فیلم بالا را نگاه نکن – کمدی از جنس اعتراض

مجله چارخونه » فیلم و سریال » فیلم » فیلم بالا را نگاه نکن – کمدی از جنس اعتراض
فیلم بالا را نگاه نکن – کمدی از جنس اعتراض
فیلم بالا را نگاه نکن
فهرست محتوا

فیلم Don’t Look Up (بالا را نگاه نکن) یکی از پر ستاره‌ترین و آخرین فیلمهای 2021 است که اکران شد. این فیلم در ژانر کمدی و علمی، تخیلی و با حضور بازیگرانی مثل لئوناردو دی کاپریو، مریل استریپ، جونا هیل به نمایش درآمده است.

حضور دی‌کاپریو است که میزان پرستاره بودن فیلم را به شکل عجیبی افزایش می‌دهد. ظاهرا نتفلیکس توانست با تنظیم تقویم کاری درست برای همه‌ی بازیگران پروژه باعث شود که دی‌کاپریو هم بتواند در فیلم Killers of the Flower Moon اسکورسیزی بازی کند و هم به تیم بازیگری فیلم Don’t Look Up مک‌کی بپیوندد.

فیلم Don’t Look Up به نویسندگی و کارگردانی آدام مک‌کی (Adam McKay) توجه علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است. فیلم “بالا را نگاه نکن” مانند بسیاری از فیلم و سریال های The 100، The Leftovers، Manifest و The Last Ship در مورد بقای بشریت است که با دید طنز به آن نگاه شده است.

در این فیلم عده‌ای تلاش می‌کنند مردم را آگاه کنند ولی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. Don’t Look Up، طنزی آشکارانه و در عین حال محتاطانه شبیه یک برنامه متوسط SNL است.

کارگردان فیلم دونت لوک آپ در سال 2018 توانست با صحنه میانی فیلم Vice (معاون) نظرها را به خود جلب کند. فیلم معاون، داستان زندگی دیک چنی و مسیر او تا رسیدن به مقام قدرتمندترین معاون رئیس جمهور در طول تاریخ آمریکا را روایت می‌کرد. منتقدین نسبت به فیلم Vice نظرات متفاوتی داشتند. فیلم معاون افتخاراتی چون جایزه اسکار، جایزه گلدن‌گلوب و جایزه بفتا را کسب کرد.

داستان فیلم بالا را نگاه نکن

داستان از جایی شروع می‌شود که دو اخترشناس با مشکلی عجیب رو به رو می‌شوند. راندال میندی و دانشجوی دکترا کیت دیبیاسکی با نقش آفرینی دیکاپریو و لارنس، به تازگی کشف کرده اند که یک ستاره دنباله دار مستقیماً به سمت زمین می آید و زمین حدود شش ماه زمان دارد تا خود را نجات دهد. جنی اورلئان به عنوان رییس جمهور ایالت متحده آمریکا، سعی دارد این اتفاق را پنهان کند. میندی و دیبیاکسی، سعی دارند از طریق مطبوعات و رسانه ها افشاگری های خود را به انجام برسانند. اورلئان را بر خلاف میل باطنی‌اش تصمیم می‌گیرید به نحوی ستاره دنباله دار را منحرف کند. اما برنامه‌های او توسط میلیاردر سیلیکون ولی، پیتر ایشرول که به دنبال منافع خود از استخراج منابع این دنباله دار هست، متوقف میشود.

فیلم بالا را نگاه نکن به نوعی با نگاهی طنزآلود آمریکایی‌های ضد علم، ضد روشنفکر و ضد منطق را هدف قرار می دهد که در حد افراط ساده لوح هستند و توسط رسانه های اجتماعی شستشوی مغزی می شوند.این داستان به‌طور قابل‌توجهی پیش‌بینی‌کننده است، زیرا شبیه یک تمثیل درباره همه‌گیری است، حتی این مفهوم قبل از COVID-19 در رسانه‌ها اعلام شد و در ابتدا قرار بود در آوریل 2020 جلوی دوربین‌ها برود.

 

فیلم دنت لوکاپ

 

بررسی کارگردانی فیلم بالا را نگاه نکن

کارگردان مک‌کی در این فیلم موقعیتی شبیه کاساندرا ارائه می‌کند، که در آن دو دانشمند دقیقاً می‌دانند چه اتفاقی قرار است بیفتد، اما نمی‌توانند افراد کافی در قدرت را برای انجام کاری در مورد آن به دست آورند.

مک‌کی شخصیت‌های مختلفی را معرفی می‌کند، مثل یک میلیاردر عجیب مانند ایلان ماسک (مارک رایلنس) با راه‌حل بخش خصوصی برای اینکه بحران را حل کند. فیلمنامه مک کی به طور ایده آلی سخت‌گیری را با آزادی و الهام ترکیب می‌کند. از اولین نکات قابل توجه فیلم، پس و پیش نشان دادن وقایع لحظه‌ای و فلش‌بک‌های ریتمیکی است که زده می‌شود.

به بالا نگاه نکن، تماما موضع گیری های اجتماعی و سیاسی جامعه را به تصویر میکشد. درست است که رسانه های اجتماعی ما را به دلیل تلاقی اهداف اجتماعی، سیاسی و سرمایه داری به عنوان یک سرگرمی، قطبی کرده است، اما دلیل بر آن نمیشود که افراد از این موضوع آگاهی نداشته باشند.

نظر مک کی این است که هیچ کس بدون درک واقعی از سیاست هویت، منطقی رفتار نمی کند. بله، رسانه ها در دوقطبی شدن مردم نقش به‌سازی ایفا میکنند.

 

Dont Look Up

 

امتیاز فیلم بالا را نگاه نکن

Rotten Tomatoes

56٪ از 193 بررسی مثبت هستند. با میانگین امتیاز 6.2 از 10. اجماع انتقادی این وب‌سایت می‌گوید: “به ‌بالا نگاه نکن هدفش آن‌قدر بالا است که خارهای پراکنده‌اش به طور مداوم فرود بیاید، اما طنز ستاره‌دار آدام مک‌کی به هدف خود یعنی مربع انکار جمعی برخورد می‌کند.”

Metacritic که از میانگین وزنی استفاده می‌کند بر اساس 44 منتقد، امتیاز 52 از 100 را به این فیلم اختصاص داد که نشان دهنده “بررسی‌های مختلط یا متوسط” است.

 

https://mag.charkhoneh.com/12024
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *