نقد و بررسی فیلم تراژدی مکبث 2021

مجله چارخونه » فیلم و سریال » فیلم » نقد و بررسی فیلم تراژدی مکبث 2021
نقد و بررسی فیلم تراژدی مکبث 2021
فیلم تراژدی مکبث
فهرست محتوا

نمایشنامه مکبث یکی از مهمترین و زیباترین آثار شکسپیر است که بسیاری از دانشجویان هنرهای نمایشی اجرای آن را جزو اصولی ترین و بهترین کارهای خود میدانند. مکبث فارغ از یک اجرای تئاتر که به تعداد بسیار زیاد به نمایش درآمده، در سینما نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

فیلم تراژدی مکبث اثر رومن پولاسکی ساخته سال 1971 یکی از فیلم نامه هایی است که با اقتباس از این نمایشنامه به تصویر کشیده شد که البته وفاداری آنچنانی به نوشته های اصلی شکسپیر نداشت.

نمایشنامه مکبث داستان یک اشراف‌زاده اسكاتلندی است که به گفته چند جادوگر و با کمک همسرش پادشاه کشور را به قدرت به قتل می‌رساند و قصد دارد خود بر مسند حکومت بنشیند.

شکسپیر در این نمایشنامه به بهترین شکل ممکن، معیارهای اخلاقی ماندگار بشری، مانند وفاداری، پایبندی به میثاق و احترام به حقوق دیگران و ارزش‌هایی جهانی چون عدالت، آزادی و دفاع از حق را یادآور می‌شود.

با نگاهی به آمار و ارقام سایت‌های نظرسنجی و امتیازدهی به فیلم‌ها، میتوان فهمید که فیلم تراژدی مکبث یکی از آثاری است که لایق دریافت جوایز درخشانی است.

نقدهای این فیلم نشان می‌دهد که این اثر از شانس خوبی برای موفقیت و دریافت جوایز طلایی برخوردار است.

عوامل و بازیگران فیلم تراژدی مکبث

شاید بتوان گفت سال 2021 یکی از پرستاره ترین فیلم‌های تاریخ هالیوود نمایش داده شدند که بسیاری از منتقدین را شگفت زده کردند. در تمامی ژانرها حداقل یک اثر تک ستاره جای گرفته و کلکسیونی از بهترین‌ فیلمها در این سال روی پرده رفتند.

فیلم تراژدی مکبث (The Tragedy of Macbeth)، یکی از فیلم هایی است که ممکن است تا سالها بر سر زبان ها باشد.  همکاری جوئل کوئن با دنزل واشنگتن و فرانسیس مک‌دورمند مشخص می‌کند با یک اثر تماشایی روبرو هستیم. آنها با وجود سن بالا انرژی و نشاطی مثل انرژی جوانی اورسون ولز را در این اقتباس از نمایشنامۀ شکسپیر به نمایش گذاشته‌اند.

برادران کوئن برای بسیاری از علاقه‌مندان سینما کاملاً‌ شناخته شده‌ است. آنها معمولا در کنار یکدیگر به کارگردانی فیلم ها میپردازند. با این حال فیلم تراژدی مکبث، فقط توسط جوئل کوئن کارگردانی شده است. جوئل در کنار کارگردانی، نگارش فیلمنامه این اثر را هم انجام داده است.

با توجه به فیلمنامه این اثر میتوان گفت، فیلم  The Tragedy of Macbeth قطعاً طرفداران آثار کلاسیک را ناامید نخواهد کرد. از طرف دیگر با توجه به امتیازهای خوب منتقدین سخت‌گیر هالیوودی، می‌توان گفت که تراژدی مکبث به لحاظ هنری نیز به اثری ماندگار در میان اقتباس‌های آثار شکسپیر تبدیل خواهد شد.

بعد از اکران فیلم در جشنواره فیلم نیویورک، منتقدان به سرعت نظرات خود را منعکس کردند و این فیلم سیاه و سفید تا به حال توانسته نمرات بسیار خوبی را از طرف منتقدین دریافت کند.

بسیاری از  منتقدین از نقش‌آفرینی عالی دنزل واشنگتن (Denzel Washington) و فرانسیس مک‌دورمند (Frances McDormand) در نقش‌های اصلی این فیلم تجلیل کرده‌اند.

فیلم‌برداری این فیلم هم توسط راجر دیکینز (Roger Deakins) مورد تحسین منتقدین قرار گرفت. بسیاری از آن‌ها، جلوه‌های بصری استفاده شده در این فیلم و نحوه فیلم‌برداری آن را شگفت‌انگیز خوانده‌اند.

 

کارگردان فیلم مکبث

 

نقد‌های اولیه‌ی اکران نیویورک فیلم مکبث

۱۰۰/۱۰۰  The Playlist

فیلم The Tragedy of Macbeth کوئن، فیلمی بسیار بلندپروازانه و مبتکرانه و از آن دسته از فیلم‌هایی می‌باشد که ساختش، تنها با جمع شدن گروهی از هنرمندان بسیار ماهر امکان‌پذیر است.

دنزل واشنگتن و فرانسیس مک‌دورمند بازی فوق‌العاده و شجاعانه‌ای را در این فیلم از خود به نمایش گذاشته‌اند و (در کل) فیلم The Tragedy of Macbeth، مانند شعری شگفت‌انگیز و تکان‌دهنده با همان حال و هوای خوفناک (حاضر در نمایشنامه مشهور ویلیام شکسپیر) است.

۱۰۰/۱۰۰  The Telegraph

در بین تمامی نمایشنامه‌های مشهور ویلیام شکسپیر، تراژدی مکبث را می‌توان یکی از مناسب‌ترین نمایشنامه‌های او جهت استفاده در فیلم‌ها نامید.

در طول چند سال گذشته، اقتباس‌های برجسته و فوق‌العاده‌ای از این نمایشنامه صورت گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم‌های کارگردانی شده توسط اورسن ولز (Orson Welles)، آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)، رومن پولانسکی (Roman Polanski) و اخیراً فیلم اقتباسی جاستین کرزل (Justin Kurzel) از این نمایشنامه با نقش‌آفرینی مایکل فاسبندر (Michael Fassbender) و ماریون کوتیار (Marion Cotillard) اشاره کرد. فیلم ایثن کوئن نیز درست مانند این فیلم‌ها، اقتباسی متفاوت و خاص از نمایشنامه مشهور ویلیام شکسپیر است.

۹۵/۱۰۰  Slash Film

کوئن توانسته درک عمیقی را از نمایشنامه مشهور ویلیام شکسپیر در این فیلم از خود نشان دهد. نسخه‌ی اقتباسی او از این نمایشنامه‌، بیشتر به جنبه‌ی شاعرانه بودن این داستان تکیه کرده در حالی که (به صورت هم‌زمان) به جنبه‌ی کابوس‌‌وار بودن آن نیز پرداخت است. فیلم The Tragedy of Macbeth او، دست کمی از یک شاهکار ندارد.

 

دانلود فیلم تراژدی مکبث

 

نظرات دیگر منتقدین

۹۰/۱۰۰  IGN

فیلم تراژدی مکبث، فیلم سیاه و سفید بسیار زیبایی است که یادآور چندین دور‌ه‌ی متفاوت از صنعت سینما است. این فیلم، داستان قدیمی و شناخته شده‌ی ویلیام شکسپیر را طوری تغییر داده که همچنان تازه به نظر می‌رسد.

کوئن با استفاده از بازیگران فوق‌العاده‌ای مانند دنزل واشنگتن و فرانسیس مک‌دورمند، توانسته حس هیجان را به داستان آشنای این فیلم تزریق کند.

۸۳/۱۰۰  Consequence

نسخه‌ی کوئن از نمایشنامه مشهور ویلیام شکسپیر، ترکیبی شگفت‌انگیز و جذاب از یک نمایشنامه با یک فیلم سینمایی است. این فیلم به زیبایی به صورت سیاه و سفید و شبح‌وار فیلم‌برداری شده است.

۷۰/۱۰۰  Screen Daily

The Tragedy of Macbeth، با بازی فوق‌العاده دنزل واشنگتن و فرانسیس مک‌دورمن و همچنین تصویرسازی ماهرانه‌ و طراحی تولید خیره‌کننده‌اش، حکایتی بسیار جذاب است. با این حال این فیلم می‌توانست برای برجسته نشان داده لحظات کلیدی‌اش، مقدار بیشتری از صوت و خشم (در صدای کاراکترها) استفاده کند.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *