فضاپیمای  اسرارآمیز X-37B دوباره به فضا باز می‌گردد

مجله چارخونه » فناوری » هوا و فضا » فضاپیمای  اسرارآمیز X-37B دوباره به فضا باز می‌گردد
فضاپیمای  اسرارآمیز X-37B دوباره به فضا باز می‌گردد
فهرست محتوا

X37-B یک فضاپیمای بدون سرنشین است که توسط شرکت آمریکایی بوئینگ ساخته شده‌است. البته شاید بهتر باشد آن را فضاپیما- هواپیما بنامیم. این فضاپیمای بوئینگ نخستین پرتاب خود را در ۷ آوریل ۲۰۰۶ انجام داده‌است. البته ناگفته نماند نخستین پرواز فضایی X37_B در 22 آپریل انجام شد و تا 3 دسامبر 2010 ادامه یافته‌بود. در واقع این فضاپیما برای اهداف ناسا، دارپا و نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ساخته شد.

فضاپیمای X-37B نیروی هوایی ایالات متحده پس از این که در ماموریت پنجم خود در سال گذشته رکورد زده حالا دوباره قرار است در ماموریت بعدی خود به مدار پایینی زمین وارد شود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده این فضاپیما در تاریخ 16 مه از Cape Carnaveral واقع در فلوریدا پرتاب می‌شود. اگرچه این فضاپیما هنوز به نیروی هوایی این کشور متعلق است اما با این وجود نیروی فضایی آمریکا که به تازگی ایجاد شده‌است بر تمام پروسه پرتاب، عملیات اجرایی و فرود آن نظارت خواهد کرد.

جزئیات ماموریت ششم فضاپیما

به گزارش مجله چارخونه، این فضاپیما ماموریت خود را از سال 2010 به عنوان پلت فرمی برای ظرفیت‌های ترابری آزمایشی طبقه بندی شده آغاز کرده‌است. جالب اینجاست که هنوز حتی مشخص نشده که این فضاپیما که در اواخر سال 2019 و  پس از گذراندن 780 روز در مدار زمین که 240 روز بیشتر از پیش بینی‌ها بود، کدام یک از اهداف ماموریتی خود را به اتمام رسانده‌است.

اگرچه پیش از این فقط اخبار مبهمی در خصوص ماموریت قبلی این فضاپیما و آنچه حمل می‌کرد به عموم مردم داده شده اما گویا این بار نیروی فضایی آمریکا کاملا شفاف عمل کرده است و جزئیات بیشتری در خصوص ماموریت بعدی در اختیار مردم گذاشته‌است. نیروی نظامی در اعلامیه خود افشا کرده که  X-37B در ششمین ماموریت خود قرار است یک ماهواره کوچک تحت عنوان FalconSat-8 را که توسط نیروی هوایی آمریکا ساخته شده با خود حمل و در مدار مربوطه مستقر کند.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط گیزمودو، از آن‌جا که تعهدات ماموریت ششم این فضاپیما چندان حساس نیست، ارتش احتمالا اطلاعات بیشتری را در مورد آن با افکار عمومی به اشتراک خواهد گذاشت. این پرواز همچنین ماموریت دارد که دو آزمایش ناسا را برای بررسی تاثیر تابش بر بذرها و مواد مورد استفاده جهت رشد موادغذایی در فضا را به انجام برساند.

رندی والدن، مدیر و افسر اجرایی دپارتمان اداری قابلیت‌های نیروی هوایی از ماموریت ششم فضاپیمای X-37B به عنوان گامی بزرگ برای آن یاد می‌کند. در حقیقت این نخستین بار است که فضاپیما در راستای خدمات آزمایشی گام برمی‌دارد. با موفقیت آمیز بودن این ماموریت راه برای افزایش ظرفیت ترابری آزمایشات بیشتری باز خواهد شد و در این پروسه پیشرفت‌های بسیار بیشتری خواهیم داشت.

https://mag.charkhoneh.com/9057
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *