اصغر فرهادی برنده جایزه ویژه هیات داوران کن شد

مجله چارخونه » خبر » اصغر فرهادی برنده جایزه ویژه هیات داوران کن شد
اصغر فرهادی برنده جایزه ویژه هیات داوران کن شد
اصغر فرهادی
فهرست محتوا

بالاخره پس از انتظارات فراوان شب گذشته مصادف با شنبه 26 تیر 1400 (17 جولای) مراسم کن فرانسه برگزار شد. مراسم شب گذشته از آن دست مراسم‌هایی بود که هزاران هزاران ایرانی را پای اخبار خود نشانده بود. دلیل این اتفاق نیز چیزی نبود جز حضور اصغر فرهادی، برنده‌ی دو جایزه اسکار، که رفته بود تا بار دیگر در عرصه‌ی بین‌المللی افتخار بیافریند. البته که همینطور هم شد و در نهایت جایزه‌ی بزرگ هیات داوران به فیلم قهرمان اصغر فرهادی رسید. با مجله چارخونه همراه باشید تا اخبار تکمیلی را بررسی کنیم.

 

عوامل فیلم قهرمان اصغر فرهادی

 

اصغر فرهادی جایزه را به خانه برد

 

شب گذشته هفتاد و چهارمین دوره‌ی جشنواره فیلم کن پس از یکسال وقفه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا برگزار شد. رئیس هیات داوران کن 2021 اسپایک لی، کارگردان فیلم‌هایی چون مالکوم ایکس بود. لیست هیات داوران نیز عبارتند از متی یوپ کارگردان، سونگ هانگ هو بازیگر، طاهر رحیم بازیگر، مگی جیلنهال بازیگر، کلبر مندونسا کارگردان، میلن فارمه خواننده و بازیگر، جسیکا هوسنر بازیگر، ملانی لوران بازیگر که مسئولیت داوری 24 فیلم بخش مسابقات را داشتند. در نهایت جایزه‌ی بزرگ هیات داوران مشترکا به فیلم “قهرمان” اصغر فرهادی و “کوپه شماره 6 ” یوهو کاسمانن کارگردان فنلاندی رسید.

 

جایزه ویژه هیات داوران

 

سخنان اصغر فرهادی

 

اصغر فرهادی پس از دریافت جایزه‌ی خود چند کلمه‌ای حضار را مورد خطاب قرار داد:

 الان که اینجا ایستاده ام به یاد 36 سال قبل افتادم که یک بچه 13 ساله بودم و در شهری که به دنیا آمدم، با کمترین امکانات اولین فیلم کوتاهم را ساختم. 36 سال است که جز نوشتن و فیلم ساختن کار دیگری نکردم و باهمه محدودیت‌ها، مشکلات، فشارها و گرفتاری‌های که می‌توانست من را از این مسیر که داشتم منصرف بکند و این فیلم ها را نسازم و شما هم نبینید. اما به امید اینکه با هر فیلمی که می‌سازم، یک پرسش  از شرایط تلخ اجتماعی که اطرافم وجود دارد را با تماشاگرها به اشتراک بگذارم و با فکر کردن آنها به یک راه حل برسم؛ باز ادامه دادم. با وجود همه مشکلات ادامه بدهم چون ایمان دارم یکی از راه‌های نجات کشورم، آگاهی بخشی است.

 

سایر برندگان جشنواره کن 2021

 

از اصغر فرهادی که بگذریم، بخش‌های فیلم بلند، فیلم کوتاه و فیپرشی نیز در فستیوال کن به چشم می‌خورد. پیش از آنکه برندگان این بخش را معرفی کنیم باید توضیح کوتاهی درخصوص فیپرشی در اختیارتان قرار دهیم. فیپرشی خلاصه‌ شده‌ی فرانسوی کلمه‌ی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم بوده که از سازمان‌های ملی منتقدان فیلم است. این فدراسیون که متشکل از افراد حرفه‌ای و روزنامه‌نگاران فیلم از سراسر جهان است برای هرچه بهتر شدن فرهنگ فیلم تلاش می‌کند. در ادامه‌ی جوایز:

نخل طلا: فیلم “تیتان”، کارگردان: ژولیا دوکورنو

بهترین کارگردان: لئوس کاراکس، فیلم “آنت”

بهترین بازیگر مرد: کلب لندری جونز برای فیلم نیترام – بهترین بازیگر زن: رناته رینسو برای فیلم بدترین آدم روی زمین

بخش فیلم کوتاه: همه‌ی کلاغ‌های جهان، کارگردان: تانگ یی

بخش اصلی رقابت: ماشین مرا بران، کارگردان: ریوسوکه هاماگوچی

 

فستیوال کن

 

حرف آخر …

 

جشنواره کن امسال حواشی بسیاری مخصوصا برای اصغر فرهادی داشت. امیدواریم روزگاری فرا برسد که در آن همگی مسافران یک کشتی باشیم و درکنار یکدیگر پارو بزنیم. هر دم غزلی بخوانیم و دست در دست هم پایکوبی کنیم. تیم چارخونه این نیز این افتخار را به این کارگردان کاربلد و سینمای ایران تبریک می‌گوید.

https://mag.charkhoneh.com/11274
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *