چشمان مار | تحلیل فیلم های جدید 2021

مجله چارخونه » فیلم و سریال » چشمان مار | تحلیل فیلم های جدید 2021
چشمان مار | تحلیل فیلم های جدید 2021
تحلیل فیلم چشمان مار
فهرست محتوا

تحلیل چشمان مار

“انتقام” شالوده اصلی فیلم‌های اکشن را تشکیل می­‌دهد و تبدیل به نیروی شگفت انگیزی برای رسیدن انتقام گیرنده به هدفش می­شود. انتقام گیرنده در اکثر موارد همان قهرمان و شخصیت اصلی داستان است. او به کمک فرد یا افرادی در صدد انتقام بر می­‌آید. فیلم snake eyes یا چشمان مار هم از این قاعده مستثنی نیست.

از نظر بسیاری از تحلیل‌گران این فیلم احیای یک فرانچایز فراموش شده است. به این دلیل که این فیلم بیش از هشت سال پس از موفقیت تقریبی فیلم جی.آی.جو به سینماها آمده است. این اثر می‌تواند تا حدودی سرگرم‌کننده و به اصطلاح یک فیلم پاپ کورنی باشد.

رابرت شونتکه، کارگردان آلمانی این فیلم کارنامه پرفراز و نشیبی دارد. از فیلم قابل‌احترام «The Captain» تا یک فاجعه به نام «R.I.P.D» در کارنامه شونتکه دیده می‌شود.

 

داستان فیلم چشمان مار

شروع داستان فیلم چگونه است؟

Snake Eyes با این داستان شروع می‌شود که پدر و پسری به دور از جمعیت و در یک کلبه زندگی می‌کنند. ناگهان شبی افرادی به کلبه آنها حمله می‌­کنند و پدر را به قتل می‌­رسانند. پسر بعد از این اتفاق مجبور به زندگی در خیابان‌های شهر می‌شود. او طی سالهای آتی سعی در پیدا کردن هویت قاتلان و کشف موضوع قتل پدرش می‌­کند. او در این بین به یک تراژدی پی می­‌برد اینکه هیچ ردی از پدر و خودش در اسناد رسمی وجود ندارد. انگار این دو، وجود خارجی ندارند.

در شرایطی که امیدی به گرفتن انتقام نیست، او با یک مدرک نویدبخش مواجه شده است. همین اتفاق زندگی‌اش را برای همیشه تغییر می‌دهد و با پیدا شدن مدارک آتش خشم انتقام در درون اون دوباره روشن می­شود.

صحنه‌های اکشن فیلم چشمان مار

صحنه‌های اکشن این فیلم و بازی فوق‌العاده گروه بازیگری آن، مخصوصاً “هاروکا آبه” و “ایکو اویس”، مورد تحسین بسیاری از منتقدین قرار گرفته است. اما از نظر برخی دیگر از تحلیل‌گران سینما این فیلم مشکلات زیادی نیز دارد. به حدی که نکات مثبت را تحت الشعاع قرار دهد. استفاده بیش از حد از تکنیک دوربین لرزان در سکانس‌های اکشن یکی از ایرادات وارد به این فیلم است. داستان کلیشه‌ای، مضمون های تکرار شونده و قابل پیش‌بینی بودن از مواردی است که مورد انتقاد زیادی قرار گرفته است.

از نظر برخی از منتقدان، قسمت‌های قبلی، G.I. Joe: The Rise of Cobra و G.I. Joe: Retaliation از فیلم‌نامه قدرتمندی برخوردار نبوده، تنها هدف آنها به تصویر کشیدن صحنه‌های اکشن و به وجد آوردن مخاطب بوده است. اما در فیلم‌نامه چشمان مار نویسندگان که نمی‌خواستند اشتباهات و ایرادهای گذشته را تکرار کنند، تصمیم گرفتند که به صورت مفصل به اسنیک آیز پرداخته و او را به مخاطب معرفی کنند.

نویسندگان این داستان تصمیم هوشمندانه‌ای گرفتند چون اسنک آیز محبوب‌ترین شخصیت فرنچایز جی آی جو به شمار می‌رفت و سرگذشت او در دسته اطلاعات محرمانه قرار داشت همین دلیل، دست فیلم‌نامه‌نویسان برای نوشتن هر داستانی باز بوده است. البته به نظر برخی منتقدین نتوانستند از فرصتی که در اختیارشان قرار داشت، به درستی استفاده کنند.

 

تحلیل اسنیک آیز

 

منتقدین اسنیک آیز چه می­گویند؟

از نظر بعضی منتقدین، شخصیت اصلی داستان نه ویژگی‌های یک قهرمان را دارد و نه به ‌اندازه کافی ضدقهرمان است. از نظر آنها اسنیک آیز بسیار بلاتکلیف نمایش داده شده است. همچنین از دیگر نقدهای وارد شده به این شخصیت، این است که چرا او باید سر از ژاپن درآورده و در خانواده‌ای تا این حد امنیتی پذیرفته شود و مورد تعلیمات رزمی قرار بگیرد؟

از نظر داستان پردازی هم نقدهایی به فیلم‌نامه وارد شده است. مثلا اینکه دو سوم زمان فیلم به عطش یافتن حقیقت در خصوص پدر چشمان مار اختصاص دارد. اما در انتها، فیلم به شکل عجیبی و به یک‌باره حقیقت را عیان می‌سازد و مخاطب را شگفت‌زده می‌کند.

سکانس‌های مبارزه زیر باران و غرق در نورهای نئون در کوچه‌‌ها و پشت‌بام­ها از لحاظ مفهومی بسیار جالب هستند. اما برش‌های بیش از حد فیلم، دوربین لرزان و پرش‌های تصویری آزاردهنده از یک نما به نمایی دیگر در صحنه‌های اکشن، از جمله ایرادات وارد شده به فیلم‌برداری این فیلم هستند.

از نظر منتقدین هنری “گلدینگ” بازیگر مناسبی برای بازی در نقش اصلی این فیلم نبوده است. هرچند او بازیگر بدی نیست ولی استفاده درستی از او در این فیلم نشده و نقش وی نیز به درستی انتخاب نشده است.

علی‌رغم چیدمان داستان (حول این کاراکتر) و زرق و برق اطراف او، کاراکتر هنری گلدینگ در این فیلم، به شکل تأسف باری معمولی و ساده ظاهر شده است.

نمره منتقدین به چشمان مار

چشمان مار از ۳۰ نقد منتشر شده در سایت متاکریتیک، توانسته نمره متوسط ۴۳ از ۱۰۰ را به دست آورد. از این ۳۰ نقد، ۸ نقد آن منفی، ۱۸ نقد متوسط و تنها ۴ نقد مثبت برای این فیلم منتشر شده است. نقدهایی که در سایت راتن تومیتوز منتشرشده نیز، مشابه سایت متاکریتیک است. در این سایت از ۹۱ نقد منتشر شده، چشمان مار تنها توانسته امتیاز متوسط ۴۲ از ۱۰۰ را از طرف منتقدینش به دست آورد.

نظر منتقدین چشمان مار

نظر بینندگان درباره اسنیک آیز

برخلاف نمرات متوسط منتقدین به فیلم چشمان مار به نظر می‌رسد که بینندگان تا حدودی راضی هستند. چرا که میانگین نمرات آن‌ها به این فیلم در سایت راتن تومیتوز، عدد بالای ۷۱ از ۱۰۰ است. به طور کلی این فیلم افرادی که علاقه‌مند به فیلم‌های رزمی، کونگ­فو و سناریوهای انتقام هستند را بسیار راضی و سرگرم خواهد کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

یک پاسخ

  1. واقعیتش رو بخواید من هم دوست داشتم این فیلم رو
    منتقدین گاهی خیلی مغرضانه نقد میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *