مدیر ارشد فنی چارخونه: تراکنش‌های پرداخت اشتراکی اپراتوری از پرداخت با کارت بانکی پیشی گرفته است

مجله چارخونه » خبر » مدیر ارشد فنی چارخونه: تراکنش‌های پرداخت اشتراکی اپراتوری از پرداخت با کارت بانکی پیشی گرفته است
مدیر ارشد فنی چارخونه: تراکنش‌های پرداخت اشتراکی اپراتوری از پرداخت با کارت بانکی پیشی گرفته است
میثم تفاق پرداخت اشتراکی
فهرست محتوا

مدیرارشد فنی چارخونه در مورد پرداخت اشتراکی گفت: در حال حاضر صدها میلیون نفر با استفاده از پرداخت اشتراکی از  خدمات محتوایی و اپلیکیشن‌های مختلف در دنیا استفاده می‌کنند و این نوع پرداخت در حال گسترش است.

میثم تفاق، رئیس هیئت مدیره ژوبین و مدیر ارشد فنی بازار جامع محتوای دیجیتال چارخونه، در مورد روش‌های پرداخت برای دریافت محتواهای غیررایگان در این بازار محتوا گفت: تمام محتواهای موجود در چارخونه به یکی از ۴ روش پرداختی موجود در این بازار جامع محتوای دیجیتال عرضه می شوند. رایگان بودن، پرداخت آنی (از درگاه بانکی و از بستر اپراتور)، پرداخت درون برنامه و پرداخت اشتراکی چهار روشی است که برای محتواها در نظر گرفته‌ایم.

رئیس هیئت مدیره شرکت ایده پرداز ژوبین با اشاره به اینکه پرداخت از بستر اپراتور یکی از مزایای مهم چارخونه است توضیح داد: پرداخت از بستر اپراتور امروزه به عنوان یکی از راه‌های ایمن پرداخت در دنیا شناخته می‌شود و بازارهای محتوا نیز از این قابلیت استفاده می‌کنند. نیاز نداشتن به ورود اطلاعات کارت بانکی از جمله رمز عبور، دریافت تأییدیه پرداختی از کاربر توسط پیامک و موارد مشابه، امنیت بالا و عدم نیاز به ورود اطلاعات مهم کارت بانکی از جمله مهم‌ترین مزایای پرداخت اشتراکی است. با توجه به این مزایا پرداخت از بستر اپراتور (Direct Carrier Billing) بازارهای محتوای دیجیتال و سامانه‌های مشابه به این نوع پرداخت روی آورده‌اند.

تفاق ادامه داد: از سویی با توجه به گستره خدمات و محتواهای مورد نیاز کاربران اینترنتی، برای کاهش هزینه‌های کاربران و افزایش میزان خرید محتوا که با افزایش درآمد تولید‌کنندگان، شیوه پرداخت اشتراکی محتوا در دنیا به عنوان بهترین راهکار شناخته شد و استفاده از این نوع پرداخت در دنیا رایج شد.

 

پرداخت اشتراکی به‌صرفه‌تر از پرداخت آنی

به گفته او، در روش پرداخت اشتراکی، مشترک به جای اینکه هزینه یک محتوا یا مجموعه محتوا را یک‌جا پرداخت کند آن را به صورت دوره‌ای از جمله ماهانه و روزانه پرداخت می‌کند. این سبب می‌شود که کاربر به صورت یکجا هزینه را پرداخت نکند. از سویی هزینه در طول سال پرداخت می‌شود و به کاربر فشار مالی وارد نمی‌شود. از سویی توسعه‌دهنده، ناشر و تولیدکننده‌ محتوا هم به جای اینکه در یک برهه درآمد بالایی داشته باشد و پس از آن بدون درآمد بوده یا درآمد ناچیزی کسب کند، هر ماه می‌تواند درآمد معقول و منظمی داشته و مجموع درآمدش از یک یا چند محصول بیشتر از پرداخت آنی باشد. به عنوان مثال کاربری در دنیا به جای پرداخت ۵۰۰ دلار برای یک نرم‌افزار می‌تواند آن را به صورت اشتراکی با پرداخت ماهانه ۵ تا ۱۵ دلار تهیه کند.

رئیس هیئت مدیره ژوبین در مورد راه‌اندازی پرداخت اشتراکی در چارخونه گفت: ما نیز برای کاهش هزینه‌های پرداختی کاربران در ماه و افزایش درآمد ناشران و توسعه‌دهندگان، مانند بازارهای محتوای معتبر در دنیا، نحوه پرداخت اشتراکی محتوا را در چارخونه راه‌اندازی کردیم. البته در دنیا پرداخت اشتراکی هم از بستر اپراتور و هم با استفاده از کارت اعتباری مانند ویزا کارت یا مستر کارت انجام می‌شود، اما ما با توجه به نبود بسترهای لازم کارت اعتباری بانکی، تنها روش پرداخت اشتراکی از بستر اپراتور را ارائه داده‌ایم. این کار با حمایت و همکاری ایرانسل در چارخونه انجام می‌شود.

تفاق توضیح داد: در دنیا پرداخت اشتراکی از بستر اپراتور از پرداخت اشتراکی با کارت اعتباری فراگیرتر شده و بر اساس آمارهای ارائه شده توسط Fortumo، تعداد تراکنش‌های پرداخت از بستر اپراتوری در دنیا ۵ برابر تراکنش‌های پرداخت با کارت اعتباری بانکی در دنیاست. مبلغ ردوبدل شده توسط پرداخت از بستر اپراتور در سال ۲۰۱۴ در دنیا بیش از ۱۴ میلیارد دلار بوده، که این رقم در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۲۴ میلیراد دلار خواهد رسید.

مدیر ارشد فنی چارخونه در مورد نمونه‌های جهانی پرداخت اشتراکی اشاره کرد: یوتیوب، اسپاتیفای، نت فیلیکس، مایکروسافت(محصول آفیس ۳۶۰) و اپل (دو محصول اپل نیوز و اپل آرکید) از مشهورترین غول‌های اینترنتی هستند که از سرویس پرداخت اشتراکی برای ارائه محتوا استفاده می‌کنند. تا کنون اسپاتیفای بیش از ۱۸۰ میلیون نفر و نت فیلیکس بیش از ۱۵۸ میلیون نفر کاربر پرداخت اشتراکی دارند.

 

پرداخت اشتراکی چارخونه

تفاق در توصیف مزیت‌های پرداخت‌های اشتراکی چارخونه، این نوع پرداخت را با پرداخت اشتراکی اپل مقایسه کرد و گفت: عضویت پرداخت اشتراکی چارخونه ضوابط و مراحل متعددی دارد که یکی از این مراحل تاییدیه پیامکی است. این افزایش مراحل برای آگاهی بیشتر کاربر از قوانین و هزینه‌ها و همچنین رعایت حقوق مصرف‌کنندگان است.

تفاق تأکید کرد: امیدواریم با تعامل بیشتر توسعه‌دهندگان و ناشران برجسته ایرانی پرداخت اشتراکی در چارخونه را توسعه دهیم و به افزایش اندازه بازار محتوای دیجیتال در ایران کمک کنیم.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *