بازی اندرویدی ایرانی کووید 19 در راه انتشار

مجله چارخونه » مصاحبه » بازی اندرویدی ایرانی کووید 19 در راه انتشار
بازی اندرویدی ایرانی کووید 19 در راه انتشار
بازی کووید 19
فهرست محتوا

مجله چارخونه– شیوع جهانی ویروس کرونا برای کیوان ملک محمدی؛ بازی‌ساز، مدیر و موسس استودیو «گونای»، تبدیل به انگیزه‌ای شد تا او طراحی بازی‌ای با موضوع ویروس کووید 19 را شروع کند. بازی در دست طراحی او که به زودی منتشر و روانه بازار بازی ایران می‌شود، بازیکنان را در نقش ویروس کرونا با هدف مبتلا کردن انسان‌ها فرو می‌برد.

این ویروس سبز رنگ خوشحال و خندان، با درک زنجیره ارتباط انسان‌ها با یکدیگر همه را آلوده می‌کند و سد راهش فقط و فقط افرادی‌ هستند که فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند و یا ماسک می‌زنند. به عبارتی به قول ملک محمدی در این بازی جدی آموزشی، کاربر می‌تواند طی یک بازی شاد و سرگرم کننده، آموزش‌هایی برای قطع زنجیره انتقال کرونا کسب کند.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ بازی «کووید 19»  این روزها 50 درصد مراحل توسعه را سپری کرده و طراح و سازنده آن در تلاش است که تا هفته دیگر این بازی آماده انتشار شود. بازی در ایران توسط استودیو «گونای» منتشر می‌شود و او برای انتشار بازی در بازارهای جهانی با ناشرهای مختلف بین‌المللی موضوع را مطرح کرده است. به گفته کیوان ملک محمدی استقبال اولیه از انتشار جهانی این بازی صورت گرفته و ممکن است با بررسی شرایط مختلف، از دو راه انتشار بازی توسط ناشر و یا انتشار به صورت مستقل یکی انتخاب شود.

شروع تولید، همزمان با ایام قرنطینه خانگی

کیوان ملک محمدی؛ مدیر و موسس استودیو «گونای»که از کودکی علاقه زیادی به بازی‌سازی و پویانمایی داشته، برنامه‌نویسی برای بازی را از سال 1380 به صورت تفننی شروع کرد و از سال 1388 استودیو «گونای» را به صورت رسمی در شهر ارومیه تاسیس کرد. تاسیس این استودیوی بازی‌سازی در ارومیه، شروع مسیر پیشرفت و موفقیت را از سال 1390 برایش آغاز کرد. تولید بازی «جدل بر روی‌سرعت ۱» به عنوان یک بازی موفق در جشنواره‌های بازی داخلی و خارجی، تولید بیش از 25 عنوان بازی در ژانرهای مختلف بخشی از مسیر طی شده او در این سال‌ها است.

فکر طراحی بازی کووید 19 و سناریو و گیم پلی آن از حدود یک ماه پیش در ذهن ملک محمدی کلید خورد و اما حجم زیاد کارهای استودیو گونای به خصوص در ایام شیوع ویروس کرونا، فرصتی برای تولید آن برایش نمی‌گذاشت. ولی این فرصت سرانجام پیدا شد؛ آنجا که نگرانی از ابتلا و شیوع کرونا عملا همه را خانه نشین کرد و در قرنطینه خانگی فرو برد. فرصت پیش آمده، بهترین زمان برای مدیر استودیو «گونای» بود تا استارت طراحی و تولید بازی کووید 19 را بزند.

ملک محمدی می‌گوید: علی‌رغم گذشت هفته‌ها از شیوع ویروس کرونا هنوز هم خیلی‌ها تصور کاملی از زنجیره انتقال این ویروس ندارند و مثلا فکر می‌کنند اگر با دوستان یا اقوام نزدیک رفت و آمد کنند، امکان ابتلا به این ویروس برایشان وجود ندارد. بسیاری نیز هنوز از تاثیر مهم خودشان در شکستن زنجیره انتقال مطلع نیستند. ایده اولیه تولید این بازی از همین جا شروع شد؛ نکته مهم این بود که ما بتوانیم در قالب یک سرگرمی شاداب تصویر واضحی از زنجیره انتقال و نحوه شکستن آن در ذهن مخاطب ایجاد کنیم.

آموزش قطع زنجیره انتقال کرونا به بازیکنان در روند بازی

همه ما طی چند هفته گذشته بارها و بارها از طریق فضاهای رسانه‌ای مختلف در معرض اخبار و اطلاعات آموزشی و بهداشتی در خصوص ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری از شیوع آن قرار گرفته‌ایم اما هنوز، هستند کسانی که توجهی به این اطلاعات آموزشی و بهداشتی ندارند و می‌توانند راهی برای شیوع بیشتر این بیماری در جامعه و سخت شدن مسیر قطع زنجیره ابتلا باشند.

ملک محمدی در طراحی این بازی به این نکته یعنی عدم تاثیرگذاری هشدارهای بهداشتی در خصوص ویروس کرونا در میان بعضی از مردم به دلیل تکرار زیاد آن، توجه داشته و طراحی و تولید بازی کووید 19 را براساس این ایده شکل داده است: ایده دیگر بازی این بود که بازیکن، بازی را نه از زاویه انسان‌ها بلکه در نقش ویروس انجام دهد. وقتی بازیکن خودش در نقش ویروس سعی به مبتلا کردن انسان‌ها کند، کاملا متوجه زنجیره ارتباط انسان‌ها می‌شود و در جاهایی که با مساله رعایت فاصله اجتماعی و یا استفاده از ماسک، مواجه می‌شود به صورت کاملا ملموس تاثیر فاصله و استفاده از ماسک را در جلوگیری از شیوع بیماری می‌بیند و متوجه می‌شود که چطور یک نفر می‌تواند باعث شکسته شدن زنجیره انتقال و جلوگیری از سرایت بیماری به صدها نفر شود.

ارائه اطلاعات بهداشتی به بازیکن کووید 19

اینکه در طراحی بازی کووید 19چقدر به جنبه‌های آموزشی در خصوص کنترل و پیشگیری کرونا در کنار وجه سرگرمی آن توجه شده است، موضوعی است که مدیر و موسس استودیو «گونای» درباره آن می‌گوید: تمرکز خاصی روی برنامه‌نویسی نحوه حرکت ویروس داشته تا حس حرکت و جذب شدن به کاراکترها را با استفاده از تکنیک استریچ و اسکواش انیمیشن‌سازی به صورت بهتری ارائه دهد. در شروع بازی و بعد از هر باخت پیامی آموزنده برای یادآوری برخی نکات بهداشتی و آماری به کاربران ارائه می‌شود تا علاوه بر موضوعی که گیم‌پلی در بطن خود دارد به غنای آموزشی بازی هم اضافه شود.

حمایت کارگروه فضای مجازی استان آذربایجان غربی از پروژه

مدیر استودیو گونای تولید این بازی را به تنهایی شروع کرده هرچند که می‌گوید در این خصوص از مشورت و نظرسنجی از دیگران استفاده کرده است: به دنبال سوال چند نفر از دوستان در رابطه با اینکه آیا محصولی در رابطه با کرونا داریم، مشتاق شدم که نظر اطرافیانم را در مورد این موضوع بدانم. به همین منظور با انتشار یک نظر‌سنجی در صفحه شخصی‌ام، نظر دوستان را در خصوص تولید بازی در مورد کرونا جویا شدم که با استقبال خوبی مواجه شد و همین انگیزه‌ای برای شروع کار و تولید پروژه شد.

تمام پروسه توسعه بازی را انفرادی انجام دادم و در ادامه برخی از نفرات شرکت را جهت همراه شدن با پروژه و آشنا شدن با چالش‌های فنی آن درگیر کردم. از یک مرحله به بعد، کارگروه فضای مجازی استان آذربایجان غربی هم در راستای حمایت از پروژه به عنوان اسپانسر وارد کار شدند و تولید پروژه روند جدی‌تری به خود گرفت.

بازی مشابهی با این سناریو و گیم‌پلی وجود ندارد

ژانر بازی کووید 19 در سبک هایپر کژوال است و عموم مخاطبان را هدف قرار داده است. اینکه در طراحی این بازی چقدر از نمونه‌های خارجی ایده گرفته شده است، با توجه به اینکه اخیرا چینی­‌ها بازی Battle of Pathogens را برای مقابله با کرونا تولید کرده­‌اند، سوالی است که ملک محمدی درباره آن می‌گوید: تا جایی که من اطلاع دارم هیچ بازی مشابهی با این سناریو و گیم پلی وجود ندارد و ایده و گیم پلی بازی کاملا منحصر به فرد است و طراحی انجام شده مختص این بازی است. برنامه نویسی بازی را در موتور یونیتی انجام دادم و سعی کردم گرافیک و گیم پلی بازی فضایی روان و خوشایند برای کاربران داشته باشد.

به گفته او بازی در عین سادگی، پیچیدگی‌های فنی خاص خود را دارد که این موضوع به منحصر به فرد بودن گیم پلی بازی نیز کمک کرده است: به عنوان مثال زنجیره تصادفی اتصال انسان‌ها را شبیه سازی کردم که در ابتدای بازی انسان‌ها فاصله نزدیکتری به هم دارند و در ادامه بازی، فاصله انسان‌ها از هم بیشتر می‌شود. این روند اشاره به افزایش آگاهی مردم از فاصله گذاری اجتماعی در کنترل شیوع این بیماری دارد و در جایی که ویروس نتواند راهی برای انتقال از یک شخص به شخص دیگر پیدا کند، نابود می‌شود.

https://mag.charkhoneh.com/8520
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *