تحلیل مجموعه شمشیرزن دوره گرد

مجله چارخونه » فیلم و سریال » تحلیل مجموعه شمشیرزن دوره گرد
تحلیل مجموعه شمشیرزن دوره گرد
شمشیرزن دوره گرد
فهرست محتوا

مجموعه فیلم‌های شمشیرزن دوره گرد یا رورونی کنشین به کارگردانی اتومو کیشی از مجموعه‌های دیدنی با قصه‌پردازی متعارف در ادبیات شرق است. این فیلم اقتباسی از یک کمیک ژاپنی نوشته “نوبوهیرو واتسوکی”  است. نوبوهیرو واتسوکی نویسنده‌ای ژاپنی متولد ۱۹۷۰ است که داستان شمشیرزن دوره‌گرد را با اقتباس از افسانه‌ای مشهور در دوران میجی ژاپن نوشته و پس از آن فیلم آن نیز ساخته شد.

دوران میجی ژاپن به عنوان عصری شناخته می‌شود که دوران سامورایی‌ها به پایان می‌رسد و بعد از این دوران درهای کشور ژاپن به روی نیروهای خارجی باز می‌شود. دورانی که سیستم حکومتی کشور ژاپن را از تسلط قدرت بیش از حد سامورایی‌ها خارج می‌کند و حکومت جمهوری مبتنی بر حضور خاندان سلطنتی شکل می‌گیرد. کمیک ژاپنی کنشین در فضای تاریخی این دوران روایت می‌شود.

این اثر در ژانر اکشن_فانتزی و با چاشنی هنرهای رزمی است و طرفداران بسیاری در میان علاقه‌مندان به سینمای فانتزی ژاپن دارد.

تحلیل فیلم شمشیرزن دوره گرد

داستان یک سامورایی قاتل

این مجموعه سینمایی در 5 اپیزود دوساعته ساخته شده و کارگردانی هر پنج قسمت را “کیشی اوتومه” «Keishi Ōtomo» به‌عهده داشته است. او با اقتباس از مانگای مشهور این مجموعه را ساخته و در کارنامه این کارگردان ۵۵ ساله ژاپنی آثار شاخصی به جز مجموعه کنشین وجود ندارد.

داستان باتوسای قاتل یا همان شمشیر‌زن دوره‌گرد درباره جوانی است که از کودکی تحت سخت‌ترین تمرین‌های شمشیرزنی قرار گرفته. او وارث یکی از مرگبارترین هنرهای شمشیرزنی ژاپنی به دلایلی تبدیل به یک قاتل بی‌رحم می‌شود. او با کشتن افراد زیادی قاتل حرفه ای و مخوف قتل‌های آن دوران است. قتل‌هایی که در دوران جنگ‌های داخلی ژاپن در عصر میجی رخ داده است.

اپیزود یک، شمشیرزن دوره‌گرد

قسمت اول شمشیرزن دوره گرد در سال 2012 ساخته شد. “تاکرو ساتو” در نقش کِنشین هیمورا به ایفای نقش می‌پردازد.

داستان از دهه ۱۸۶۰ میلادی در ژاپن آغاز می‌شود، جایی که با پایان جنگ داخلی، ژاپن در نقطه سرآغاز انتقال از فئودالیسم به مدرنیسم است. کِنشین هیمورا، یک جنگجوی افسانه‌ای، دست از جنگ و خشونت برداشته و برای جبران گذشته‌ به سرزمین‌های مختلف سفر می‌کند. اما خیلی زود گذشته گریبان‌گیر او می‌شود و باید یک بار دیگر با استفاده از هنر شمشیرزنی خاص خود از بی‌گناهان دفاع کند.

 

قسمت اول شمشیرزن دوره گرد

اپیزود دو، جهنم کیوتو

یک دهه بعد، سایتو هاجیمه و همکاران پلیسش در مورد قتل یک پلیس مخفی که احتمالاً به دست باتوسای کشته شده تحقیق می‌کنند، اما سایتو قانع نشده و به تاکدا کانریو، تاجری ثروتمند، بی رحم مشکوک است. در همین حال، باتوسای سابق (که اکنون خود را کِنشین هیمورا می‌نامد) وارد توکیو می‌شود و…

 

قسمت دوم شمشیرزن دوره گرد

 

اپیزود سه، افسانه پایان می‌یابد

در قسمت سوم شمشیرزن دوره گرد، داستان به گذشته بر می‌گردد. هیکو سیجورو شینتا جوان را پیدا می‌کند که برای راهزنان و بردگان کشته شده در جنگ، گور می‌کند. هیکو تصمیم می‌گیرد شینتا را به عنوان شاگرد خود انتخاب کند و نام او را «کنشین» می‌گذارد.

بعد از بازگشت به زمان حال، کنشین در خانه استاد هیکو بیدار می‌شود و در مورد کائورو از استاد می‌پرسد؛ استاد به او می‌گوید که به احتمال زیاد او مرده ‌است. کنشین می‌خواهد برای شکست دادن شیشیو ماکوتو، تکنیک نهایی را بیاموزد. هیکو موافقت می‌کند و هر دو برای شروع تمرینات خود درگیر یک دوئل می‌شوند. این در حالی است که ماکوتو با کشتی مجهزش به سمت حکومت میجی در حال حرکت است و قصد دارد دوباره هرج و مرج را به ژاپن بازگرداند…

سه‌گانه اول این سری از رورونی کنشین موفقیت زیادی کسب کردند و قسمت چهارم پس از یک اکران موفق در ژاپن (آپریل ۲۰۲۰) راهی سرویس نتفلیکس شد.

 

شمشیرزن دوره گرد قسمت 3

 

اپیزود چهار، پارت 1_ فاینال

در اپیزود چهار شمشیرزن دوره گرد، هیمورا شمشیرباز افسانه‌ای کشتن مردم با شمشیر خود را متوقف کرده. او از یک شمشیر لبه معکوس استفاده می‌کند و سعی دارد با کائورو زندگی آرامی داشته باشد. خراب شدن رستوران آکابکو باعث می‌شود مکان مورد علاقه کنشین برای غذا خوردن از بین برود. در آنجا، او یادداشتی پیدا می‌کند که روی آن کلمه ‘قضاوت مردم’ نوشته شده است. گذشته برای او تکرار می‌شود.

اپیزود پنج، پارت 2_ آغاز

در قسمت پایانی شمشیرزن دوره گرد، در واقع داستان ابتدایی این مجموعه را روایت می‌شود. زمانی که کنشین به عنوان باتوسای قاتل علیه امپراطوری می‌جنگد و دستش به خون انسان‌های زیادی آلوده شده است. او  هدفی در زندگی ندارد. در این حین با زنی به نام توموئه آشنا می‌شود. توموئه تلاش می‌کند تا به کنشین معنی زندگی را بیاموزد اما افراد بسیاری می‌خواهند کنشین زنده نباشد.

3/5 - (2 امتیاز)

2 پاسخ

  1. سلام
    مجموعه بی نظیری است و بسیار قابل دیدن و تحلیل کردن
    جذابیت بصری خارق العاده در کنار محتوای زیبا و در عین تصویرگر بخشی از تاریخ یک سرزمین

    1. مرسی از نظرتون، اگر علاقه داشتید حتما مقاله های دیگه مون هم بخونید و به دوستاتون معرفی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *