مترجم صوتی نگارشی گوگل انقلابی در دنیای زبان

مجله چارخونه » فناوری » مترجم صوتی نگارشی گوگل انقلابی در دنیای زبان
مترجم صوتی نگارشی گوگل انقلابی در دنیای زبان
فهرست محتوا

مترجم‌های صوتی نرم‌افزارهایی هستند که در فرایندی، عبارات گفتاری را در لحظه و فوری ترجمه و در قالب عبارات گفتاری به زبان مورد نظر و با صدای بلند پخش می‌کنند. این مترجم‌های صوتی سال‌هاست که در کنار کاربران هستند و اگرچه خالی از ایراد هم نبوده‌اند و تاکنون مشکلات ترجمه‌ای و به عبارتی باگ‌های زیادی داشته‌اند اما به هر رو تا به امروز گوشه‌ای از مشکلات کاربران را حل می‌کردند. ولی تاکنون مترجم صوتی که بتواند همزمان ترجمه‌ها را رونویسی هم کند در سیستم‌های اندرویدی وجود نداشته است. حالا زمزمه‌هایی از به تحقق پیوستن این امکانات از گوشه و کنار به گوش می‌رسد آن هم از زبان شرکت معروفی چون گوگل.

به گزارش مجله چارخونه، گوگل پیش از این با نرم افزار مترجم گوگل طرفداران بسیاری را به سوی خود جذب کرده بود. مترجم گوگل متن‌های مورد نظر کاربران را از زبانی به زبان دیگر ترجمه می‌کند و به صورت نوشتار در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برخلاف نرم افزارهای دیگر ترجمه از جمله یاهو که از SYSTRAN استفاده می‌کنند، مترجم گوگل نرم‌افزار ترجمه اختصاصی خودش را دارد. این ترجمه‌گر قوانین دستوری را اعمال نمی‌کند، بلکه الگوریتم‌ها به جای تحلیل‌های قاعده‌مند سنتی بر تحلیل‌های آماری استوار هستند. همچنین مترجم گوگل از روش ترجمه ماشینی آماری برای ترجمه متون بهره می‌برد. در واقع برخی از افراد بر این باور هستند که این سیستم ترجمه گوگل می‌تواند به یک انقلاب در صنعت زبان منجر شود. که البته گویا این انقلاب زبانی چندان هم دور از انتظار نیست.

مترجم صوتی نوشتاری گوگل صدای شما را به زبان مورد نظرتان می‌نگارد

گوگل تصمیم دارد امکانات نرم افزار مترجم گوگل را که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد در زمینه‌های دیگر هم گسترش دهد. بر اساس گزارش‌هایی که از Verge منتشر شده‌است، گوگل قابلیت ترجمه صوتی همزمان با نگارش صدای ترجمه شده به زبان دیگر را در اهداف آینده خود گنجانده است. البته طبق اخباری که به گوش رسیده این آینده چندان هم دور نخواهد بود.

اگرچه به گفته این سایت خبری، فناوری جدید گوگل هنوز در مرحله آزمایشات اولیه است اما این شرکت چندی پیش از این پروژه جدید خود در دفتر شرکت در سانفرانسیسکو رونمایی کرده‌است. البته هنوز تاریخ دقیقی برای ارائه نهایی این نرم افزار از سوی گوگل اعلام نشده‌است. اما در هر صورت این نخستین بار خواهد بود که امکانات ترجمه صوتی همزمان با رونویسی صداهای ضبط شده در سیستم عامل اندروید اجرا می‌شود.

گوگل در خصوص نحوه اجرای این برنامه و امکانات مورد نیاز آن توضیح داده که به علت پیچیده بودن این عملکرد نسبت به ترجمه متون نوشتاری ساده و همچنین تأمین عملکرد بهتر برنامه در ابتدا نیاز به اتصال اینترنتی مداوم است. همچنین بر اساس اظهارات گوگل در مراحل نخست اجرای برنامه فقط توسط صداهای زنده صورت می‌پذیرد و فعلاً قابلیت ترجمه صداهای از پیش ضبط شده را نخواهد داشت.

در هر صورت امیدواریم این امکانات جدید گوگل زودتر به مرحله اجرا برسد و کاربران ازین پس بتوانند به راحتی گفتار خود را به زبان نوشتاری دیگری تبدیل کنند.

https://mag.charkhoneh.com/8187
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *