کاربران هواوی از این پس خدمات گوگل را دریافت نخواهند کرد

مجله چارخونه » فناوری » کاربران هواوی از این پس خدمات گوگل را دریافت نخواهند کرد
کاربران هواوی از این پس خدمات گوگل را دریافت نخواهند کرد
فهرست محتوا

محصولات هواوی در سال جاری دیگر از برنامه‌ها و خدمات گوگل برخوردار نمی‌شوند. البته این عدم پشتیبانی از سوی گوگل تنها به محصولات جدید هواوی ختم نمی‌شود. در واقع باید گفت از این پس هیچ یک از محصولات هواوی حتی محصولاتی که قبلا تولید شده‌اند هم نمی‌توانند از خدمات رایج گوگل استفاده کنند.

بیانیه جدید گوگل برای تحریم هوآوی

به گزارش مجله چارخونه، گوگل در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد این اخبار جدید را اعلام کرد. این شرکت در این بیانیه‌ تایید کرده که به سبب تحریم‌های ایالات متحده در مقابل هواوی، برنامه‌های این شرکت دیگر در سخت افزارهای هواوی ظاهر نخواهند شد. گوکل همچنین توضیح داده که برای رعایت سیاست‌های ایالات متحده، نمی‌تواند در دستگاه‌های هواوی که پس از تاریخ 16 مه 2019 تولید شده‌اند، برنامه‌های خود را منتشر و یا پشتیبانی کند. با ابن تفاسیر برخی از دستگاه‌های موجود این برند از هم اکنون هم تحت تاثیر این قوانین قرار گرفته‌اند و دستگاه‌هایی هم که در آینده تولید شوند از نرم افزارهای محبوبی از جمله جی‌میل، گوگل مپ و یوتیوب برخوردار نخواهند بود. هنوز معلوم نیست سرنوشت طرفداران هواوی چه خواهد شد و آیا این شرکت با این شرایط هم قادر به حفظ کاربرانش خواهد بود یا خیر.

همچنین کاربران هواوی نمی‌توانند برنامه‌های مورد نظر خود را از پلی استور هم تهیه کنند. بنابراین دستگاه‌های هوشمند و تبلت‌های این شرکت از این پس فقط می‌توانند به فروشگاه‌های نرم افزاری که توسط این شرکت چینی ایجاد شده و یا توزیع کنندگان خارجی دیگر اتکا کنند.

سرنوشت کاربران هواوی چه خواهد شد

هواوی سال گذشته حمایت کل خدمات موبایلی گوگل را از دست داد. اما گوگل تاکنون در خصوص ادامه وضعیت خدمات خود با هواوی در سال 2020 اظهار نظری نکرده بود. با این تفاسیر به نظر می‌رسد اوضاع تغییری نکرده‌است و این شرکت کماکان از خدمات گوگل بی بهره خواهد بود. چند ماه پیش هواوی Mate30 بدون استفاده از قطعات آمریکایی به بازار وارد شد. اگرچه این دستگاه از سیستم عامل اندروید برخوردار است، اما در هیچ یک از قطعات داخلی این دستگاه از محصولات آمریکایی استفاده نشده‌است. به هر رو در حالی که با وجود تحریم‌های ایالات متحده شاهد گسترش محصولات هواوی در HarmonyOS هستیم، ‌انتظار می‌رود همچنان شاهد مجموعه‌‌هایی دیگر از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های این شرکت در سال 2020 باشیم.

گوکل همچنین می‌گوید که با سوالات بسیاری از سوی کاربران مواجه شده که در خصوص دستگاه‌های جدید هواوی و یا دستگاه‌هایی که قبلا تولید شده‌اند و تازه به بازار آمده‌اند پرسیده شده‌است. این کاربران می‌خواهند بدانند که آیا این دستگاه‌ها از خدمات گوگل و نرم افزارهای آن بهره مند می‌شوند یا خیر. گوگل برای شفاف سازی کاربران خیلی واضح به کاربران جواب داده و گفته که به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده دولتی برنامه‌ها و خدمات گوگل از این پس برای دستگاه‌های هواوی که بعد از 16 مه 2019 تولید شده‌اند، در دسترس نخواهند بود.

به خطر افتادن اطلاعات شخصی کاربران هواوی

در واقع از این پس بارگذاری و آپلود برنامه‌های این شرکت برای تبلت‌ها و دستگاه‌های هوشمند ثبت نشده تا پیش از تاریخ مذکور، خطر بزرگی خواهد بود. گوکل به کاربران خاطرنشان کرده که برنامه‌های رایج این شرکت پس از نصب بر این دستگاه‌ها به احتمال زیاد از امنیت بالایی برخوردار نخواهند بود و سیاست‌های امنیتی این شرکت برای این کاربران فعال نخواهد بود و کاربران قادر به به روز رسانی این نرم افزارها هم نخواهند بود. به علاوه هر یک از فایل‌های برنامه‌ها می‌توانند حاوی کدهای تغییر یافته و یا دستکاری شده‌ای باشند که اطلاعات کاربران را از منابع ناشناخته جمع آوری می‌کنند. با این وجود گوگل به کاربران اخطار می‌دهد که اگر از دستگاه‌های هواوی که پس از نیمه سال 2019 تولید و ثبت شده استفاده می‌کنند، به هیچ وجه از برنامه‌های طراحی شده گوگل استفاده نکنند. در غیر این صورت از تجربه ناخوشایندی بهره می‌برند که اطلاعات شخصی آن‌ها را به شدت به خطر می‌اندازد.

اگرچه شاید هواوی بتواند به روز رسانی‌های امنیتی را برای سایر دستگاه‌های خود ادامه دهد اما در واقع هیچ تضمینی برای امنیت داشتن این دستگاه‌ها وجود ندارد. همان گونه که برای دستگاه‌های هوشمند و تبلت‌های این شرکت که پس از 16 مه 2019 تولید شده‌اند هیچ گونه دسترسی به خدمات گوگل وجود ندارد. در واقع کاربران این برند باید از این پس به فکر راه حل‌های دیگری باشند. البته بدون تردید تفاوت فاحشی میان کیفیت برنامه‌های گوگل و توسعه دهندگان دیگر وجود خواهد داشت.

https://mag.charkhoneh.com/8265
امتیاز دهید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *