سریال بازی مرکب – نقد و بررسی

مجله چارخونه » اسلایدر اصلی » سریال بازی مرکب – نقد و بررسی
سریال بازی مرکب – نقد و بررسی
سریال بازی مرکب
فهرست محتوا

سریال بازی مرکب یا Squid Game در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ توسط کشور کره تولید و نتفلیکس آن را به نمایش گذاشت. این سریال 9 قسمتی به شکل غیر منتظره در مدتی کوتاه توسط مخاطبان مورد توجه قرار گرفت و بسیار محبوب شد. بازیگران اصلی سریال بازی مرکب، لی جونگ‌جه، پارک هه‌سو و وی ها‌جون هستند. سریال کره‌ای بازی مرکب چنان محبوبیتی در سطح بین الملل کسب کرد که از آسیا و حتی سراسر آمریکا از دیدن این سریال ابراز رضایت داشتند.

داستان فیلم اسکوییدگیم به شکل جالبی ساده اما عجیب است و رفته رفته ذهن مخاطب را با تناقض‌هایی خاص درگیر می‌کند.

اسکوییدگیم دارای فضاسازی کودکانه و رنگ‌بندی‌های شاد است اما خط داستان سریال بسیار متفاوت از کاربرد و وجود رنگها پیش میرود. تیم کارگردانی هنری این سریال کره‌ای پربازدید بسیار حرفه ای و هوشمندانه از اصول طراحی صحنه و لباس داشته است.  به همین دلیل پارادوکس بزرگ این سریال کره‌ای برای مخاطب غافلگیرکننده‌ و جذاب‌ می‌شود.

داستان به این شکل شروع می‌شود که گروهی از افراد شکست‌خورده برای بردن جایزهٔ ۴۵٫۶ میلیارد وونی (۳۸٫۷ میلیون دلاری)، در یک بازی شش‌مرحله‌ای شرکت می‌کنند. نحوه بازی برای شرکت‌کنندگان توضیح داده شده و اولین مرحله بازی شروع می‌شود. همان ابتدا یک بازیکن حذف می‌شود؛ همین جا است که منظور از حذف مشخص می‌شود و آن مرگ است.

این اتفاق یک شوک بزرگ را به شرکت کنندگان وارد می‌کند. ترس بسیاری از شرکت‌کنندگان باعث رقم خوردن مرگشان در بازی مرکب است. در بخش اول بازی شاهد یک کشتار دسته‌جمعی هستیم. نصف جمعیت بازیکنان در این بخش کشته می‌شوند و این آغاز جنگ بر سر زندگی است. باخت در Squid Game حکم مرگ را دارد.

سکانس به سکانس اپیزود اسکوییدگیم بسیار حساب شده پیش میرود و تماشاگر نمیتواند به راحتی صحنه‌ها را از ذهن خود بیرون کند.

 

بازی مرکب زیرنویس فارسی

 

فضایی دموکراتیک اما خون‌آلود

یک حرکت هوشمندانه از سمت طراحان بازی ایجاد فضای عادلانه و دموکراتیک در طول بازی سریال اسکویید گیم است. بر این اساس نظر افراد در جریان سریال بازی مرکب تاثیر گذار بوده، در صورت موافقت اکثریت شرکت‌کنندگان بازی متوقف خواهد شد. به همین دلیل از اولین بازی شاهد موافقت اکثریت برای متوقف شدن بازی بودیم و افراد به زندگی عادی خود برگشتند. اما این دموکراسی به حدی هوشمند است که طراحان بازی در پوشش عدالت بیشترین بهره را از شرایط نابسامان زندگی شرکت‌کنندگان می‌برند تا آنها را به بازی برگردانند.

شاید بخشی از جذابیت سریال بازی مرکب این است که طراحان بازی بدون توسل به زور شرایطی وسوسه کننده برای شرکت‌کنندگان به وجود می‌آورند. در سکانسهای فیلم بازی مرکب بارها و بارها با دموکراسی مواجه می‌شویم به این شکل که شرکت کنندگان حق رای دارند و این بزرگترین پارادوکس موجود در این سریال کره‌ای است. تناقض در این فیلم به حدی است که بیننده و مخاطب هم به راحتی با هر سکانس آن‌را درون خود احساس می‌کند.

موسیقی متن سریال Squid Game

با توجه به داستان بازی گونه فیلم موسیقی متن دارای تمی کودکانه است. در صحنه اول فیلم تعدادی از کودکان را میبینیم که مشغول بازی هستند و موسیقی فیلم با صحنه پیش می‌رود. اما با مشخص شدن موضوع داستان و اتفاقات پیش‌رو، ترس و هیجان پدیدار می‌شود. در واقع جدیت کودک نقش اصلی برای پیروز شدن خط اصلی داستان را مشخص می‌کند.

 

دانلود اسکوییدگیم

 

برنده بازی مرکب کیست؟

سریال بازی مرکب، 4 شخصیت اصلی دارد که سه شرکت‌کننده‌ در بازی پنجم جان سالم به‌در می‌برند. شرایط این کاراکترها در ظاهر غیرمعمولی و متفاوت با اتفاقات جهان واقعی است. اما واقعیت و حقیقت قابل درک، دردها و مشکلات عمیق هر کدام از آنها در این سریال بود. مشکلات مالی که در هر جامعه جزو بزرگترین معضلات است و افراد نیازمندی که به دلیل فقرشان به سمت جنون‌آمیزترین کارها تمایل پیدا می‌کنند . لایه‌های مختلف داستانی سریال Squid Game به‌سادگی فقر و درد را به تصویر می‌کشد. به همین علت بیننده با این شخصیت ها بیگانه نیست. شخصیت‌های سریال اسکوییدگیم به نوعی تکمیل کننده یکدیگر هستند. هریک از آنها را می‌توان نمادی بر یک عنصر اخلاقی مهم دانست که آن محبت، ترس و عقل است. این عناصر در بازی مرکب به خوبی توسط شخصیت ها به مخاطب منتقل شد.

اعتماد عنصری بود که در طول این سریال نتفیلیکس شاهد نوسان آن بودیم. در طول سریال بازی مرکب اعتماد به حدی میان افراد کم‌رنگ شد که آنها برای حفظ جانشان باید خواب شب را نیز فراموش می‌کردند. زیرا ممکن بود یکی از آنها بخواهد برای پول بیشتر دیگری را بکشد.

درس مهم و نکته اساسی این سریال با وجود تمام صحنه های غم انگیز و خون آلود پایبندی به مهمترین اصول اخلاقی انسان ها است که شاید در حال کمرنگ شدن است.

در پایان سریال Squid Game فردی جایزه بزرگ را به دست می‌آورد که تا آخرین لحظات برای حفظ جان دیگران تلاش کرد. در میان تمام شرکت کنندگان در اسکوییدگیم این فرد کمترین آسیب را به دیگران وارد کرد و تا زمانی که مجبور به حفظ جان خود نشد دست به کاری جز مهربانی نزد.

سریال بازی مرکب در واقع ویژگی‌های ذاتی انسان را در هر صحنه به چالش می‌کشد.

 

سریال بازی مرکب

 

پایان بندی سریال بازی مرکب

در بخش پایانی کودکانی که حالا بزرگ شده‌اند را می‌بینیم. آنها دوباره در شرایطی قرار گرفته‌اند که باید همان بازی را تکرار کنند، اما این بار پیروزی به معنای زنده ماندن و باخت به معنای مرگ است.

نقد و بررسی سریال بازی مرکب تا حدودی ذهن شما را با داستان اصلی این اپیزود آشنا کرد. تماشای بازی مرکب با زیرنویس فارسی فارغ از تمام این تحلیل و بررسی ها به شدت توصیه می‌شود. زیرا تجربه شخصی شما از دیدن بازی مرکب با زیرنویس فارسی ممکن است بسیار متفاوت باشد.

امتیاز 8.3 IMDB و رضایت 100 درصدی کاربران رسانه Rotten Tomatoes گویای این مطلب است که نتفلیکس با سریال بازی مرکب بیش از پیش درخشش خود را به رخ کشید.

امتیار 8.6 از سوی تیم کارشناسان سینمای مجله اینترنتی روکیدا نیز گویای موفقیت چشم‌گیر این سریال کره‌ای  است.

3.3/5 - (6 امتیاز)

یک پاسخ

  1. اینی که شما نوشتی خوب بود ولی داستان رو تعریف کردی تحلیل نکردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *