تماشای فیلم و سریال از تلویزیون‌های برفکی تا تماشای خانگی

مجله چارخونه » فیلم و سریال » دنیای فیلم و سینما » تماشای فیلم و سریال از تلویزیون‌های برفکی تا تماشای خانگی
تماشای فیلم و سریال از تلویزیون‌های برفکی تا تماشای خانگی
تماشای فیلم و سریال
فهرست محتوا

در گذشته نه چندان دور افراد با کانال‌های تلویزیون سنتی و سراسری اوقات فراغت گذرانده و با آن سرگرم می‌شدند. شبکه‌های سراسری با ارائه انواع محتواها شامل فیلم‌های سینمایی، تبلیغات و سریال‌های تلویزیونی سعی داشت نقش بزرگی در فرهنگ‌سازی افراد جامعه ایفا کند. یکی از محدودیت‌های این رسانه سنتی محدودیت زمانی استفاده از محتواهای تصویری بود. اینکه چنانچه افراد در زمان مقرر و اعلام شده فیلم یا سریالی را مشاهده نمی‌کردند از دسترسی مجدد به آن باز می‌ماندند. به مرور این کانال‌های سراسری زمان‌هایی را به بازپخش اختصاص دادند تا مخاطبان محتوایی را از دست ندهند. اما همچنان برای این بازپخش‌ها محدودیت زمانی وجود داشت.

به مرور دست اندرکاران رسانه به این نتیجه رسیدند که جای خالی یک رسانه تعاملی بسیار خالی است. رسانه‌های تعاملی یا VOD یک سیستم توزیع و نمایش ویدیویی است که به کاربر و مخاطب این امکان را می دهد تا بدون نیاز به دستگاه های پخش کننده ویدیو سنتی مثل تلویزیون و مهمتر از آن بدون محدودیت زمان‌بندی پخش برنامه‌ها، به محتوای تصویری دسترسی پیدا کنند.

در دنیا با گسترش فناوری های اینترنت و IPTV (Internet Protocol Television) در دهه 90، گرایش مصرف کنندگان به سمت حالت‌های غیر سنتی ارائه محتوای ویدیوئی حرکت کرد. با ورود VOD به تلویزیون و رایانه‌های شخصی این موج شدت گرفت و رسانه‌های تعاملی بسیاری وارد عمل شدند.

شرکت‌ها و افراد تاثیرگذار مهمی در عرصه کسب‌وکار رسانه مانند برادران وارنر، آمازون، اپل، دیزنی و … روی به سرمایه‌گذاری‌های سنگین در این زمینه آوردند و تولیدات ویدئویی بسیاری را از این طریق به نمایش گذاشتند.

ورود سامانه‌های تماشای آنلاین فیلم و سریال

در ایران تا حدود سالهای 65-66 تنها راه دسترسی به دیدن یا شنیدن محتواهای صوتی و تصویری (فیلم سینمایی، سریال، موسیقی، کارتون، مستند) رسانه های ملی مثل رادیو و تلویزیون بودند. بسیاری از افراد شاید از داشتن تلویزیون نیز محروم بوده و تنها با یک رادیو اوقات و روزهای خود را سپری میکردند.

با ورود سیستم ویدئوی خانگی (VHS) به ایران و راه اندازی مراکزی به نام ویدئوکلوپ تا سال 72، ارائه محتوای تصویری شکل دیگری به خود گرفت. به دلیل جو فرهنگی حاکم در آن زمان ویدئو‌کلوپ‌ها تنها مجرای رسمی و دارای مجوزی بودند که کاربران می‌توانستند برای خرید و کرایۀ فیلم به آنان مراجعه کنند.

با ورود اینترنت به ایران و جایگزین شدن لوح فشرده (CD) در سال ۱۳۸۰ به ایران، سلیقه کاربران برای تماشای محتوای ویدئویی تغییر کرد. کاربران شروع به تکثیر محتوای ویدئویی توسط رایانه های شخصی روی سی‌دی‌ها کردند. این رویه با ورود دی‌وی‌دی، دیسک نوری بلوری و… به ایران روند افزایشی به خود گرفت.

در سال ۱۳۸۹ شبکۀ نمایش خانگی (Home video) به وجود آمد و شرکتها محتوای ویدئویی را روی سی‌دی‌ها عرضه میکردند. این محصولات با مراجعه به مراکز عرضه‌کنندۀ این محصولات، مانند سوپرمارکت‌ها، سی‌دی‌ها قابل خریداری بودند. به همین ترتیب این روند ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۹۰ کسب‌و‌کارهای «ویدئو به درخواست» (VOD) در ایران شروع به کار کردند. دیگر کاربران میتوانستند به کمک این پلتفرم هر محتوای ویدئویی را که علاقه داشتند، در هر زمان، در تلویزیون، کامپیوتر یا تلفن همراه خود ببینند یا بشنوند. تغییر و تحولاتی که در زمینه فناوری و اطلاعات به وجود آمد باعث شد انتقال محتوای ویدئویی با حجم بالا در بستر اینترنت امکانپذیر شود.

 

 

vod

 

VOD  یا سامانه نمایش آنلاین فیلم و سریال چیست؟

در واقع این سیستم یک پلتفرم توزیع و نمایش فیلم و سریال است که به کاربر اجازه میدهد محتوای دلخواه را در زمان دلخواه تماشا کرده و به آن دسترسی داشته باشد. در حال حاضر ویدئو براساس تقاضا یا Video on Demand آنچنان از محبوبیت برخوردار شده است که بسیاری از کارشناسان سینما و رسانه آن را یکی از بهترین راه‌های نجات سینما می‌دانند. این پلتفرم محتواهای ویدیویی به یک یا چند کیفیت مختلف تبدیل کرده و در سرورهای ویدئویی ذخیره می‌شوند. پس از آن با درخواست کاربر و براساس سرعت اینترنت، کیفیت مناسبی انتخاب و نمایش داده می‌شود.

مزیت سامانه تماشای آنلاین فیلم و سریال

این پلتفرم هم برای کاربر هم برای کسب و کارها مزیت های بسیاری دارد. برای کاربران میتوان به این مزیت اشاره کرد که محدودیت زمان و مکان برای دسترسی به محتوای مورد علاقه خود ندارند و به هر تعداد زمان که بخواهند میتوانند آن را مشاهده کنند. مهمترین مزیت این پلتفرم نیز برای کسب و کارهای مبتنی بر آن این است که، از طریق نمایش دادن محتواهای مورد علاقه کاربران میتوانند به راحتی کسب درآمد داشته باشند.

کاربران با پرداخت حق اشتراکی با مبلغ مشخص می‌توانند به محتواهای سرویس ارائه‌ دهنده خدمات ویدئو به درخواست دسترسی داشته باشند. در این مدل کاربران می‌توانند تا مدت‌زمانی که از حق اشتراک آن‌ها باقی مانده، به محتواها دسترسی داشته باشند. در این میان چارخونه به عنوان یک بازار سرگرمی آنلاین، در بخش فیلم و سریال، روزانه جدیدترین فیلم و سریال های روز دنیا را با دوبله فارسی و زیرنویس در اختیار کاربران قرار میدهد.

 

تماشای آنلاین فیلم و سریال

 

مزایای استفاده از سامانه تماشای فیلم و سریال چارخونه

دسترسی به محتواهای مورد علاقه در هر زمان و مکان

مقرون‌به‌صرفه بودن با تهیه اشتراک و دسترسی به انبوهی از محتواها

تبادل نظر دربارۀ محتوا و انتخاب آزادانه

مدیریت محتوا توسط خانواده برای کنترل و مدیریت محتوای برنامه‌های کودکان

راحتی استفاده در مقایسه با سایر خدمات ویدئویی

امکان تماشای فیلم و سریال در دستگاه‌های مختلف مانند موبایل، تبلت و رایانه شخصی

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *