حکیم عمر خیام | جایزه‌ی ویژه و مروری بر زندگی خیام

مجله چارخونه » خبر » حکیم عمر خیام | جایزه‌ی ویژه و مروری بر زندگی خیام
حکیم عمر خیام | جایزه‌ی ویژه و مروری بر زندگی خیام
حکیم عمر خیام
فهرست محتوا

گوشه گوشه‌ی این سرزمین را که نظر اندازیم، بزرگان و هنرمندانی بس چیره دست را می‌یابیم. از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب هر یک برگ ارزشمندی برای کتاب تاریخ این سرزمین پر فراز و فرود به رشته‌ی تحریر درآورده‌اند. از جمله نام آوران این مرز و بوم حکیم عمر خیام نیشابوری است. شاعر، فیلسوف، ستاره شناس و ریاضیدان قرن پنجم که دستاورد‌های علمی و هنری بسیاری به جامعه‌ی خود و آیندگان هدیه داد. 28 اردیبهشت روز بزرگداشت عمر خیام است و ما نیز تصمیم گرفتیم مروری بر آثار وی داشته باشیم. با مجله چارخونه همراه باشید که جایزه‌ای ویژه در انتها انتظارتان را می‌کشد.

 

یادبود حکیم عمر خیام

 

معرفی حکیم عمر خیام

 

در سال‌های خیلی دور زمانیکه سلجوقیان سُکان هدایت ایران در دست داشتند، نیشابور تولد یکی از بزرگان تاریخ را به خود دید. غیاث‌الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری، ملقب به حکیم عمر خیام که در 28 اردیبهشت 439 هجری متولد شد. ستاره‌ای دیگر میان آسمان پر زرق و برق ایران که شاگرد امام موفق نیشابوری بود. حکیم عمر خیام خیلی زود توانست علوم رایج زمان خود را فراگیرد و پس از تحصیل در حوزه‌های فلسفه، ستاره‌شناسی و … و نوشتن نخستین کتاب جبر خود، شهرتی در چهار گوشه‌ی ایران پیدا کند.

در همین دوران زمانیکه حکیم عمر خیام در سمرقند به سر می‌برد، سلطان ملکشاه سلجوقی و وزیرش نظالم‌الملک  پیشنهاد  سرپرستی رصد‌خانه‌ی شهر اصفهان را به او دادند. خوشبختانه حکیم عمر خیام این پیشنهاد را قبول کرد و توانست نقطه‌ی عطفی در زمان خود ایجاد کند. با ورود عمر خیام به اصفهان، تحقیقات گسترده‌ای به مدیریت او و همراهی جمعی از دانشمندان آن زمان آغاز شد. از نتایج این گردهمایی می‌توان به اصلاح تقویم رایج آن دوره و تنظیم تقویم جلالی اشاره کرد.

 

چه بر سر حکیم عمر خیام آمد؟

 

جالب است بدانید حکیم عمر خیام پس از دعوت شدن به اصفهان، هجده سال در این شهر زندگی کرد. اما سرانجام با وارثان سلجوقی به مشکل خورد و در پی آن دسته‌ای از اختلافات سیاسی برای وی رخ داد. ناچارا مسیر دیار خود را پیش گرفت و دوباره به خراسان (شهر مرو) بازگشت. از قضا مرو به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های علمی شهر تبدیل شده بود.

حکیم عمر خیام بار دیگر توانست خوش بدرخشد و آثار و دستاورد‌های ارزشمندی از خود به‌جای بگذارد. خیام نیز از آن دست بزرگانی است که بر سر تاریخ وفاتش شک دارند. ولی خوب تحقیقات گسترده مشخص کرده‌اند وی در سال 502 چشم از جهان فرو بست. مقبره‌ی او در شهر نیشابور در آرامگاه امامزاده محروق واقع شده است.

 

ادای احترام چارخونه به بزرگانِ تاریخ

 

پلتفرم چارخونه از ابتدای کار خود همیشه خود را وام‌دار هنرمندان ایران معرفی کرده است. شما می‌توانید در چارخونه آثار بسیاری از هنرمندان ایرانی و بین‌المللی بیابید و لذت ببرید. اینبار نیز سعی کرده ادای احترامی به حکیم عمر خیام به مناسبت بزرگداشت وی بکند. به همین مناسبت کتاب رباعیات خیام و برنامه اندروید خیام از تاریخ 27 اردیبهشت 1400 لغایت 31 اردیبهشت 1400 به صورت رایگان قابل دریافت از چارخونه هستند. شما نیز می‌توانید سهم خود را ادا کرده و نگاهی هر چند گذرا به رباعیات زیبای خیام بیندازید.

 

از هر چه بگذریم سخن جایزه خوش تر است

 

چارخونه‌ای های عزیز شما می‌توانید از امروز تولید محتوای ویدئویی کرده و در راویتو با نمایه (هشتگ) #خیام_نیشابوری بارگذاری کنید. از این جا به بعد باید دوستان، نزدیکان، آشنایان و هر کسی که می‌شناسید را به تماشای ویدئوی خود دعوت کنید. در تاریخ 1 خرداد 1400 به سه مورد از پر بازدیدترین ویدئو‌ها با نمایه‌ی #خیام_نیشابوری مودم همراه هدیه داده می‌شود. فراموش نکنید که دوستان خود را نیز به ساخت ویدئو دعوت کنید تا هیجان و حس رقابت افزایش یابد.

https://mag.charkhoneh.com/10933
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *