کشف یک سیاره قابل سکونت جدید توسط اخترشناسان

مجله چارخونه » فناوری » هوا و فضا » کشف یک سیاره قابل سکونت جدید توسط اخترشناسان
کشف یک سیاره قابل سکونت جدید توسط اخترشناسان
فهرست محتوا

اگرچه تاکنون سیارات دیگری هم مشابه زمین توسط اخترشناسان در کهکشان پیدا شده‌است، اما همه این سیارات در اطراف ستاره‌های کوتوله سرخ بوده‌اند. به همین سبب از آن جا که شعله ورشدن و تابش این کوتوله‌های سرخ حرارت و نور بسیار زیادی از خود ساطع می‌کند اغلب این سیارات غیر قابل سکونت هستند. اما گویا یک سیاره کاندید با شرایط بهتر از قبلی‌ها پیدا شده که خوشبختانه ممکن است بتواند در آینده قابلیت سکونت بشر را فراهم آورد.

به گزارش مجله چارخونه، محققان از طریق بررسی تکنولوژی MIT توانسته‌اند اطلاعاتی از یک سیاره احتمالی کسب کنند. این سیاره که کمتر از دو برابر زمین وسعت دارد حول یک ستاره میزبان به نام کپلر-160 می‌چرخد. بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات، سطح نوری که از این ستاره دریافت می‌شود 93 درصد نوری است که ما در کره زمین دریافت می‌کنیم. گفته شده حتی فاصله و زمان چرخش این سیاره به دور کپلر-160 هم با زمان چرخش زمین به دور خورشید قابل مقایسه است و شباهت بسیاری دارد. در واقع 378 روز زمان می‌برد تا این سیاره یک چرخه کامل به دور ستاره کپلر را طی کند که در مقایسه با 365 روزی که زمین یک دور کامل به دور خورشید می‌چرخد تفاوت ناچیزی به شمار می‌رود.

سیاره جدید به احتمال 85 درصد قابل سکونت خواهد بود

تیم محققان اخترشناس با استفاده از داده‌های قدیمی تلسکوپ فضایی کپلر و دو الگوریتم جدید این سیاره شبه زمینی را پیدا کرده‌اند و به بررسی میزان روشنایی این ستاره پرداخته اند. در واقع الگوریتم‌ها به جای این که مانند همیشه به دنبال کمک رنگ شدن ناگهانی نور ستاره باشند که نشانه معمول یک سیاره در حال گذر است، در پی یافتن تیره شدن شدید ستارگان برآمدند.

البته این تحقیقات هنوز به طور رسمی شناخته نشده‌اند. دانشمندان تاکنون 85 درصد اطمینان حاصل کرده‌اند که این شیء قابل رویت سیاره است. اما برای این که از قابل سکونت بودن آن اطمینان حاصل کنند باید به اطمینان 99 درصدی برسند که آن هم فقط با مطالعات مستقیم حاصل می‌شود.

البته قبل از این که هویت این ستاره تایید شود باید منتظر تلسکوپ فضایی جیمز وب باشیم و مطمئنا با وجودی که ستاره کپلر-160 در حدود 3140 سال نوری با ما فاصله دارد فعلا و با تجهیزات و شرایط موجود هیچ کس قصد بازدید از آن را نخواهد داشت. اما در هر صورت اگر هویت سیاره‌ای قابل سکونت تایید شود نشان از آن دارد که یافتن سیاره‌ای شبه زمینی آن‌ قدرها هم خارج از انتظار نیست. شاید هم با پیشرفت روزمره تکنولوژی یکی از همین روزها آگهی‌های تبلیغاتی خرید خانه در سیاره جدید را مشاهده کنیم.

در مجله چارخونه همراه ما باشید تا از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی و هوا فضا مطلع شوید.

https://mag.charkhoneh.com/9426
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *