بیوگرافی و زندگینامه بروس لی

مجله چارخونه » فیلم و سریال » دنیای فیلم و سینما » بیوگرافی و زندگینامه بروس لی
بیوگرافی و زندگینامه بروس لی
بیوگرافی بروس لی و فیلم های رزمی
فهرست محتوا

بروس لی، ستاره فیلم‌های رزمی با نام اصلی لی جون فان در 27 نوامبر سال 1940 در سانفرانسیسکوی آمریکا به دنیا‌ آمد و در هنگ کنگ بزرگ شد. لی در 18 سالگی دوباره برای تحصیل در دانشگاه به سانفرانسیسکو بازگشت و در هالیوود به بازیگری پرداخت. بروس علاوه براینکه استاد هنرهای رزمی چینی بود، فیلسوف، نظریه‌پرداز و بنیانگذار روش رزمی جیت کان دو یکی از مدرن‌ترین سبک‌های ووشو هم بود.

او یک چهره نمادین برای مردم چین بود و بسیاری او را یکی از تاثیرگذارترین انسان‌های قرن بیستم و نماد فرهنگی می‌دانند. به عقیده بسیاری بروسلی موجب ارتقای سطح فیلم‌های رزمی هنگ‌کنگ شد. او توانست موجی از علاقه‌مندی به فیلم‌های هنرهای رزمی چینی را در جهان غرب به وجود آورد. کارگردانی و جو فیلم‌های او هم بر روی هنرهای رزمی و هم بر روی فیلم‌های اکشن و رزمی چه در هنگ کنگ و چه در بقیه جهان تأثیر زیادی داشت.

بروس اولین آموزش‌های هنرهای رزمی و مهارتهای پایه‌ای در سبک تای چی را از پدرش فرا گرفت. سی فوی بروس لی یعنی استاد بزرگ وینگ چون «ییپ من» همکار و دوست پدر او بود. بروس از سن 13 تا 18 سالگی تحت تعلیم استاد هنگ کنگی خویش ییپ من بود. بروسلی بعد از اینکه دوباره به آمریکا بازگشت هنر رزمی خود با نام جان فن کونگ‌فو را شروع کرد.

لی به پیروی از یک سبک در هنرهای رزمی اعتقاد نداشت و استفاده از بهترین تکنیک‌ها از سبک‌های مختلف رزمی را میپسندید. مطالعه‌های فراوان درخصوص انواع سبک‌های رزمی باعث شده بود با تمامی سبک‌های مبارزهٔ غربی و شرقی آشنایی کامل داشته باشد.

 

فیلم های رزمی

 

بروس لی و شروع بازیگری

از آنجاییکه پدر بروس لی هوی چون یک ستاره مشهور اپرای کانتون بود، بروس لی از طریق او وارد سینما شد و از کودکی در چند فیلم سیاه و سفید کوتاه بازی کرد. اولین نقش او به عنوان یک نوزاد در کالسکه بود و تا 18 سالگی چیزی در حدود 12 فیلم در کارنامه بازیگری خود داشت.

او بعد از بازی در چند فیلم سینمایی و سریال مثل زنبور سبز، فیلم سینمایی مارلو، مجموعه تلویزیونی لانگ استریت و… در آمریکا تصمیم گرفت به هنگ گنگ بازگردد. تصمیم او برای بازگشت به زادگاهش با استقبال شرکت‌های فیلم‌سازی روبه رو شد. او در راهب کوهتانگ و توسط استودیو گلدن هاروست و کارگردانی «لو وی» کارگردان معروف چینی به ایفای نقش در فیلم‌های رئیس بزرگ و ضربه نهایی پرداخت که این فیلم‌ها رکورد فروش تمامی فیلم‌های هنگ کنگی را شکست.

با توجه به استعدادهای بسیار زیادی که داشت بعد از بازیگری به ساخت فیلم پرداخت. او در سال 1972 شرکت فیلمسازی خود به نام «شرکت فیلمسازی کنکورد» را دایر کرد و خود کارگردانی فیلم «راه اژدها» یا «بازگشت اژدها» را به عهده گرفت. این فیلم در هنگ کنگ دوباره رکورد فروش فیلم‌های قبلی را شکست.

بعد از این اتفاقات این استاد فیلم های رزمی با استقبال و پیشنهاد شرکت‌های فیلم‌سازی مواجه شد و در چهارمین فیلم معروف خود «بازی مرگ» به ایفای نقش پرداخت. در این فیلم توسط دشمنانش زخمی شد اما به دلیل فوت ناگهانی و مروموز بروس لی این فیلم ناتمام ماند.

 

زندگینامه بروس لی

 

داستان مرگ مشکوک بروس لی

داستان ها حاکی است که بروس لی به تومور مغزی دچار شده بود و هنگامی که قصد داشت برای تمرین فیلم بازی مرگ برود بی هوش شده و تلاش پزشکان بی‌نتیجه بود و تیم پزشکی بروس لی دلایل مختلفی برای مرگ نابهنگام او ارائه دادند. یکی از دلایل اصلی مرگ زودرس بروس تورم و رشد یک غده در مغز او بود. او در یک جلسه با کارگردان و بازیگران فیلم با حساس سردرد شدیدی روبرو شده و به توصیه یکی از دوستانش از داروی مسکن قوی استفاده میکند. بعد از این اتفاق او به کما میرود و دچار تورم مغزی می‌شود.

کالبدشکافی از بدن این چهره فیلم های رزمی نشان میدهد هیچ‌یک از رگهای خونی بسته یا پاره نشده بود. تمام اعضا و جوارح بدن مورد معاینه قرار گرفت. در معده‌اش همان قرص آسپرین قوی بود که برای تسکین سردرد خورده بود. علاوه بر این چند دانه شاهدانه در معده‌اش یافت شد که مشخص نشد این شاهدانه‌ها را از دست چه کسی خورده ‌است. عده‌ای از پزشکان معتقد بودند که شاهدانه‌ها به زهر آغشته شده بود و همین امر سبب مرگ وی شده‌ است. اما پزشک اصلی او معتقد بود که به دلیل خوردن آسپرین قوی، تومور فعال شده و مرگش فرا رسیده بود. در واقع چنین فردی با داشتن تومور مغزی نباید چنین آسپرینی مصرف می‌کرد.

اسامی فیلم هایی که او در آنها به ایفای نقش یا کارگردانی پرداخت، مارلو، رئیس بزرگ، ضربه نهایی، راه اژدها، اژدها وارد می‌شود، بازی مرگ، سریال های بروس لی ،زنبور سبز، بتمن، خیابان طولانی و…بود.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *