خیابان ترس – تحلیل سه‌گانه فیلم

مجله چارخونه » فیلم و سریال » خیابان ترس – تحلیل سه‌گانه فیلم
خیابان ترس – تحلیل سه‌گانه فیلم
فهرست محتوا

فیلمنامه خیابان ترس از کتاب آر.ال. استاین نویسنده‌ی مشهور آمریکایی اقتباس شده است. استاین بیش از ۳۵۰ کتاب ترسناک کودک و نوجوان نگارش کرده و میلیون‌ها طرفدار در سراسر جهان دارد. محبوبیت بالای دوست داران کتاب‌های ژانر وحشت باعث شد تا نتفلیکس در سال جاری سه‌گانه‌ای به نام خیابان ترس  را بر اساس این مجموعه برای مخاطبین نوجوان به نمایش بگذارد.

نتفیلیکس به راحتی می‌تواند یک مجموعه کتاب با خط داستانی یکبار مصرف را به یک سه‌گانه فیلم ترسناک سرگرم‌کننده و نوستالژیک تبدیل کند. این فیلم با هدف جلب نظر طرفداران سریال Stranger Things ساخته شد.

کارگردانی مجموعه خیابان ترس را لی‌جانیاک هنرمند زن ۴۱ساله‌ به عهده داشت. جانیاک اثر ترسناک «ماه عسل» (Honeymoon) را هم به‌عنوان تنها فیلم بلند سینمایی‌اش در کارنامه دارد. فیلم‌نامه این مجموعه را جانیاک با همراهی و همکاری فیل گراتزیادی نوشتند. گراتزیادی جز همین فیلم تجربه به‌خصوص دیگری ندارد.

جدیدترین رویداد نت‌فلیکس که هرکدام از قسمت‌هایش با فاصله‌ی یک هفته از یکدیگر پخش ‌شدند.

خیابان وحشت

سه گانه خیابان وحشت

این مجموعه سه‌گانه، سه دوره زمانی مختلف را به تصویر می‌کشد. بخشی از اتفاقات در اوایل قرن هفدهم، بخشی در دهه هفتاد میلادی و نهایت سرآغاز آن به دهه نود میلادی بازمی‌گردد. خیابان ترس از جایی شروع میشود که چند نوجوان متوجه می‌شوند مجموعه‌ای از اتفاقات وحشتناک در شهر آنها (شیدی ساید) در حال اتفاق است. اوج داستان زمانی است که این چند نوجوان هدف بعدی اتفاقات وحشتناک داخل شهر می‌شوند. آنها سعی دارند پرده از رمز و راز تاریک و وحشتناک شهرشان بردارند.

 

خیابان ترس – قسمت اول: 1994

خیابان ترس با ظهور قاتل سریالی جدیدی در شهر شیدی ساید آغاز می‌شود. شروع فیلم با یک سکانس خشن مخاطبان را به یاد سکانس اول جیغ، ساخته‌ی وس کریون آغاز می‌اندازد صحنه‌های وحشت‌انگیز و سرگرم‌کننده در آن زیاد به چشم میخورد که بسیار علاقه‌مندان به ژانر وحشت را راضی میکند. موسیقی متن این فیلم یکی از عوامل بسیار عالی در خلق تنش به همراه تولید یک حس نوستالژیک و ترس است.

قسمت اول این سه‌گانه غرق در احساسات نوستالژیک است که مخاطب را کاملاً یاد قتل‌های وحشیانه آثار اسلشر دهه نود می‌اندازد. البته آثار اسلشر همیشه به سمت یک مسیر تکراری پیش می‌روند. هرچند ممکن است داستان خیابان وحشت قابل پیش‌بینی باشد ولی روند پیشرفت فیلم کمی گیج‌کننده است.

 

خیابان ترس 1994

 

خیابان ترس – قسمت دوم: 1978

در واقع قسمت دوم نقطه عطف این سه‌گانه محسوب میشود. بخش اول فیلم همه چیز را تنظیم می‌کند و قسمت سوم داستان را به خوبی به پایان میرساند. در پارت دوم این مجموعه حتی بدون قتل‌هایی که شهر را آزار داده، سختی و وحشت اجتناب‌ناپذیر زندگی در شیدی ساید به چشم میخورد.

در این بخش همه چیز با شروع گردهمایی Camp Nightwing شکل می‌گیرد. اما داستان به سمت یک کشتار خونین کشیده میشود و فضا را تبدیل به یک جنگ وحشتناک برای بقا میکند. داستان 1978 هم یک اسلشر خونین و نوستالژیک دیگر است. شاید یکی از جذابیت‌های این مجموعه سه‌گانه ژانر وحشت و ترس، عشق و درک بی بند و باری است که لی جانیاک در جایگاه کارگردان به این فیلم اضافه کرده.

بنابراین قسمت دوم خیابان ترس یک پل ارتباطی مهم بین این سه‌گانه ترسناک کاملاً سرگرم‌کننده محسوب می‌شود.

 

خیابان ترس 1666

 

خیابان ترس – قسمت دوم: 1666

قسمت سوم خیابان ترس تفاوت زیادی با دو قسمت اول این سه‌گانه دارد. فضای فیلم با صحنه های تیره‌تر و شوم‌تر جایگزین شده است. انگار در این قسمت با یک بخش متفاوت و با لحنی عجیب روبرو هستیم.

در قسمت سوم در واقع با کشاندن این داستان به سال 1666، داستان به یک محیط کلاسیک‌تر و وحشتناک‌تر از آنچه در گذشته اتفاق افتاده پیوند میخورد.

قسمت سوم به نوعی پیرامونِ قالب های فکری مثل عواقب وحشتناک تعصب، زن‌ستیزی، تبعیض، دگرهراسی و فرافکنی که جنایت‌های تاریخی زیادی را رقم زده میچرخد.

موسیقی متن این سه‌گانه بسیار متناسب با صحنه های فیلم در نظر گرفته شده. به طوریکه در قسمت سوم بر اضطراب و پارانویای فیلم افزوده و واقعاً همه چیز را به سطح بالاتری می‌رساند.

نتفلیکس با این سه‌گانه فصل جدیدی از ژانر وحشت را به تصویر میکشد. در نتیجه این قسمت یک پایان اعتیادآور و لذت بخش از یکی از بهترین سه‌گانه‌های ترسناک است.

سخن پایانی

جانیاک با استفاده از انبوهی از سبک‌ها و البته بازی با این ژانر، هیجان و انرژی زیادی می‌بخشد که این فیلم را دیدنی میکند. در واقع با سبک و روش استفاده شده در خیابان ترس ما با سه فیلم در سه‌هفته با یک داستان مرموز و پر هیجان روبرو هستیم.

https://mag.charkhoneh.com/11600
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *