فیلم F9 | نقد آخرین قسمت از مجموعه‌ی سریع و خشمگین

مجله چارخونه » فیلم و سریال » فیلم F9 | نقد آخرین قسمت از مجموعه‌ی سریع و خشمگین
فیلم F9 | نقد آخرین قسمت از مجموعه‌ی سریع و خشمگین
فیلم F9
فهرست محتوا

معمولا کم پیش می‌آید فیلم‌های دنباله‌دار و قسمت‌های چندم محصول خوبی از آب دربیایند. چراکه از نقطه‌ای به بعد با کمبود قصه مواجه می‌شوند و ناچارا به ابزارهایی نظیر کندوکاو در گذشته روی می‌آورند. یکی از مجموعه‌هایی که سالها بدون بازسازی و تعویض بازیگر در حال پیشروی است، سری فیلم‌های سریع و خشمگین است. اکشن جذابی که پس از گذشته یک دهه هنوز هم مخاطبان خود را برای قسمت بعدی گوش به زنگ می‌کند. البته که حال و هوای مجموعه‌ی سریع و خشمگین از قسمت نخست تا به امروز تغییرات زیادی کرده است. مجله چارخونه به بهانه‌ی پخش قسمت نهم مجموعه قصد دارد فیلم F9 را معرفی کرده و نگاهی به شجره‌نامه‌ی این سری فیلم بیندازد. با ما همراه باشید.

 

فیلم F9

 

نقد فیلم F9

 

بگذارید همین ابتدای کار برویم سراغ اصل مطلب و وقت را تلف نکنیم. فیلم F9 یک اثر کارتونی کاملا بی‌معنا و جدا از فیلم‌های سرگرم‌کننده‌ی این سری است. در فیلم F9 همه‌چیز به اوج می‌رسد و کارکترهای اصلی قصه جای خود را با افرادی مثل سوپرمن و بتمن جابه‌جا می‌کنند. راستش را بخواهید معمولا در فیلم‌های اکشن، مخصوصا سری سریع و خشمگین انتظار اتفاقات عجیب، هیجان‌انگیز و به اصطلاح باحال را داریم. ولی فیلم F9 از خط قرمز منطقی که در طول قسمت‌های پیشین برای خود ترسیم کرده بود پا را فراتر گذشته و فیلم را عملا به یک انیمیشن به تمام معنا تبدیل کرده است.

 

از حق نگذریم فیلم هنوز هم سرگرم کننده بوده و احتمالا تاحدودی باب دل خیلی از طرفداران است و همین موضوع جایگاه او را تثبیت می‌کند. اما اشکالات آن به‌قدری در چشم می‌زند که ممکن است بارها از خودتان بپرسید “ساخت این قسمت چه لزومی داشت؟”. هیچ اشکالی ندارد فیلم F9 گذشته را فراموش کند و تکنیک‌های جدید را محک بزند. ایراد جایی نمایان می‌شود که حتی مخاطبان واقعی فیلم نیز پذیرای این سبک تازه نیستند. سبکی که از  Fast Five به بعد کار خود را شروع کرد. راه تازه‌ای که مجموعه در آن قدم گذشته عاری از هرگونه قصه‌پردازی دلچسب، بازی‌های درست و حتی قوانین اصلی جذابیت یک اکشن است.

 

فیلم F9

 

بازیگران فیلم F9

 

ترکیب بازیگران فیلم F9 تقریبا دست نخورده باقی مانده است. به جز چند تغییر که به دلایل مختلف رخ داده مابقی در جایگاه همیشگی خود حضور پیدا کرده‌اند. نفر نخست پاول واکر بوده که هنوز هم جای خالی او به شدت احساس می‌شود. دواین جانسون یا همان راک به دلایل بحث‌هایی که با وین دیزل به عنوان تهیه‌کننده داشت به کلی از کار و قسمت‌های بعدی انصراف داد. خبری جیسون استاتهام نیست و تنها با مادر او با بازی هلن میرن مواجه می‌شویم. یکی از آن دسته اتفاقات بی‌مزه و بی‌معنی بازگرداندن دوباره‌ی کارکتر هان بود.

 

البته که او بین طرفداران محبوب است ولی ریشه‌ی اصلی آن در کمبود داستان است. این چندمین بار است که سازندگان قصه‌ی هان و توکیو دریفت را شخم می‌زنند. تازه‌ترین بازیگری که به مجموعه ورود پیدا کرده کسی نیست جز جان سینا که نقش برادر دام (وین دیزل) را بازی می‌کند. متاسفانه به دلیل فیلمنامه‌ و شخصیت‌پردازی ضعیف کارکتر جان سینا به شدت بی‌معنی و مسخره به نظر می‌رسد. عوامل سعی در تعریف گذشته‌ای سوزناک برای برادر دام داشتند ولی گویی همه‌چیز در فیلم F9 به‌زن‌درویی کار شده است.

 

وین دیزل و میشل رودریگز

 

مجموعه‌ی سریع و خشمگین

 

باوجود همه‌ی درهم ریختگی‌های مجموعه می‌توانید از تماشای این سری به شدت لذت ببرید. کیفیت کلی سینوسی بوده و یک قسمت به شدت سرگرم کننده و قسمت بعدی ضعیف‌تر است. یکی از موضوعاتی که صحت آن تقریبا به اثبات رسیده مثلثی است که باید برای ساخت فیلم شکل بگیرد. مثلثی متشکل از گری اسکات تامپسون (نویسنده)، کریس مورگان (نویسنده) و جاستین لین (کارگردان) که بیشتر از بقیه سوار قصه هستند. این ترکیب حتی جداگانه نیز به طور کامل جواب نمی‌دهد. کارگردانی فیلم F9 برعهده‌ی جاستین بود و نتیجه را اکثرا دیدیم. گذشته از این موضوعات اگر می‌خواهید مجموعه را از ابتدا تماشا کنید باید ترتیب داستانی آنها را در نظر بگیرید.

 

  1. THE FAST AND THE FURIOUS (2001)
  2. 2 FAST 2 FURIOUS (2003)
  3. FAST & FURIOUS (2009)
  4. FAST FIVE (2011)
  5. FAST & FURIOUS 6 (2013)
  6. THE FAST AND THE FURIOUS: TOKYO DRIFT (2006)
  7. FURIOUS 7 (2015)
  8. THE FATE OF THE FURIOUS (2017)
  9. FAST & FURIOUS PRESENTS: HOBBS & SHAW (2019)
  10. F9 (2021)

 

مجموعه سریع و خشمگین

 

جمع‌بندی

 

اگر طرفدار اکشن‌های پر سروصدا هستید و می‌خواهید مدت زمانی را در عالم زد و خوردهای آنچنانی غرق شوید حتما سری فیلم‌های سریع و خشمگین را تماشا کنید. شاید بار معنایی و هنری چندانی به شما منتقل نکنند ولی حس عجیب و غریب آنها را نمی‌توان کتمان کرد. از طرفی نباید فراموش کرد که این سری کاملا اورجینال بوده و ریبوت، گرته برداری و بازسازی از هیچ اثر دیگری نیست. درضمن نباید فراموش کرد که به هر حال وجود چنین فیلم‌هایی برای سینما ضروری است.

 

تماشای فیلم f9

https://mag.charkhoneh.com/11398
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *