سوپرمن اولین ابرقهرمان دنیای هالیوود

مجله چارخونه » فیلم و سریال » فیلم » سوپرمن اولین ابرقهرمان دنیای هالیوود
سوپرمن اولین ابرقهرمان دنیای هالیوود
فیلم سوپرمن
فهرست محتوا

سوپرمن اولین ابرقهرمان دنیای هالیوود

بسیاری از تحلیل گران هنر سینما و منتقدین این صنعت اعتقاد دارند که تاریخ سینما بعد از نمایش بعضی فیلم ها به دو بخش تقسیم شده است. یکی از این فیلمها سوپرمن است که دنیای سینمای ابرقهرمانی را بعد از خود به کلی متحول کرد. میتوان با نگاهی بسیار ساده به نمایش این فیلم ها این ادعا را ثابت کرد.

در سال ۱۹۴۱، کمپانی پارامونت با استودیو برادران فلایشر، سازنده کارتون‌های ملوان زبل و بتی بوپ، قراردادی برای ساخت سریالی انیمیشنی از شخصیت سوپرمن منعقد کرد. این استودیو نسبت به کمیک‌ها اقتباس وفادارانه‌ای انجام دادند اما یک تغییر بزرگ نسبت به آن‌ها در شخصیت ایجاد کردند. به تصویر کشیدن سوپرمن در حال پرش کار سختی بود. بنابراین تصمیم به این شد که سوپرمن پرواز کند.

با تمامی این احوالات تا سال ۱۹۷۸ هر فیلمی که در ژانر ابرقهرمانی ساخته شده بود کیفیت پایین داشت. حتی مانند مثل فیلم سیاه‌وسفید سوپرمن و مول‌من که در سال 1951 ساخته شد و یا به‌طور کل مضحک بود مانند بتمن ۱۹۶۶ که به فیلم های کمدی بیشتر شباهت دارد و نمیتوان باور کرد که نولان از بتمن نسخه ای چنین ماندگار بسازد.

باید گفت که در واقع شهرت فیلم‌های ابرقهرمانی به‌عنوان سرگرمی یکی از موانع بزرگ برای ساخته شدن سوپرمن ۱۹۷۸ بود. ایده‌ی ساخت فیلم در سال ۱۹۷۳ به ذهن ایلیا سالکیند رسید. او به همراه پدرش الکساندر و شریک‌شان پیر اسپنگلر پس از کش‌وقوس‌های فراوان موفق شدند حقوق ساخت فیلمی بر اساس سوپرمن را در سال ۱۹۷۴ از دی‌سی بخرند. با این حال وقتی ایده‌ی ساخت فیلم از جانب آن‌ها مطرح شد، عوامل شرکت برادران وارنر فکر کردند که سوپرمن هم قرار است یک فیلم کمدی و کمپ دیگر مثل بتمن ۱۹۶۶ باشد که تا به آن موقع معروف‌ترین اثر ابرقهرمانی فرای دنیای کمیک‌ها بود.

 

فیلم جدید سوپرمن

 

مفهوم لوگوی سوپرمن چیست؟

برعکس اکثر آثار سبک و بی‌محتوای دهه ۴۰ و ۵۰، در سوپرمن ستاره‌هایی همچون جین هکمنو مارلون براندو ستاره آثاری مثل “پدرخوانده” و “در بارانداز” در این فیلم ایفای نقش می‌کردند.

خلاصه داستان سوپرمن از این قرار است که جور-ال، دانشمندی که به سیاره‌ای دوردست به نام کریپتون تعلق دارد. پسرش کال-ال را به محیط امن سیاره‌ی زمین می‌فرستد. در زمین کال‌ال به‌عنوان پسری به نام کلارک کنت بزرگ می‌شود و به قدرت‌ها و قابلیت‌های فرابشری و خداگونه دست پیدا می‌کند. او قدرت‌هایش را برای رسیدن به حقیقت و عدالت به کار می‌گیرد که نام سوپرمن را به خود اختصاص می‌دهد.

جور ال قبلا زیاد در کمیک‌ها به نمایش درآمده بود اما این فیلم تغییر بزرگی در او ایجاد کرد. در ابتدا او معمولاً پوشش سبز رنگی به تن می‌کرد که طرحی از تابش خورشید روی سینه‌اش نقش بسته بود. براندو پیشنهاد داد تا به جای تابش خورشید از یک S درون یک پنج ضلعی استفاده شود.

کمیک‌ها نیز از همین لباس الهام گرفته و در ادامه توضیحات گوناگونی از این که چرا نژادی فضایی بدون داشتن دانشی از انگلیسی، از حرف S به عنوان سمبل سوپرمن استفاده می‌کنند، ارائه شد.

 

فیلم سوپرمن علیه بتمن

 

فیلم بتمن در برابر سوپرمن؛ طلوع عدالت

بتمن و سوپرمن: طلوع عدالت نخستین فیلم در تاریخ سینما به شمار می‌رود که بتمن و سوپرمن با هم در آن حضور دارند؛ همچنین نخستین حضور سینمایی شخصیت‌های واندر وومن، آکوامن و سایبورگ نیز می‌باشد.

فیلم بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت- یکی از پرهزینه‌ترین پروژه های سینمایی در یک دهه اخیر محسوب می شود که از زمان انتشار خبر کوتاهی درباره ساخته شدن آن، میلیون ها پیغام از طریق شبکه های اجتماعی درباره آن منتشر گردید و گمانه زنی ها درباره نحوه قرار گرفتن شخصیت بتمن در مقابل سوپرمن آغاز شد. حضور شخصیت های مهم دیگری مانند زن شگفت انگیز  به داستان، وارد مرحله تازه‌ای شد.

اولین حضور بن افلک در نقش بتمن بسیار جذاب بود و با اظهارنظر های بسیار زیادی هم همراه بود. هنری کاویل نیز در نقش سوپرمن عصبانی تر از گذشته است. این فیلم تا می توانست از اکشن ‌های بی حدومرز استفاده کرد تا هیجان مخاطب حتی یک لحظه فروکش نکند. نمی‌توان جذابیت‌های صحنه های این فیلم را نادیده گرفت.

حضور ابرقهرمانان محبوب دی سی که برای اولین در یک اثر مشترک در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، در نگاه اول هیجان انگیز بود. همین دلیل خوبی بود تا این فیلم اثری پرخرج محسوب شود.

اثری که با احتساب بودجه بازاریابی تبلیغاتی، با رقم شگفت انگیز 400 میلیون دلار تولید شده است. از این حیث در میان یکی از پرخرج ترین آثار تاریخ سینما قرار می گیرد.

 

https://mag.charkhoneh.com/13292
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *