در مبارزه با کرونا، ضدعفونی موبایل موثرتر از زدن ماسک است

مجله چارخونه » فناوری » در مبارزه با کرونا، ضدعفونی موبایل موثرتر از زدن ماسک است
در مبارزه با کرونا، ضدعفونی موبایل موثرتر از زدن ماسک است
فهرست محتوا

پس از وایرال شدن ویدئویی از توصیه‌های بهداشتی چهار پزشک مبنی بر استفاده شهروندان از ماسک در فضاهای عمومی، وزارت بهداشت سنگاپور روز چهارشنبه اعلام کرد که شستن مرتب دست‌ها و تمیزکردن مداوم تلفن همراه برای جلوگیری از کرونا ویروس حتی موثرتر از زدن ماسک است.

به گزارش مجله چارخونه، بر اساس گزارش‌های منتشر شده چهار پزشک سنگاپوری به نام‌های کلین توماس، جودی چن، تام هو منگ و لیم پین این نکات بهداشتی برای جلوگیری از ویروس کرونا را تایید کردند.

بر همین اساس در بخشی از این توصیه‌ها از شهروندان خواسته شده که همیشه هنگام خروج از خانه از ماسک استفاده کنند و در مواقع غیر ضروری از خانه خارج نشوند و یا در اماکن شلوغ به مدت طولانی نمانند. همچنین ادعا شده با رعایت این نکات بهداشتی در مدت زمان کمتر از دو هفته از گسترش ویروس کرونا جلوگیری می‌شود.

این پزشکان همچنین گفته‌اند که از آن‌جا که بسیاری از حاملان این بیماری در دوره نهفتگی آن قرار دارند و علائم بیماری را نشان نمی‌دهند، بنابراین حتی شهروندانی که ماسک پیدا نکرده‌اند هم باید با استفاده از لوازم در دسترس از جمله پارچه، شال و یا کاغذ برای خود ماسک‌ بسازند تا هنگام تعامل نزدیک با دیگران سد محافظتی درست کنند.

بر اساس گزارش یک نشریه چینی، چن در روز 12 فوریه در گفتگو با موسسه تحقیقاتی بلک دات گفت افرادی که ماسک در اختیار دارند هنوز متوجه نیستند که تا چه اندازه خودشان را از آسیب مصون نگه داشته‌اند و خوش شانس هستند. کافیست که یک بار بدون ماسک بیرون بروند تا متوجه بشوند.

با این وجود کنت مک، مدیر خدمات پزشکی وزارت بهداشت سنگاپور در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه اعلام کرد که با وجود توصیه‌های بسیار خوب اما هنوز هیچ مدرکی مبنی بر موجودیت ویروس در هوا به دست نیامده است.

تمیز کردن موبایل مهمتر از ماسک

این بدان معنی است که استفاده از ماسک نمی‌تواند به عنوان موثرترین روش جلوگیری از ویروس کرونا باشد. او همچنین ادامه داد که تمیزکردن تلفن‌های همراه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به گزارش استریت تایمز، کنت در این خصوص به شهروندان توصیه می‌کند که به لوازمی که اغلب در طول روز لمس می‌کنند دقت داشته باشند. او بر این باور است که شهروندان در طول روز بیش از هرچیز دیگری موبایل خود را لمس می‌کنند. بنابراین به اعتقاد کنت تلفن همراه افراد می‌تواند در ابتلا به کرونا نقش مهم‌تری نسبت به استفاده از ماسک داشته باشد.

در واقع تلفن‌های همراه به سبب دفعات استفاده در طول روز یکی از آلوده ترین لوازم‌های شخصی افراد هستند. به علاوه بسیاری از افراد از تلفن همراه خود در سرویس‌های بهداشتی هم استفاده می‌کنند که خودشان یکی از آلوده‌ترین مکان‌های مورد استفاده هستند. با این وجود تمیزکردن تلفن‌های همراه نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ابتلا به کرونا دارد.

اما نکته‌ای که اهمیت بیشتری پیدا می‌کند این است که تلفن‌های همراه همیشه در مجاورت بینی‌، چشم و دهان قرار داده می‌شوند یعنی در اعضای کلیدی بدن که ویروس کرونا می‌تواند از این اعضای کلیدی انسان را آلوده کند.

مطالعات علمی تایید کرده‌اند که تلفن‌های همراه حتی نسبت به نشیمنگاه‌های سرویس‌های بهداشتی از میکروب‌های بیشتری برخوردارند. بنابراین شاید بهتر باشد از تلفن همراه خود در سرویس‌های بهداشتی استفاده نکنید.

بهترین راه برای ضدعفونی تلفن همراه

طبق مطالعه‌ای که در سال 2018 توسط چهار محقق از انستیتوی فناوری ماساچوست انجام شده، موثرترین راه برای از بین بردن میکروب‌های تلفن همراه استفاده از دستگاه یو وی استریل کننده دستگاه‌های هوشمند است. البته بر اساس همین مطالعه استفاده از الکل هم در این راه موثر واقع شده‌است. همچنین در این مطالعه گفته شده که میکروب‌های موجود بین درزهای دستگاه و کیس آن حتی نسبت به صفحه نمایشگر هم بیشترند.

به گفته چارلز گربا (میکروبیولوژیست) به نشریه هلث، محلول الکل با خاصیت ضدعفونی کنندگی را می‌توان در خانه با ترکیب 60 درصد آب و 40 درصد الکل تهیه و با آغشتن یک پارچه میکروفیبر یا پد پنبه‌ای به آن، به راحتی تلفن همراه را تمیز کرد.

البته بر اساس گزارشات گندا و سی نت بهتر است از اسپری کردن محلول به صورت مستقیم بر دستگاه‌های تلفن همراه و یا استفاده از دستمال مرطوب آنتی باکتریال بر صفحه نمایش خودداری شود چرا که می‌تواند منجر به از بین رفتن لایه ضد آب و ضد روغن دستگاه شود. اما با این وجود ، می‌توان از دستمال مرطوب ضد باکتریایی برای تمیز کردن کیس گوشی استفاده کرد.

از چه موادی در ضد عفونی گوشی استفاده نکنیم!

طبق گفته سی نت ، موارد دیگری که نباید از آنها برای تمیز کردن تلفن استفاده شود شامل پاک کننده پنجره، تمیز کننده آشپزخانه، پاک کننده آرایش، مایع ظرفشویی، صابون و سرکه هستند که همه این موارد می‌توانند منجر به آسیب رساندن به دستگاه‌های هوشمند شوند.

با این تفاسیر بهتر است در این روزهای حساس که شیوع ویروس کشنده کرونا از هر زمان دیگری بیشتر است، علاوه بر رعایت توصیه‌های بهداشتی که از جانب وزارت بهداشت جهانی اعمال شده، به لوازمی که در طول روز بیشتر استفاده می‌‌کنید و همچنین تلفن همراهتان توجه بیشتری داشته باشید. با آرزوی سلامت و بهروزی برای همه هم میهنان عزیز، امیدواریم با یاری یکدیگر بتوانیم هر چه سریع تر بر این ویروس مهلک غلبه کنیم.

از اینجا می‌توانید به برنامه‌های کاربردی در حوزه پزشکی و سلامت دسترسی داشته باشید

https://mag.charkhoneh.com/8270
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *