WHO اپلکیکیشن مخصوص کرونا را به کشورهای ضعیف اقتصادی ارائه می‌دهد

مجله چارخونه » خبر » WHO اپلکیکیشن مخصوص کرونا را به کشورهای ضعیف اقتصادی ارائه می‌دهد
WHO اپلکیکیشن مخصوص کرونا را به کشورهای ضعیف اقتصادی ارائه می‌دهد
فهرست محتوا

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در تلاش است که اپ جدیدی برای مقابله با کرونا ارائه دهد. بر اساس گزارش‌های به دست آمده این اپ جدید برای کمک به کشورهایی با اقتصاد ضعیف طراحی شده تا بتوانند افراد مبتلا به ویروس کرونا را از مردم عادی غربال گری کنند.

بر اساس گزارش رویترز، عملکرد اپ جدید WHO بر اساس کنترل علائم کاربران صورت می‌پذیرد. این نرم افزار مانند سایر ابزارهای مشابه از جمله چت بات مراکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌های کلارا (CDC) از کاربران در خصوص علائم کلیدی بیماری کوید-19 سوالاتی می‌پرسد و بر همین اساس راهنمایی‌های لازم را در خصوص احتمال ابتلای آن‌ها در اختیارشان قرار می‌دهد. به علاوه این اپلیکیشن اطلاعاتی در خصوص نحوه آزمایش کرونا هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد که این اطلاعات بر اساس کشور و یا شهر محل سکونت افراد متفاوت است.

اپ جدید کرونا از قابلیت متن باز و شخصی سازی برخوردار است

به گزارش مجله چارخونه، WHO در نظر دارد اپ جدید مخصوص کرونا را تا اواخر همین ماه در اختیار کاربران قرار دهد. برناردو ماریانو مدیر ارشد اطلاعات WHO در همین راستا گفته كه این سازمان به زودی نسخه جهانی برنامه را در سطح جهان منتشر می‌كند. او همچنین در مصاحبه با رویترز گفت همه دولت‌ها قادر خواهند بود از فناوری زیربنایی این اپ استفاده کنند و همچنین با افزودن ویژگی‌های مورد نیاز کاربران خود نسخه شخصی سازی شده و مخصوص به کشور خود را در فروشگاه‌های مخصوص اپ به کاربران ارائه دهند.

ماریانو همچنین می‌گوید این اپ ارزشمند برای کشورهایی که واقعا در این شرایط بحرانی به هیچ امکاناتی دسترسی ندارند طراحی شده‌است. در واقع کشورهایی که قادر به تولید برنامه مخصوص به خود نیستند دارای سیستم بهداشتی شکننده‌ای هستند که با اپ جدید این سازمان شاید بتوانند تا حد زیادی بحران پیش رو را حل کنند. در واقع نرم افزار جدید WHO از قابلیت عملکردی متن باز برخوردار است و در GitHub در دسترس است. به گزارش رویترز، گویا مهندسان و طراحان بسیاری به صورت داوطلبانه هفته‌ها برای طراحی این برنامه وقت گذاشته‌اند. در حال حاضر 5 تن از این افراد بر توسعه برنامه نظارت دارند.

مسائل امنیتی و حفاظتی مانع WHO برای ردیابی کاربران شده‌است

WHO همچنین در نظر دارد که شاید بتواند ویژگی ردیابی مخاطب مبتنی بر بلوتوث را به قابلیت‌های این اپ بیافزاید. در این صورت اگر کاربران اخیرا با کسی که نتایج آزمایشش مثبت شده در تماس بوده باشند، از طریق برنامه مطلع می‌شوند. به علاوه گویا این سازمان جدیدا با گوگل و اپل در خصوص پیوستن به برنامه ردیابی مشترک این دو ابرقدرت جهانی رایزنی‌هایی کرده و شاید به برنامه‌های آن‌ها بپیوندد. ناگفته نماند در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان از جمله سنگاپور، استرالیا و انگلستان از برنامه‌های ردیابی مخصوص به خودشان استفاده می‌کنند.

اما با همه این‌ها، وجود برخی مسائل حقوقی و امنیتی کاربران مانع دستیابی این سازمان به قابلیت ردیابی مخاطبان شده‌است. ماریانو در این خصوص می‌گوید یکی از نگرانی‌های ما در حال حاضر این است که تجارت‌هایی که در حال حاضر ابزارهایی در این خصوص طراحی می‌کنند شاید بعدها از اطلاعاتی که جمع آوری می‌کنند، برای درآمدزایی بیشتر خود استفاده کنند.

با این وجود اپل و گوگل تاکید دارند که مقامات بهداشتی که از رابط‌های برنامه‌ نویسی (API) ردیابی برای تولید اپ‌های کروناویروس استفاده می‌کنند، قادر به ردیابی مکان کاربران یا استفاده از اطلاعات جمع آوری شده نیستند. به علاوه هر دوی این شرکت‌ها اظهار کرده‌اند که پس از این که برنامه با موفقیت راه اندازی شود تمام رابط‌های رنامه نویسی (API) کاربری برنامه‌ها را غیرفعال می‌کنند.

ناگفته نماند این تنها اپی نیست که WHO درصدد ارائه آن برآمده است. به گزارش رویترز این سازمان همچنان در حال کار روی برنامه‌هایی است که بتواند برای کارمندان مراقبت‌های بهداشتی و کادر درمان مفید واقع شود. هدف اصلی این برنامه که پیش بینی شده تا هفته آینده منتشر شود، اطلاع رسانی در خصوص بهترین روش‌های استفاده از وسایل محافظ، نحوه صحیح شستن دست‌ها و اطلاع از آخرین اخبار درمانی در خصوص بیماری کوید-19 است.

https://mag.charkhoneh.com/9074
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *