پیگیر اخبار نباشید

پیگیر اخبار نباشید
پیگیر اخبار نباشید
فهرست محتوا

با گوش دادن به کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشید متوجه خواهید شد، پیگیری خبرهای روز کشور و جهان یکی از مهمترین سرگرمی های افراد دنیا محسوب میشود، به طوریکه این پیگیری برای بسیاری از آنها تبدیل به یک اعتیاد روزانه شده و زمان زیادی را صرف چرخ زدن در کانال های تلویزیونی و یا حتی شبکه های اجتماعی میکنند تا در جریان ریز جزییات خبرها قرار بگیرند.

هرچند در عصر اطلاعات و ارتباطات به سر میبریم اما ممکن است بسیاری از اطلاعاتی که از طریق این کانال ها به افراد میرسد نه تنها کارکرد مثبتی داشته باشد بلکه به مرور تبدیل به یک عادت مخرب شود.

این روزها به دلیل در دسترس بودن گوشی های هوشمند و استفاده از اینترنت، افراد در کسری از ثانیه به راحتی به تمامی اخبار و اطلاعات و اتفاقات جهان پیرامون قرار می‌گیرند. انتشار خبرهای منفی از شبکه های خبری و شبکه های اجتماعی بیش از اخبار مثبت در حال پخش شدن و دست به دست شدن است و سرعت انتشار آنها بسیار بالا است. در جریان خبرهای منفی قرار گرفتن به مرور روی روحیه وشخصیت یک جامعه تاثیر گذاشته و آنها را از مسائل اصلی زندگی باز میدارد.

تحقیقات نشان می‌دهد در حال حاضر اعتیاد به اخبار تبدیل به معظلی جهانی و مسئله‌ای عمومی شده که نیاز به بررسی و ارائه راهکارهای لازم دارد.

در حال حاضر با وجود تکنولوژی های در حال رشد، ما در حال تجربه دوره انفجار اطلاعات هستیم، اما این سوال مطرح است که آیا تمامی این اطلاعات برای ما مورد نیاز است؟

کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشید

رولف دوبلی در کتابی با نام پیگیر اخبار نباشید افراد را به ساختن زندگی‌ شاد و به دور از هیاهو دعوت کرده است. رولف دوبلی از نویسندگان کتاب های پرفروش حیطه‌ی خودسازی در جهان امروز است. از میان آثار مشهور او می‌توان به عناوین پرطرفداری چون «هنر خوب زیستن»، «هنر شفاف اندیشیدن» و «پیگیر اخبار نباشید» اشاره کرد. نثر روان و لحن طنزآمیز و مطالب غیرکلیشه‌ای، سه عامل محبوبیت کتاب‌های رولف دوبلی است

او پیگیری بیش از حد اخبار روز را مخرب دانسته و توصیه‌هایی سودمندی برای رهایی افراد از چنگال اعتیاد به خبر، ارائه داده است. این کتاب تبدیل به یک کتاب صوتی شده که با صدای زیبای عادل فردوسی پور در دسترس افراد قرار گرفته است.

دوبلی در این کتاب به افراد خواهد آموخت که برای داشتن زندگی‌ای شاد و آرامش، باید به بسیاری از الزامات زندگی مدرن نه بگویند. از نظر رولف دوبلی اعتیاد به اخبار یکی از قویترین نوع اعتیاد در جهان تلقی می‌شود. با توجه به معنی لغوی اعتیاد، وابستگی بیش از حد به هر چیزی نوعی اعتیاد محسوب شده و افراد را از رشد و ترقی در سایر زمینه ها و حتی زندگی عادی و طبیعی روزانه بازمی‌دارد.

دوبلی در کتاب پیگیر اخبار نباشید، میگوید که چگونه اخبار ریز و درشتی که از چپ و راست ما را احاطه کرده و به مرور باعث بروز مشکلات خلق و خوی و رفتاری شده‌اند.

دوبلی در این اثر شنیدنی با زبانی ساده و بی‌تکلف، از خطرات پیگیری بیش از حد اخبار گفته و راه‌های دوری از فضاهای خبری (کانال‌های اینترنتی، شبکه‌های تلویزیونی و …) را با مخاطب در میان گذاشته است.

 

کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشید

 

بخشی از کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشید

اگرچه اخبار به وضوح عصبی‌ام می‌کرد، هنوز عاجزانه احساس می‌کردم نمی‌توانم چشم از زرق‌وبرق مسحورکننده‌ی آن بردارم. خرده‌گزارش‌های خبری مدام مزاحم دنیای واقعی من می‌شد و ناگهان متوجه شدم که خواندن یک‌باره‌ی متون طولانی برایم دشوار شده است. انگار یک نفر توجه من را تکه‌تکه کرده بود. کم‌کم ترسیدم که بازه‌ی زمانی توجهم دیگر هرگز مانند گذشته نشود و نتوانم این تکه‌های کوچک را مجدداً سرهم کنم. به مرور از تئاتر اخبار فاصله گرفتم. بولتن‌های خبری و خوراک‌های وب را حذف کردم و خودم را به خواندن فقط چند وب‌سایت محدود کردم. ولی همان هم زیاد بود. تعدادشان را به تدریج به پنج، سپس چهار، سه و دو منبع محدود کردم و به خودم اجازه دادم حداکثر سه بار در طول روز به آن‌ها سر بزنم…

عادل فردوسی پور و کتاب صوتی

عادل فردوسی‌پور در گویندگی این کتاب مانند دو کتاب «فوتبال علیه دشمن»‌ و «هنر شفاف‌ اندیشیدن» لحن همیشگی‌ خود را حفظ کرده و همان گرمای صدا و جذابیت لحن خود را دارد. او درباره این کتاب میگوید:

«اگر چون من به بیماری خوره خبری مبتلا شده باشید، خواندن این کتاب پیشنهاد خوبی به نظر می‌رسد! شاید در نگاه اول عجیب باشد آدمی اهل رسانه، کتابی را ترجمه کند که توصیه‌اش را ساده و محکم در عنوان خود جای داده: پی‌گیر اخبار نباشید! همچنان برای خودم هم عجیب مانده!… گرچه در پایان ترجمه این کتاب متحول نشدم، دست‌کم انگیزه‌هایم در پی‌گیری خوره‌مانند اخبار سست‌تر شد.»

سخن آخر

دوبلی در کتاب خود با نگاهی انتقادی به این معضل، اعتقاد دارد پیگیری اخبار وقت تلف کردن است و برای روح و جسم شما سمی است. اخبار سد راه فکر کردن بوده و شهرت کاذب ایجاد می‌‌کند. فریبندگی اخبار دمن خلاقیت است و بدترین موضوع درباره خب این است که اخبار به ما توهم همدلی می‌دهد.

گوش دادن به این کتاب صوتی زیبا را از دست ندهید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *