باتری‌های جدید تسلا قیمت ماشین‌های هیبریدی را کاهش می‌دهند

مجله چارخونه » فناوری » دنیای خودرو » باتری‌های جدید تسلا قیمت ماشین‌های هیبریدی را کاهش می‌دهند
باتری‌های جدید تسلا قیمت ماشین‌های هیبریدی را کاهش می‌دهند
باتری‌های جدید تسلا
فهرست محتوا

بر اساس گزارشی که رویترز به تازگی منتشر کرده است، به نظر می‌رسد تسلا اخیرا روی نوعی باتری کار می‌کند که تولید موفقیت آمیز آن می‌تواند تاثیر زیادی بر فناوری تولید خودروهای هیبریدی بگذارد و هزینه تولید آن را به شدت کاهش دهد. البته هنوز جزئیات دیگری از این باتری‌های جدید تسلا بیرون نیامده و تسلا فعلا تصمیم گرفته که اطلاعات بیشتر در این خصوص را مخفی نگهدارد. این گزارش رویترز ادعا می‌کند که تسلا ممکن است بتواند یک باتری ارزان قیمت اما با عمر مفید طولانی‌تر ارائه بدهد و شاید تا اواخر سال آن را در خودروی مدل 3 این شرکت در چین استفاده کند.

به گزارش مجله چارخونه، خودروهای برقی بر خلاف اتومبیل‌های گازسوز یا بنزینی، برای بسیاری از وظایف مهم خود به شدت به باتری متکی هستند. در حقیقت باتری اتومبیل‌های هیبریدی وظایف متعددی دارد. باتری در این گونه اتومبیل‌ها از کوچکترین وظایفی مثل روشن نگهداشتن چراغ‌ها تا اصلی‌ترین وظایفی چون حرکت دادن ماشین را برعهده دارد که مورد دوم در ماشین‌های غیر هیبریدی توسط سوخت خودرو انجام می‌شود. بنابراین اهمیت باتری در ماشین‌های هیبریدی دو چندان است و می‌تواند حسابی هزینه بر باشد. با این تفاسیر قیمت باتری در خودروهای هیبریدی می‌تواند نقش مهمی در تعیین قیمت نهایی خودرو داشته باشد.

از سوی دیگر برای تعیین کیفیت باتری شاخصه‌های مختلفی وجود دارد. عوامل متعددی از جمله ظرفیت باتری، عملکرد، دوام، طول عمر، چگالی انرژی و توان، حساسیت به دما،‌ مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کامل و در نهایت قیمت در تعیین کیفیت باتری نقش بسزایی دارند.

آیا باتری‌های جدید تسلا آینده خودروهای الکترونیکی را تغییر می‌دهد؟

امروزه باتری‌های ماشین‌های هیبریدی بیشتر از نوع لیتیوم-یون هستند که از ظرفیت زیاد و چگالی انرژی مناسبی برخوردارند. اما متاسفانه طول عمر مفید بسیار کمی دارند. تاکنون تحقیقات بسیاری پیرامون استفاده از ترکیبات دیگری در باتری خودروهای هیبریدی انجام شده که هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. محققان به شدت در تلاش هستند تا با از میان بردن اشکالات باتری‌‌ خودروهای هیبریدی و تولید آن با هزینه پایین‌تر قیمت خودروهای برقی را هم مقرون به صرفه تر کنند. حالا گویا شرکت خودروسازی تسلا گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و به این فناوری دست پیدا کرده‌است.

در صورت موفقیت آمیز بودن تولید باتری‌های جدید تسلا که علاوه بر کارایی بالا ارزان قیمت هم هستند انتظار می‌رود قیمت خودروهای هیبریدی به تدریچ کاهش چشمگیری داشته باشد و خرید این اتومبیل‌ها هم مانند سایر اتومبیل‌های گازسوز و بنزینی مقرون به صرفه تر شود. گفته می‌شود این باتری‌های جدید تسلا علاوه بر این که طول عمر بیشتری خواهند داشت، می‌توانند بعدها بازیافت شوند و در شبکه برق مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین تاثیر محیطی مناسبی هم از خود نشان می‌دهند.

رویترز همچنین به نقل از آیلان ماسک مدیر عامل تسلا خاطر نشان کرده که این شرکت قرار است پیشرفت‌های قابل توجهی را که در زمینه فناوری تولید باتری به دست آورده در رویداد “روز باتری” آشکار کند. گفته شده این رویداد قرار است در اواخر ماه مه برگزار شود. بنابراین احتمالا تا هفته‌های آینده جزئیات بیشتری از آن به دست خواهیم آورد.

با ما در مجله چارخونه همراه باشید تا از آخرین اخبار دنیای خودرو مطلع شوید.

https://mag.charkhoneh.com/9163
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *