Galaxy S10 5G, Mate X: چرا حالا وقت خریدن گوشی های نسل پنجمی نیست

مجله چارخونه » فناوری » Galaxy S10 5G, Mate X: چرا حالا وقت خریدن گوشی های نسل پنجمی نیست
Galaxy S10 5G, Mate X: چرا حالا وقت خریدن گوشی های نسل پنجمی نیست
فهرست محتوا

در نمایشگاه MWC امسال، هم‌زمان با معرفی گوشی های نسل پنجم، کریتیانو آمون رئیس کمپانی Qualcomm با اعتمادبه‌نفس گفت «گوشی ها آماده اند، فقط منتظر شبکه ها هستیم.»
تقریباً یک ساعت بد، در اتاق رسانه ها که ده فوت پایین تر از سالنِ اصلی بود، آندری فیوچ، رئیس بخش تکنولوژی AT&T به CNET گفت «مشکل اصلی گوشی هاست. صادقانه بگویم، ما فعلاً منتظر گوشی ها هستیم.»
به گزارش مجله چارخونه، بعد از سال ها تلاش بر روی شبکه های نسل پنجم و تبلیغاتی که آن را به‌عنوان اساس آینده ی عرصه های تکنولوژی معرفی می کند، تکنولوژی بیسیم ابر سریع بالاخره دارد وارد بازار جهانی می شود. شرکت های مخابراتی در حال به‌روزرسانی شبکه هایشان هستند و امسال تقریباً تمام شرکت های تولید گوشی های اندرویدی در مورد استفاده از شبکه ی نسل پنجم حرف می¬زنند.
اما به توجه به دو گفته ی ضدونقیض AT&T و Qualcomm معلوم است که مسئله کمی پیچیده تر از چیزی است که فکرش را می کردیم.
Samsung بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی جهان، گوشیِ Galaxy S10 5G خود را هفته گذشته در مراسم Unpacked سانفرانسیسکو معرفی کرد. روز یک شنبه Oppo در نمایشگاه جهانی گوشی تلفن همراه در مورد گوشی خود با پشتیبانی نسل پنجم حرف زد. همان روز Huawei از گوشی نسل پنجم و تاشوی Mate X پرده برداری کرد و Xiaomi نیز Mi Mix 3 5G خود را در مقابل مردم گذاشت. در نمایشگاه امسال همچنین گوشی V50 ThinQ LG و گوشی ZTE Axon 10 Pro معرفی شدند و Sony و One Plus نیز نمونه  اولیه گوشی های خود را که قرار است امسال عرضه شود را نمایش دادند.
با توجه به گوشی های نامبرده، هنوز نباید به بازار نسل پنجم شیرجه زد و دلایلمان را به‌صورت فهرست کوچکی برایتان نوشته یم.

 

پوشش ضعیف

A&T می گوید آن ها اولین شرکتی هستند که زیرساخت‌های لازم برای تکنولوژی نسل پنجم را تکمیل کرده اند. اما در زمینه ی اجرایی کردن آن، موضوع کمی پیچیده تر می شود.

 

Xiaomi Mi Mix 3 5G اولین گوشی با پشتیبانی از نسل پنجم.

 

AT&T و Verizon اولین شرکت‌هایی هستند که در بسامد های اَبَربالا سرمایه‌گذاری کرده اند. به این تکنولوژی طیف موج میلی‌متری نیز می گویند که قدرت و سرعت فوق العاده ای دارد. تنها نکته ی منفی این تکنولوژی برد کوتاه آن است.
چقدر کوتاه؟ در محل زندگی تان حدود یک تا دو بلوک را تصور کنید.
با اینکه AT&T و Verizon در مورد پوشش سراسری نسل پنجم حرف می زنند، در واقعیت وصل شدن به شبکه ی آن ها مشکلات زیادی دارد که هنوز حل‌ نشده‌اند. یکی از سخنگویان Verizon در اوایل اجرای این طرح به پوشش ضعیفشان اشاره کرده بود. نِویل رِی، مسئول بخش تکنولوژی T-Mobile به CNET گفت که این شرکت می تواند از گوشی Galaxy S10 5G پشتیبانی کند اما در پوشش دادن سراسری شهر ها هنوز مشکلات حل‌نشده‌ای دارند.
ری همچنین گفت پوشش سراسری T-Mobile از نسل پنجم شبکه ها، احتمالاً بعد از نیمه ی دوم امسال اجرایی خواهد شد. تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده  است و هنوز معلوم نیست دقیقاً تا چه زمانی کسانی که گوشی نسل پنجمی خریده¬ا ند باید منتظر بمانند. گفته می¬ شود دلیل این تأخیر به خاطر مودم های X55 نسل دوم Qualcomm است که هنوز آماده نشده است.
گوشی های هوشمندی که امسال وارد بازار خواهند شد، همچنان از مودم های نسل اول استفاده می کنند، همان مودم X50. آمان در مصاحبه ای گفت «بعضی از شرکت های تولیدکننده‌ی گوشی برای تاریخ عرضه ی گوشی های خود عجله می کنند. مودم X55 به زودی به بازار می آید. اما بیشتر گوشی هایی که از ربع دوم سال 2019 وارد بازار می شوند همچنان از مودم X50 استفاده می کنند.»
یکی از سخنگویان T-Mobile می گوید، زیرساخت‌های فعال‌سازی نسل پنجم در حال تکمیل شدن است و احتمالاً پس از نیمه ی دوم سال کم‌کم شاهد اجرایی شدن آن ها خواهیم بود.
ری و فیوچ نیز اشاره کردند که اجرایی شدن شبکه های فرکانس ابربالا تا سال 2020 طول می کشد.
تنها شرکتی که شاید بتواند اولین پوشش سراسری نسل پنجم را به اتمام برساند شرکت Sprint است. این شرکت گفته که می تواند بیش از هزار مایل مربع را با شبکه ی نسل پنجم خود پوشش دهد.
شرکت های دیگر در مورد پوشش سراسری خود هیچ حرفی نزده اند. پس می توان نتیجه گرفت که اگر می خواهید گوشی با پشتیبانی از نسل پنجم بخرید باید کمی صبر کنید. از طرفی حتی در مورد هزینه های نسل پنجم اطلاعی نداریم.

 

گوشی­های گران‌قیمت

هنوز کسی نمی داند گوشی هایی که از نسل پنجم پشتیبانی می کنند چه قیمتی خواهند داشت. از پنج گوشی نسل پنجمی که تاکنون معرفی‌شده‌اند، فقط دوتایشان قیمت مشخص‌شده‌ای دارند.
Huawei در نمایشگاه گفت که گوشی اش 2300 یورو (2600 دلار) قیمت دارد و در میانه ی سال عرضه خواهد شد. حتی با اینکه اولین گوشی تاشوی دنیا هم باشد این قیمت واقعاً گزافی است. از طرفی، گوشی Xiaomi Mi Mix 3 5G قرار است به قیمت 599 یورو (679 دلار) فروخته شود و در ماه می امسال وارد بازار می شود. این قیمت حتی از بعضی از گوشی های نسل چهارمی نیز کمتر است.
گوشی های باقی‌مانده ممکن است مانند گوشی Huawei گوشی هایی گران‌قیمتی از آب دربیایند و فعلاً کسی از قیمت آن ها خبری ندارد. شاید به خود بگویید که قیمت گزاف Mate X بیشتر به خاطر صفحه‌نمایش تاشوی آن است اما بازهم از آن اطلاع دقیقی نداریم.
شرکت های مخابراتی میلیارد ها دلار هزینه صرف شبکه های نسل پنجم خود می کنند. سازنده ها نیز باید قطعات گران تری ازجمله رادیو نسل پنجم و باتری های بزرگ‌تری برای گوشی هایشان تهیه کنند. این هزینه های زیاد احتمالاً به جیب شما راه پیدا خواهد کرد و خصوصاً حالا که در ابتدای این طرح هستیم، ممکن است هزینه ها حتی بیشتر شوند.

 

 

درو بلکارد، مسئول ارشد بخش فروش شرکت Samsung به CNET گفت که قیمت گوشی Galaxy S10 5G «یک پله فراتر» از قیمت هزار دلاری S10 Plus خواهد بود، البته نه به‌اندازه‌ی Galaxy Fold 1980 دلاری. او همچنین اضافه کرد که نسخه ی نسل پنجم گوشی شان بیش از 100 دلار گران‌تر خواهد بود اما اطلاعات بیشتری نداد.
در همین حال، سرجیو بونلاک رئیس Motorola می¬گوید که شبکه های نسل پنجم گران‌تر هستند اما نه آن‌قدری که گفته می¬ شود. پیت لو، مدیرعامل One Plus در روز دوشنبه در مصاحبه ای گفته بود OnePlus می‌خواهد قیمت اولین گوشی نسل پنجمی اش را «حدود هزار دلار» نگه دارد.
یِنچی لی رئیس ارشد بخش فروش MediaTek می گوید «ابتدا قیمت گوشی هایی که از نسل پنجم پشتیبانی می کنند از گوشی هایی که با نسل چهارم کار می کنند بیشتر خواهد بود. این واقعیت است و همیشه روال کار همین بوده .» شرکت MediaTek در این هفته از اولین مودم نسل پنجم خود پرده‌برداری کرد که قرار است در اوایل سال 2020 در گوشی ها استفاده شود.
وقتی پردازنده ی جدید Qualcomm یعنی Snapdragon 5G در سال آینده وارد بازار شود، شرکت هایی که گوشی هایی ارزان تری تولید می کنند نیز می توانند از نسل پنجم در گوشی های خود استفاده کنند.
آمان از Qualcomm گفت «ما سعی می کنیم هرچه زودتر نسل پنجم را به تمام گوشی ها انتقال دهیم و این تکنولوژی منحصر به گوشی های پرچم‌دار نخواهد بود.» این پردازنده  در نیمه ی اول سال 2020 وارد گوشی ها خواهد شد.

 

مشکلات هم گام­سازی

به مرمت تمام شرکت هایی که از نسل چهارم LTE پشتیبانی می کنند، بالاخره به‌جایی رسیدیم که می توانیم گوشی هایمان را با هر سیم کارتی که می خواهیم همگام سازی کنیم. اما حالا نسل پنجم از راه رسیده است.
با اینکه تکنولوژی های بیسیم تقریباً به یک صورت عمل می کنند، شرکت های مخابراتی از طیف های برندهای مختلفی استفاده می کنند و در این حالت پردازنده ها و آنتن ها ممکن است دچار مشکلات همگام سازی شوند.
یعنی هر گوشی نسل پنجمی که دارای مودم Qualcomm X50 است (که به‌جز Huawei تقریباً همه ی گوشی ها از آن مودم استفاده می کنند) تنها با یک شرکت مخابراتی کار خواهد کرد. به‌عبارت‌دیگر وقتی گوشی نسل پنجمی Verizon می خرید، فقط می توانید به شبکه ی نسل پنجم Verizon وصل شوید.
البته وقتی چیپ های X55 و رادیوهای جدید Qualcomm عرضه شود، گوشی شما می تواند به تمام طیف های شرکت های مختلف در سراسر جهان وصل شود یا به قولی، بالاخره گوشی های نسل پنجمی آنلاک خواهند شد  البته اگر شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی ها اجازه دهند.

 

هنوز اپلیکیشن ویژه­ای برای نسل پنجم تولید نشده است

در سرتاسر نمایشگاه امسال، غرفه های مختلف سعی می کردند توانایی های نسل پنجم را تبلیغ کنند، مثلاً تماس های تصویری باکیفیت یا بازی های آنلاین بدون تأخیر.
اما واقعیت این است که مشتریان نمی خواهند فقط به خاطر کمی سرعت بیشتر هزینه ی بیشتری بپردازند.
دَن هِی یکی از سخنگویان PWC می گوید «چالش صنعت تکنولوژی فعلاً پیدا کردن نرم افزار های انحصاری برای نسل پنجم است.»
این اپلیکیشن ها دیر یا زود بالاخره خواهند آمد. به خاطر داشته باشید که تا زمانی که نسل چهارم کیفیت سرویس های خود را بهتر نکرده بود، چیز هایی مانند Uber یا پخش ویدئوهای زنده از طریق Facebook هنوز وجود خارجی نداشت و تماشا کردن ویدئو های استریم شده، مانند Netflix و YouTube هنوز جا نیافتاده بود.
یعنی در روز های اول این تکنولوژی، بیشتر پهنای باند آن بلااستفاده خواهد بود.

 

دستگاه­ های نسل پنجمی فراتر از گوشی

بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گوشی های تلفن همراه می خواهند هرچه زودتر گوشی های نسل پنجم خود را ارائه کنند، اما شرکت های کوچک‌تر مراقب تر عمل می کنند. مثلاً HTC هنوز مطمئن نیست که آیا فعلاً نسل پنجم به درد گوشی ها می خورد یا نه. به نظر HTC استفاده از نسل پنجم در گوشی های تلفن همراه هنوز زود است. به‌جایش آن ها سعی می کنند نسل پنجم را از طریق هاب نسل پنجم به مشتریانشان انتقال دهند. این تکنولوژی به زودی از طریق شبکه Sprint در ایالات‌متحده فعال خواهد شد.
نایجِل نیوبی هاوس، نایب‌رئیس بخش برنامه ریزی HTC در مصاحبه ی بعد از نمایشگاه گفت «خوبی طرح هاب ها این است که همه ی دستگاه هایتان را پشتیبانی می کند. حالا چه هدست واقعیت مجازی باشد، لپ تاب معمولی یا تبلت فرقی نمی کند. از این روش می توانید هر وسیله ای که مایل بودید را به شبکه ی نسل پنجم وصل کنید. ما می خواهیم هزینه ی نسل پنجم برای مشتریان کمتر شود.»
اما خریدن هاب، به این معنی نیست که به همین راحتی می توانید سرعت نسل پنجم را در گوشی نسل چهارمتان تجربه کنید. تنها زمانی می توانید از سرعت بالا تر استفاده کنید که گوشی شما از استاندارد 802.11ad پشتیبانی کند. اگر گوشی شما قدیمی است و از استاندارد 802.11ac استفاده می کند، نمی توانید از تمام سرعت این هاب بهره ببرید.
بدون شک ماجرای نسل پنجم در نمایشگاه MWC فیصله پیدا نخواهد کرد. اگر می خواهید یکی از این گوشی ها را خریداری کنید، پیشنهاد ما به شما این است که تا سال آینده صبر کنید.

 

https://mag.charkhoneh.com/5550
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *