکت ژوبین و امور مشتریان شرکت ایرانسل، عضویت خود را لغو کنند.

6- فهرست محصولات شرکت «ایده‌پرداز ژوبین» در سایت این شرکت ذکر شده‌اند. هیچ یک از این محصولات آلوده به ویروس یا بد افزار نیستند. ادعای تولید بدافزار توسط شرکت ژوبین اساساً کذب و کاملاً خلاف واقع است.

از سوی دیگر شرکت ژوبین تولید کننده محصولات با پرداخت اشتراکی نیست. لازم به ذکر است علت مشاهده ایمیل شرکت ژوبین در صفحه شامد برنامه و بازی‌های اشتراکی در پنل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که بنا به دستور مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال این وزارتخانه، تمامی محصولات ارائه شده در مارکت­های ایرانی باید توسط خود مارکت ثبت شوند. در هنگام ثبت تمامی اطلاعات مالک محصول برای سامانه شامد ارسال می‌شود. از آنجایی که تمامی این اطلاعات از طریق حساب کاربری شرکت ژوبین صورت می‌گیرد، ایمیل شرکت ژوبین به عنوان «پست الکترونیک ثبت کننده اثر» نمایش داده می‌شود. این موضوع در خصوص سایر مارکت­های ایرانی نیز صادق است و به راحتی قابل بررسی است.

7- در خصوص محصولات ارائه شده در مارکت چارخونه خصوصاً برنامه‌های اشتراکی، تمامی برنامه‌ها به وسیله آنتی ویروس مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت وجود مشکل از انتشار آنها جلوگیری می‌شود. همچنین تمامی برنامه‌های اشتراکی با ضوابطی که مانع از سوء استفاده و تضمین کننده حقوق کاربران است، بررسی می‌شوند. لذا از تمامی کاربران درخواست می‌شود برنامه‌های مورد نظر خود را فقط از مارکت­های رسمی دریافت کنند و از دانلود و نصب برنامه‌های ارائه شده در سایت‌های غیررسمی و خصوصاً شبکه‌های اجتماعی خودداری نمایند. بدیهی است مسئولیت عواقب استفاده از برنامه‌های ارائه شده در خارج از مارکت برعهده کاربر است.

8- شرکت «ایده‌پرداز ژوبین» در سال 94 به عنوان پیمانکار در پروژه کمک به تولید محتوا برای کودکان با مجموعه انارستان همکاری کرد که این همکاری در سال 95 پایان یافت و اکنون هیچ ارتباطی بین دو مجموعه وجود ندارد. استناد نگارنده به برخی مطالب در خصوص سرویس‌ها و محصولات مشترک، بدون وجود مصداق مشخص و با استناد به سوابق IP مشترک خلاف واقع است. در ضمن پس از پایان همکاری، سرور و IP مشترکی بین دو مجموعه وجود ندارد و این موضوع به سادگی (با چند دستور nslookup یا dig) قابل بررسی است.

9- شرکت ژوبین هیچ سروری در روسیه ندارد و کلیه سرورهای چارخونه در دیتاسنترهای ایران هستند. سایت‌های شرکت ژوبین پس از تحریم گوگل و قطع سرویس Google Analytics برای سایت‌های ایرانی، مشابه بسیاری از سایت‌های ایرانی دیگر از سرویسYandex Metrica  برای جمع آوری اطلاعات بازدید کاربران استفاده می‌کنند. سرویس yandex.com یک سرویس روسی است و سرورهای آن در کشور روسیه قرار داد.

10- به نظر می‌رسد زمان تهیه مطلب چند ماه پیش بوده است. در دوره زمانی کوتاهی که سایت ژوبین در حال بازطراحی بود، سایت www.jhoobin.com به سایت چارخونه ارجاع می‌شد و سایت www2.jhoobin.com نمونه آزمایشی سایت تحت توسعه بود. اکنون مدت‌ها است سایت www.jhoobin.com فعال است. علاوه بر این دسترسی به مشخصات محصولات، سوابق و اطلاعات تماس شرکت «ایده‌پرداز ژوبین» به عنوان یکی از پیشگامان صنعت تولید نرم‌افزارهای موبایل در ایران با بیش از دوازده سال سابقه‌ فعالیت، در تمامی سایت‌های اینترنتی این مجموعه فراهم بوده است. گفتنی است بسیاری از بزرگ‌ترین استارتاپ های ایرانی برای شرکت خود سایت مستقلی ندارند و صرفاً محصول و برند ایشان دارای وب سایت رسمی است.

11- شرکت «ایده پرداز ژوبین» همانند گذشته آماده دریافت نظرات سازنده کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و دست همکاری توسعه‌دهندگان، ناشران و کارآفرینان را می‌فشارد. در عین حال با توجه به درج مطالب خلاف واقع و سوءاستفاده‌هایی که متعاقب آن در فضای مجازی صورت گرفته است؛ ژوبین حق پیگیری حقوقی و قضایی این موضوع را برای خود محفوظ می‌داند.

https://mag.charkhoneh.com/4965
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *