فیلم جاودانگان (Eternals 2021) شاهکار جدید مارول

مجله چارخونه » فیلم و سریال » فیلم » فیلم جاودانگان (Eternals 2021) شاهکار جدید مارول
فیلم جاودانگان (Eternals 2021) شاهکار جدید مارول
تحلیل فیلم جاودانگان
فهرست محتوا

فیلم جاودانگان هم مانند دیگر داستان‌های مصور مارول چند دهه‌ای در گوشه‌ای خاک خورد اما به یکباره به دنیای سینما وارد شد. با محبوبیت ابرقهرمانان در هالیوود، مارول از گوشه و کنار داستانهای مصور ستاره هایش را بیرون کشید و آنها را در سینما به شهرت و محبوبیت رساند. از انتقام جویان یا اونجرز تا جاودانگان همگی قهرمانانی هستند که به کمک انسان‌ها می‌آیند تا از آنها محافظت کنند. در انتقام‌جویان اغلب شخصیت‌ها پیش از جمع‌شدن در کنار یکدیگر، یک یا چند فیلم حضور مستقل داشتند. اما در ساخته جدید مارول دیگر ابرقهرمان ها شناخته شده نیستند و آنها به یکباره به مخاطب معرفی می‌شوند.

جاودانگان در واقع گونه‌ای از موجودات فضایی هستند که حاضر شده‌اند خود را برای انسان‌ها قربانی کنند. آنها برای حفاظت از سیاره زمین در مقابل موجودات دیگر به زمین فرستاده می‌شوند و برای نجات گونه بشر با این موجودات مقابله می‌کنند.

 

دانلود فیلم اونجرز

 

ژانر فیلم جاودانگان

اکثر فیلم‌های شرکت مارول جنبه ابرقهرمانی دارند که به نوبه خود طرفداران بسیاری زیادی هم به خود اختصاص داده‌اند. اما تفاوتی که این اثر دارد این است که علاوه بر ابرقهرمانی، میتوان آن را به ژانر علمی تخیلی هم نسبت داد.

فیلم‌های ابرقهرمانی مانند فیلم اونجرز یا فیلم جاودانگان به نوعی محدودیتی برای اختصاص ژانر ندارند و دلیل جذابیت آنها هم همین است. فیلم جاودانگان بیست و ششمین اثر دنیای سینمایی مارول و بخشی از فاز چهارم این دنیای سینمایی است. از طرف دیگر هم ۴۹ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر علمی تخیلی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۷۶ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

 

کارگردان فیلم جاودانگان

 

نقد کارگردانی فیلم جاودانگان

کلویی ژائو کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس چینی، ساخت جاودانگان را به عهده دارد و از سال ۲۰۱۸ تا الان مشغول به فعالیت است. او برای فیلم سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها در سال ۲۰۲۱ اسکار بهترین کارگردانی را به دست آورد. ژائو جوایز متعددی از جمله شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز و گلدن گلوب بهترین کارگردانی را نیز از آن خود کرده است.

به‌گفته‌ی سازندگان، کلویی ژائو در تولید این اثر آزادی عمل بیشتری داشت و به همین خاطر مدت زمان بیشتری را نسبت به آثار قبلی به فیلم‌برداری اختصاص داد.

فیلم Eternals بازیگران پرطرفدار و معروفی دارد که نشان از انتخاب صحیح کارگردان و هوشمندی او دارد. به گفته برخی منتقدان یک سوم ابتدایی فیلم ریتمی خسته کننده دارد اما اگر بتوان از آن چشم پوشی کرد ادامه داستان بسیار جذاب خواهد بود. فیلم اترنالز با کمی ارفاق می‌تواند قابل قبول باشد. اما قدم اول برای جا انداختن این گروه تازه وارد تا حدودی قدم محکمی نیست.

به این فیلم نقدهای زیادی وارد شده است که هریک از آنها را در این بخش بیان خواهیم کرد.

 

تحلیل فیلم جاودانگان

 

نظر منتقدین درباره فیلم جاودانگان

نظر اولیور جونز از آبزرور

امتیاز ۸۸ از ۱۰۰

ژائو با تصاویر بسیار زیبایی که توسط خودش و فیلم‌برداری قدیمی دنیای سینمایی مارول خلق شده است، توانسته چنین داستان دست‌نیافتنی و گسترده را تا انتها جذاب نگه دارد؛ آن هم ازطریق تمرکز لیزر-مانند خود و دقت بسیار بالا. برای یک بار هم که شده، در فیلمی مانند این، امواج اقیانوس و مناظر پر ابر، دقیقا به اندازه نبردهای فوق جذاب میان این شخصیت‌های بین کهکشانی سنگین و مهم هستند.

نظر مالی فریمن از اسکرین رنت

امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

با اینکه فیلم جاودانگان بیشتر معیارهای یک اثر مارولی را دارد، اما این پروژه‌ی حماسی، ابرقهرمانی و گسترده‌ی ژائو، اصلا شبیه هیچکدام از فیلم‌هایی که دنیای سینمایی مارول تا به امروز تولید کرده بود، نیست.

نظر اوون گلیبرمن از ورایتی

امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

حساسیت ژائو تا حدی است که در انسانیت عادی شخصیت‌ها، در جریان کنایه‌ها، کشمکش‌ها، اشتیاق میان کاراکترها (گاهی احساسات عاشقانه) و زیبایی جلوه‌ها دیده می‌شود؛ آن هم به روش فریبنده‌ای که ژائو می‌تواند با مهارت‌های مخصوص به خود، آن‌ها را به اوج می‌رساند. او یک کارگردان خبره است. اگرچه فیلم جاودانگان خیلی طولانی است (۱۵۷ دقیقه؟ واقعا؟)، اما واقعا جذاب، سرگرم‌کننده و تماشای آن لذت‌بخش است.

نظر برایان ترویت از یو اس ای تودی

امتیاز ۶۳ از ۱۰۰

ژائو وظیفه بزرگتر از خود را درک می‌کند؛ به همین خاطر است که این اثر حماسی می‌تواند زمینه را برای جذابیت‌ها و ماجراهای بعدی دنیای سینمایی مارول آماده کند. توجه این کارگردان به جزئیات و دیدی که نسبت به طراحی دارد، فوق‌العاده عمل می‌کند؛ در پایان هم تمام این کارها و فعالیت‌ها یک چیز ابدی به نظر می‌آید.

نظر منتقدین دیگر فیلم جاودانگان

نظر جان نوگنت از امپایر

امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

اولین اثر کلویی ژائو به‌عنوان کارگردان در دنیای ابرقهرمانی قابل اطمینان، بلندپروازانه و داستانی با مقیاسی گیج‌کننده و کهکشانی است. اما حتی این فیلم هم نمی‌تواند از دست کلیشه‌های روایت‌گری ابرقهرمانانه در امان باشد.

نظر تیم گریرسون از اسکرین دیلی

امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

این شخصیت‌ها شاید جاودانه باشند اما پیش‌بینی‌پذیری خط تولید این استودیو جذابیت را از این فرایند می‌گیرد و مخاطب دیگر هیچ نشاطی ندارد.

نظر رابین کالین از تلگراف

امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

احتمالا چنین امیدی وجود داشت که بیست و ششمین فیلم مارول، این مجموعه را از منطقه امن خود بیرون بیاورد. اما این مجموعه چیزی جز منطقه امن نیست. همین موضوعات دست به‌ دست هم داد تا آخرین قسمت این مجموعه خیلی زود به یک اثر بی‌فایده تبدیل شود.

جمع بندی فیلم جاودانگان

فیلم جاودانگان یا اترنالز(Eternals) در متاکریتیک امتیاز 60 و در راتن تومیتوز امتیاز 76 را توسط منتقدین و مخاطبان کسب کرد.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *