هاردهای جدید PCIe 4 اس‌اس‌دی سامسونگ به بازار می‌آید

مجله چارخونه » فناوری » دنیای سخت ‌افزار » هاردهای جدید PCIe 4 اس‌اس‌دی سامسونگ به بازار می‌آید
هاردهای جدید PCIe 4 اس‌اس‌دی سامسونگ به بازار می‌آید
فهرست محتوا

سامسونگ به تازگی خط تولید جدیدی از نسل چهارم هارد درایوهای اس‌اس‌دی پر سرعت خود را با فناوری PCIe Gen4 معرفی کرده که از طراحی اولیه اینتل برگرفته شده‌اند. این هارد درایوهای جدید که تحت عنوان PM9A3 معرفی شده‌اند، نه تنها در قالب استاندارد M.2 که مجهز به تکنولوژی NVMe است ارائه می‌شوند، بلکه در قالب مدل‌های جدید E1.S که نسخه کوتاهتر شده رولر (Ruler) است و یا U.2 که شبیه هارد درایوهای SATA اما باسرعت بیشتر هستند هم دیده می‌شوند.

به گزارش مجله چارخونه، انواع مختلف نسخه‌های E1.S و U.2 از این هارددرایو جدید که برای مراکز پردازش داده‌ها طراحی شده‌اند می‌توانند تا حداکثر 6500 مگابایت در ثانیه را برای خواندن هارد و 3500 مگابایت در ثانیه را برای رایت داده‌ها قرار بدهند.

همچنین این نسخه از هارد درایوها قادر هستند 900 هزار IOPS را به صورت تصادفی بخوانند. این سرعت‌ها در واقع دو برابر سرعت‌هایی هستند که هارد درایوهای PCIe 3 قبلی سامسونگ می‌توانستند از عهده آن برآیند. در واقع PCIe 4 سرعت پهنای باند خود را به دو برابر رسانده‌است. اما در مقابل ، نسخه M.2 هاردهای جدیدPM9A3 فقط قادرند با سرعت 3500/1750 مگابایت بر ثانیه اجرا شود.

از سوی دیگر فرم فاکتور جدید E1.S نسبت به مدل فعلی 2SATA/U از فضای کافی بیشتری برخوردار است. اگرچه این نسخه از هارد درایوهای جدید فقط کمی بلندتر از نسخه M.2 است، اما در عوض می‌تواند چیپ‌های NAND بیشتری را در خود جا دهد و مشکلات ناشی از داغ شدن دستگاه و موارد دیگر را بهتر از میان بردارد.

سامسونگ در این رابطه می‌گوید مراکز پردازش داده که از نسخه E1.S بهره‌مند هستند، با افزایش بیشتر هاردهای اس‌اس‌دی می‌توانند با صرف هزینه کمتر به اندازه هارد درایوهای SATA/U.2 از فضای کافی و بیشتری برخوردار شوند.

اما در خصوص کاربران معمولی این مسئله چگونه اعمال می‌شود؟ در واقع باید بگوییم هارد درایوهای نسخه E1,S برای کامپیوترهای شخصی طراحی نشده‌اند. اگرچه از آن‌جا که این هارد درایوها معمولا گران هستند و از استریم‌های اصلی هم برخوردار نیستند، بسیاری از مادربردهای مخصوص بازی از اسلات‌های U.2 استفاده می‌کنند.

با این وجود هارد درایوهای مجهز به فناوری NVMe در مدل‌های بعدی سامسونگ PCI 4 با سرعتی بالغ بر 6500 مگابایت بر ثانیه از چنان پتانسیل سرعتی بالایی برخوردار هستند که امروزه در بازار مشابه آن را پیدا نمی‌کنید. اگرچه این سرعت‌های بالا شاید فقط برای بازی مناسب باشند، اما ممکن است برای ایجاد محتوا هم مفید واقع شوند. به خصوص اگر با فایل‌های RAW 8K سر و کار داشته باشید.

https://mag.charkhoneh.com/9130
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *