میکی ماوس و دنیای والت دیزنی

مجله چارخونه » اسلایدر اصلی » میکی ماوس و دنیای والت دیزنی
میکی ماوس و دنیای والت دیزنی
کمپانی والت دیزنی-کارتون میکی ماوس
فهرست محتوا

بخش بزرگی از خاطرات کودکی ما به تماشای انیمیشن‌های جذاب و نوستالژیک والت دیزنی مربوط می‌شوند. بسیاری از ما با وجود گذشت سالیان زیادی هنوز نام بسیاری از کارتون‌های والت دیزنی را به یاد داریم. بد نیست به این بهانه تاریخچه کوتاهی از کمپانی را مرور کنیم.

کمپانی والت دیزنی در ۱۶ اكتبر توسط فردی به نام «والت ديسني» با نام واقعي والتر اليا ديسني، ۱۹۲۳ تأسيس شد. نخستین کار بزرگش آفرینش چهره‌ای به نام «میکی ماوس» بود. اولين فيلم اين كمپاني با نام «آليس در سرزمين عجايب» دو روز بعد از تأسيس آن پديد آمد.

ديزني خود شخصاً ۱۵۰۰ نقاشي مختلف براي ساخت قسمت اول اين سريال كارتوني تهيه كرد. معروف‌ترین کارتون این کمپانی به نام میکی ماوس در 18 نوامبر سال ۱۹۲۸، در نقش یک ملوان وارد پرده جادویی سینما شد و والت دیزنی تا سال ۱۹۴۶، صداپیشه او بود. 90 سال بعد او به چهره‌ای شناخته‌ شده در سراسر دنیا تبدیل شد.

تاریخچه میکی ماوس؛ اولین نمایش سینمایی والت دیزنی

در ۱۸ نوامبر ۱۹۲۸ میکی ماوس یک کارتون مصوت (صدادار) هشت دقیقه‌ای بود. دشمن بزرگ، گربه “کارلو” و نیز “مینی” محبوب او نیز همراهش بودند. تماشاگران و نیز رسانه‌ها از دیدن این فیلم کارتونی بسیار به وجد آمده بودند.

روزنامه نیویورک تایمز درباره این کارتون نوشت: او (میکی) یک کار بی‌نظیر است که شادی و سرگرمی فراوانی را پخش می‌کند.

هرچند این کارتون اولین نمایش سینمایی‌اش را شش ماه پیش از این تاریخ در کارتون صامت “هواپیمای دیوانه” تجربه کرده بود اما این فروش چندانی نکرد و پس از مدتی به صورت صدادار به بازار آمد. همکار دیزنی، اوب ایوِرکز برای این فیلم ۷۰۰ تصویر در روز نقاشی کرد.

 

تاریخچه میکی ماوس

 

میکی ماوس رنگی میشود

نمایش این کارتون تا سال ۱۹۳۵ میکی سیاه و سفید بود اما پس از آن رنگ وارد دنیای این موش کوچک شد. والت‌دیزنی به قیمت تمام دارایی شرکتش از سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۴۶ به این موش دوست داشتنی صدا بخشید. از سال ۱۹۳۹ دانلد داک، شخصیت محبوب دیزنی، نمایش‌های زیادی داشت.

در نتیجه دیزنی تصمیم گرفت موش معروفش را در یک فیلم بلند کامل نمایش دهد. “فانتازیا” یک شاهکار تجربی و تلفیقی از انیمیشن و موسیقی بود که در سال ۱۹۴۲ اسکار افتخاری را برای دیزنی به ارمغان آورد. میکی هم به عنوان یک کارآموز جادوگر که با موزیک پاول دوکاس با جاروی جادویی کلنجار می‌رفت، سزاوار این جایزه بود.

کارتون “خیاط شجاع” در آن زمان از نظر تکنیکی بسیار پیشرفته بود و تا سال ۱۹۹۰ الگویی برای انیمیشن‌های مدرن به شمار می‌آمد. در دهه ۱۹۵۰ فیلم‌های کوتاه کمی از میکی به نمایش در آمدند. نهایتا نمایش این فیلم‌ها به طور کامل متوقف شد. در سال ۱۹۸۳ موش معروف با فیلم موفق “داستان کریسمس میکی” که برای اسکار نیز کاندیدا شد به پرده سینما برگشت.

این بازگشت چنان با افتخار بود که پنج سال بعد درست زمانی که اسکار هم مانند میکی ۶۰ ساله شده بود، میکی‌ماوس اسکار ویژه بهترین فیلم کوتاه انیمیشن را دریافت کرد. محبوبیت این شخصیت کارتونی چنان در دلها نفوذ کرد که امروزه، یکی از تصاویر پرکاربرد برای محصولات و تبلیغات محسوب می‌شود.

مراحل تکامل میکی ماوس از گذشته تا به حال

این شخصیت کارتونی محبوب و دوست داشتنی در طول گذشت سالهای متمادی تغییرات زیادی را در ظاهر و شخصیت تجربه کرد و به نوعی هربار تکامل بیشتری پیدا کرد.

میکی ماوس در سال‌های ابتدایی بیشتر شبیه موش واقعی با بینی بلند و نوک تیز، چشمان سیاه، بدن کوچک و پاهای دوک دار و دم بلند بود. در آن زمان برخی از بزرگسالان و والدین کودکان انتقاداتی به این شخصیت داشتند که چرا میکی الگویی برای کودکان نیست.

بعد از اینکه از این دست انتقادات به دست کمپانی والت دیزنی رسید آنها تصمیم به تغییراتی گرفتند که از تغییرات ظاهری شروع شد. فرد مور به عنوان انیماتور دیزنی شروع به طراحی کرد تا تصویر فیزیکی میکی و شخصیت او را اصلاح کند. این تغییر تدریجی اما بسیار قابل توجه بود. همانطور که در عکس زیر مشاهده میکنید چشمان میکی بزرگ شد و مردمک چشم به او افزوده شد تا او را بیشتر شبیه به شخصیت زنده‌تری کند. گوش‌های او گردتر و برجسته‌تر، بینی او کوتاه شده و بدنش کوتاه، صورتش جوان‌تر و کودکانه‌تر شد.

 

تکامل میکی ماوس

 

از طرفی از لحاظ رفتاری میکی دیگر گستاخی گذشته خود را نداشت و آن را کنار گذاشت. و تبدیل به یک موجود شاد، خنده دار، مودب و مهربان تبدیل شد.

او دیگر کم کم تبدیل به الگوی بسیار قابل قبول‌تری برای بزرگترین طرفدارانش یعنی کودکان شد. میکی ماوس در حال حاضر شخصیتی جهانی و بسیار دوست داشتنی است که قلب و روح نماد کمپانی دیزنی به حساب می‌آید.

سالانه میلیون‌های عروسک میکی ماوس و بازی‌های مربوط به آن ساخته شده و با استقبال فراوانی از سوی کودکان مواجه می‌شود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *