کتاب بیست زخمِ کاری | تراژدی به قلم محمود حسینی زاد

مجله چارخونه » اسلایدر اصلی » کتاب بیست زخمِ کاری | تراژدی به قلم محمود حسینی زاد
کتاب بیست زخمِ کاری | تراژدی به قلم محمود حسینی زاد
کتاب بیست زخمِ کاری، محمود حسینی زاد
فهرست محتوا

این روزها شاید کتاب خواندن الویت کمتر کسی باشد. موضوع بر سر توهین و یا تر و خشک را باهم سوزاندن نیست. به هر حال هر چه دغدغه‌های اولیه‌ی یک جامعه افزایش پیدا می‌کند، ناگزیر الویت‌ها نیز جابه‌جا شده و مردم به راه‌ها و تفریحاتی دیگری روی می‌آورند. سینما و تلوزیون در این سالها آنقدر تولید اثر داشته‌اند که به صنعتی مستقل و جریان‌ساز تبدیل شده‌اند. از این رو خالقان آثار تصویری همیشه در تلاش بوده‌اند تا آثار نوشتاری را وارد صنعت تصویر کرده و آنها را جاودان کنند. یکی از کتاب‌هایی که در این مدت به واسطه‌ی نسخه‌ی سریالی خود سر و صدا کرده، رمان بیست زخمِ کاری اثر محمود حسینی زاد است. با مجله چارخونه همراه باشید تا سری به این کتاب و نویسنده‌ی آن بزنیم.

 

معرفی کتاب بیست زخمِ کاری

 

کتاب بیست زخمِ کاری اثر محمود حسینی زاد رمانی چند صفحه‌ای است که چند سالی را در توقیف به سر می‌برد. علت آن هم انتقاد‌های تند و تیزی است که در قالب داستان به وضعیت فساد اقتصادی کشور داشته است. کتاب بیست زخمِ کاری که الهام گرفته از نمایش‌نامه‌ی مکبث ویلیام شکسپیر است سعی کرده با ادغام موضوعات تراژدی و فرهنگی به اصطلاح آقازاده‌ها به یک جریان فرهنگی و در عین حال رمانی عجیب دست پیدا کند. قصه‌ی کتاب راجب خانواده‌ای به شدت پولدار بوده که در کار معاملات نفتی هستند. شخصیت اصلی کتاب بیست زخمِ کاری فردی به اسم مالکی بوده که در طول رمان به یک ضد قهرمان تبدیل می‌شود. ضد قهرمانی که به همراه همسر خود درگیر یک طمع بزرگ شده و یک تراژدی را رقم می‌زنند.

 

محمود حسینی زاد، نویسنده‌ی کتاب بیست زخمِ کاری

 

محمود حسینی زاد متولد 1325، تحصیلات خود را مونیخ آلمان گذرانده است. او فعالیت خود را پیش از انقلاب اسلامی آغاز کرده و امروزه به عنوان چهره‌ای تاثیرگذار از او یاد می‌شود. این نمایش‌نامه‌نویس، داستان‌نویس، مترجم و منتقد ادبی یکی از سرشناس‌ترین مترجم‌های آلمانی به فارسی است. کمیسیون انتخاب برگزیدگان مدال گوته در وصف ترجمه‌‌های او می‌گوید:

محمود حسینی زاد آنقدر با دقت و حساسیت متون را ترجمه می‌کند که یک پل ارتباطی قوی بین ادبیات و فرهنگ ایران و آلمان تشکیل می‌شود.

این کمسیون به افرادی که در راه تبادل فرهنگی و گسترش زبان آلمانی تلاش می‌کنند و موثر هستند مدالی اعطا می‌کند. محمود حسینی زاد نیز در سال 1392 موفق به دریافت این مدال شد. کتاب بیست زخمِ کاری که در سال 1395 توسط نشر چشمه چاپ شد یکی از آثار موفق او محسوب می‌شود.

 

کتاب بیست زخمِ کاری محمود حسینی زاد

 

مکبث شکسپیر، الهام‌بخش حسینی زاد

 

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که نام ویلیام شکسپیر را نشنیده باشد. مشهورترین نویسنده‌ی انگلیسی که در قرن 16 میلادی زندگی می‌کرده است. اگر بخواهیم شکسپیر را به لحاظ مقام و منزلت در انگلستان با یکی از نمونه‌های ایرانی مقایسه کنیم به فردی جز فردوسی نمی‌رسیم. هر دو تاثیر شگرفی در زبان مادری خود داشتند. البته که احتمالا به دلیل زبان انگلیسی باستانی شکسپیر، خواندن آثار او کمی مشکل باشد. آثار شکسپیر به دو دسته‌ی کمدی و تراژدی تقسیم می‌شوند. مکبث به عنوان منبع الهام کتاب بیست زخم کاری یکی از آثار تراژدی موفق وی به حساب می‌آید. نمایشنامه‌ای که روایتی جذاب از انتقام، گناه و جاه‌طلبی است. این نمایش‌نامه قصه‌ی واقعی یکی از پادشاهان اسکاتلندی را روایت می‌کند. روایتی که با تخیل و حس شاعرانه‌ی شکسپیر جان دوباره‌ای گرفته است.

 

شکسپیر

 

حرف آخر …

 

اگر هوس یک کتاب متفاوت و جذاب کرده‌اید رمان بیست زخمِ کاری انتخاب فوق‌العاده‌ای است. رمانی گره خورده با اتفاقات روز جامعه که ریتم بالایی دارد. فقط فراموش نکنید که کتاب پر از گره و خطوط داستانی است. در نتیجه چند ساعتی را به خودتان اختصاص دهید و با این اثر جذاب و پیچیده خلوت کنید.

 

دریافت کتاب بیست زخم کاری

 

 

https://mag.charkhoneh.com/11055
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *