کتاب صوتی-معرفی بهترینها

مجله چارخونه » کتاب صوتی و الکترونیک » معرفی کتاب » کتاب صوتی-معرفی بهترینها
کتاب صوتی-معرفی بهترینها
بهترین کتابهای صوتی
فهرست محتوا

فرقی نمی‌کند چه نویسنده یا کتابی را دوست دارید تولستوی یا آگاتا کریستی، ملت عشق را میپسندید یا خاطرات یک آدمکش، در واگن شلوغ مترو ایستاده‌اید یا در حال رانندگی باشید. ویژگی کتاب صوتی همین است که شما به راحتی می‌توانید به یک کتابخانه دسترسی داشته باشید. مطالعه کتاب غذای روح و ذهن است. با توجه به اهمیت مطالعه کتاب و مشغله زندگی روزمره کتاب صوتی می‌تواند دغدغه‌ها و بهانه‌ها را به هر شکل از بین ببرد.

کتاب صوتی امکان مطالعه‌ای به دور از زمان و مکان را برای ما فراهم می‌کند. واقعیت این است که بین شنیدن و خواندن یک کتاب تفاوتی وجود ندارد، هدف مطالعه بوده و اینکه داستان را بشنویم و از آن لذت ببریم.

دلایل زیادی وجود دارد که میزان محبوبیت کتاب صوتی را توجیه میکند. هنگام گوش دادن به کتاب صوتی دست‌ها و چشمهایتان کاملا آزاد است و به راحتی می‌توانید به کارهای دیگر برسید.

یکی از مزیت‌های کتاب صوتی برای به خصوص سالمندان این است که نیازی به نگه داشتن و یا ورق زدن کتاب ندارند. این کار برای افراد سالخورده و یا ناتوان جسمی کاری دشوار به حساب می‌آید. پس این افراد هم به سادگی میتوانند از شنیدن کتاب های صوتی لذت ببرند.

ویژگی دیگر کتاب صوتی مقرون به صرفه بودن آن‌ها در مقابل خرید یک کتاب چاپی است. شما به راحتی می‌توانید با خرید یک کتاب صوتی با قیمتی به مراتب پایین‌تر از کتاب چاپی مطالعه‌ای مفید داشته باشید.

شنیدن یا خواندن کدام بهتر است؟

از لحاظ علمی تفاوت قابل توجهی بین خواندن یک کتاب و گوش دادن به آن وجود ندارد. این یک تحقیق علمی بود که در سال 2016 انجام شد. در این تحقیق و مطالعه شرکت‌کنندگان باید چندین ساعت داستان هایی را از روی کتاب می‌خوانند و سپس به نسخه‌های صوتی همان داستان ها گوش می‌دادند.

به این شرکت کنندها اسکنرهای اف‌ام‌آرآی متصل بود تا فعالیت مغزی‌شان را ثبت شود. نتایج این مطالعه نشان داد که شنیدن داستان و یا خواندن از روی کتاب، مناطق یکسانی از مغز را با شدت یکسان فعال می‌کند. این مطالعه نشان داد که اطلاعات دریافت شده توسط مغز، چه از طریق چشم چه از طریق گوش، به یک شیوه تفسیر می‌شوند.

برای درک بهتر داستان و قصه، شنیدن صدای یک فرد به داستان شخصیت بیشتری می‌دهد. راویان کتاب‌های صوتی در بسیاری از موارد بازیگران و هنرمندان هستند. آنها به جای شخصیت‌ها حرف زده و در واقع گفتگو‌های کتاب را اجرا می‌کنند. این کار جذابیت داستان را دو چندان میکند.

شنیدن کتاب صوتی مختص سن و سال خاصی نیست و کودک و بزرگسال به راحتی می‌توانند از شنیدن این کتابها لذت ببرند.

 

بهترین کتاب صوتی

 

کتاب صوتی خداحافظ پدر

خداحافظ پدر، کتابی از نویسنده معروف کشور ترکیه”فقیر بایکورت “است. بایکورت با آثار خود ادبیات ترک را غنی کرد و شایسته کسب جایزه های متعددی شد.

کتاب خداحافظ پدر شامل 13 داستان کوتاه درباره زندگی مردم ترکیه است. این داستانها برگرفته از مشاهدات و شنیده‌ها و زندگی بایکورت در روستاهای آناتولی می‌باشد. این کتاب، زندگی و خاطرات کارگران مهاجر ترک در کشور آلمان را محور اصلی داستان خود قرار داده است.

کتاب “خداحافظ پدر” بخش مهمی از دنیای کامل نویسندگی فقیر بایکورت را در برابر دیدگان به نمایش می گذارد.

 

کتاب عادت های اتمی

این کتاب نوشته جیمز کلیر، روشی ساده و اثبات شده برای ایجاد عادت‌های خوب و تغییر عادت‌های بد در اختیارمان قرار می‌دهد. این کتاب به ما می‌آموزد با کمک تغییرات کوچک، نتایج شگفت‌انگیز به بار بیاوریم.

این اثر در فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و تحسین و تمجیدهای نشریات بسیاری مانند وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal)، تایمز (The Times) و … دریافت کرد.

در کتاب عادت های اتمی آمده، شناخت عادت‌ها به انسان کمک کند ضعف‌هایش را بهتر بشناسد و آن‌ها را رفع کند. اما این کافی نیست. انسان با کمک تغییر عادت‌های بد و ایجاد عادات خوب می‌تواند کیفیت زندگی‌اش را بهبود بخشد. رویکرد تربیتی و آموزشی ما بر شناسایی و اصلاح عادات بد متمرکز است؛ اما خلق عادات جدید هم از میزان ارزش یا حتی بیشتر هم برخوردار است. ایجاد عادات خوب خودبه‌خود می‌توانند به کمرنگ‌تر شدن عادات بد کمک کنند. کتاب عادت‌های اتمی دقیقا در همین راستا است. این کتاب دارای ۱۳ فصل است.

 

رمان سیاسی – فلسفی خداحافظ گاری کوپر

در این کتاب نویسنده به بیان دیدگاه‌های فلسفی و سیاسی زمان خود می‌پردازد. مخاطب با تعدادی اسکی‌باز جوان روبرو می‌شود که از جامعه خود بریده و با ملیت‌ها و افکار متفاوت در یک خانه کوهستانی در ارتفاعات آلپِ سوییس جمع شده‌اند. شخصیت اصلی داستان لنی جوانی 21 ساله است که شباهت بسیاری به گاری کوپر هنرپیشه آمریکایی دارد، به بیان اتفاقات، افکار و عقاید فلسفی و سیاسی خود در این اقامتگاه می‌پردازد.

آوانامه با همکاری انتشارات جامی کتاب صوتی «خداحافظ گاری کوپر» را با صدای مجتبی مسافری‌نژاد تولید و منتشر کرده است.

 

قلعه حیوانات (خلاصه کتاب)

داستان کتاب قلعه‌ حیوانات درباره‌ گروهی از جانوران اهلی است که در اقدامی انقلابی، صاحب مزرعه، آقای جونز را فراری می‌دهند تا خود اداره‌ی مزرعه را به‌دست گرفته و «برابری» و «رفاه» را در جامعه‌ی خود برقرار سازند. در ابتدا رهبری این جنبش در دست گروهی از خوک‌ها است، ولی پس از مدتی این گروه جدید نیز به رهبری خوکی به نام ناپلئون همچون آقای جونز به بهره‌کشی از حیوانات مزرعه می‌پردازند و هرگونه مخالفتی را سرکوب می‌کنند.

جرج اورول داستان‌نویس، روزنامه‌نگار، منتقدِ ادبی و شاعر انگلیسی بود که او را بیشتر برای دو رمان سرشناس و پر فروش قلعه‌ی حیوانات و رمان ۱۹۸۴ می‌شناسند.

جاناتان مرغ دریایی

بی‌شک همه نام جاناتان مرغ دریایی را شنیده‌ایم. کتاب کوچک ریچارد باخ داستان یک مرغ دریایی به نام جاناتان را روایت می‌کند. او برخلاف مرغان دریایی دیگر که فقط فکر غذا خوردن و سیر شدن هستند، می‌خواهد تا آنجا که می‌تواند تندتر و بالاتر پرواز کند. آن‌ها که این تفاوت جاناتان را دوست ندارند، او را از گله‌ی خود بیرون می‌کنند. جاناتان با تنهایی و گستردگی آسمان مواجه شده است و به دنبال سرنوشتش پرواز می‌کند. او در ادامه با مرغ دیگری آشنا می‌شود که به افکارش نظم می‌بخشد و مسیر را برای رسیدن به هدف نشانش می‌دهد. مسیری که مخاطب با دنبال کردن جاناتان در این کتاب می‌تواند به آن دست پیدا کند. برای یافتن این مسیر، بی‌شک باید جاناتان را دید، باید او را شنید و در این مسیر با او پرواز کرد. این کتاب صوتی با صداپیشگی خانم زهره زاهدی در کتابخانه صوتی چارخونه در دسترس است.

 

هدیه‌ای برای آفتابگردان

شیرین کوچولو هر روز کنار باغچه ی حیاطشان می نشست و با گل آفتابگردان حرف می‌زد. اما آفتابگردان به حرفهای شیرین گوش نمی داد و حتی به او نگاه هم نمی کرد؛ چون از صبح تا غروب کارش این بودکه آفتاب را تعقیب کند و فقط با او حرف بزند .

کتاب صوتی هدیه‌ای برای آفتابگردان، داستان‌ها مهارت‌های فردی و اجتماعی را به کودکان آموزش می‌دهند. قصه گفتن برای بچه‌ها علاوه بر کمک به خواب او، جنبه‌های خلاقیت را از سنین پایین در او تقویت می‌کند. پژوهش‌های مربوط به اعصاب حاکی از آن هستند که کودکان با برقراری ارتباط کلامی بین والدین یا پرستار از طریق قصه‌گویی، مطالب بسیار زیادی می‌آموزند. شنیدن و خواندن کتاب‌های داستان حاوی پندهای اخلاقی، به هنگام خواب موجب ارتقای ارزش‌های اخلاقی در کودکان می‌شود.

 

کتاب صوتی کودک و نوجوان

 

در این بخش میتوانید به کلیه کتاب های صوتی چارخونه دسترسی داشته باشید.

 

https://mag.charkhoneh.com/11720
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *