مسائل امنیتی در IoT حاشیه ساز شد

مجله چارخونه » خبر » مسائل امنیتی در IoT حاشیه ساز شد
مسائل امنیتی در IoT حاشیه ساز شد
تامین امنیت کاربران IoT
فهرست محتوا

تامین امنیت کاربران و حفاظت از اطلاعات شخصی آن‌ها  یکی از نگرانی‌های اصلی شرکت‌های مختلف در سراسر دنیا است. روزانه شاهد موارد بسیاری در خصوص از بین رفتن امنیت شخصی در برنامه‌های مختلف و مطرح دنیا هستیم. در این میان شرکت‌هایی که محصواتشان از امنیت بیشتری برخوردار هستند گوی رقابت را از همتایان خود ربوده‌اند و کاربران بیشتری را به سوی خود جلب کرده‌اند.

یکی از فناوری‌های نوین مطرح دنیا که هم اکنون با مشکلات امنیتی دست به گریبان است، اینترنت اشیاء یا همان IoT است. اگرچه این فعالان حاضر در این صنعت نیز برای حل چالش‌های پیش رو تمهیدات بسیاری اندیشیده‌اند. در ادامه این مطلب از مجله چارخونه به چالش‌های جدید و پیش روی اینترنت اشیاء که در کنفرانس جهانی تلفن همراه شانگهای در مورد آن‌ها بحث شده، می‌پردازیم.

تامین امنیت کاربران IoT

یکی از کارشناسان موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) معتقد است اجرای استانداردهای IoT می‌تواند راه حل خوبی برای نگرانی‌های موجود در خصوص تامین امنیت کاربران باشد. تامین امنیت کاربران با وجود رشد روزافزون دستگاه‌های متصل به اینترنت به یک مشکل جدی در حال رشد تبدیل شده‌است. مدیر ارشد IEEE در خصوص تامین امنیت IoT می‌گوید: ما دو گزینه پیش رو داریم یا باید تمام دستگاه‌ها را به سببب امنیت نداشتن از میان برداریم و یا در جستجوی راهی برای حل این مشکل باشیم.

او همچنین توضیح داد که موسسه IEEE دارای بیش از 1200 استاندارد فعال و بیش از 650 استاندارد در حال توسعه در این بخش است. هم اکنون با وجود مشکل امنیتی پیش آمده در  IoT یک بستر نگرانی جدید در این کمپانی در حال رشد است. اعضای هیئت داوران اخیرا مقالات زیادی منتشر کرده‌اند که تمرکز اغلب آن‌ها بر روی به خطر افتادن امنیت دستگاه‌های کاربران است. به گفته Chandrasekaran مدیر ارشد IEEE این کمپانی در حال حاضر در تلاش برای ایجاد اقدامات لازم در خصوص پروتکل و برنامه‌های کاربردی است.

خطرات ناشی از محتویات IoT

اقدامات امنیتی در فضای کنونی کمپانی که چندین و چند فناوری مختلف به سرعت رو به رشد هستند امری ضروری به شمار می‌رود. IEEE در سال‌های اخیر به واسطه دستگاه‌های متعدد کاربران متصل به شبکه به محتویات گوناگون در بخش‌های مختلفی از جمله، لباس، سلامتی، انرژی و تولیدات ورود پیدا کرده‌است. این موضوع به صورت فزاینده‌ای امنیت دستگاه‌های IoT را با خطر مواجه کرده‌است. Chandrasekaran همچنین اظهار داشت که تایید امنیتی نیز به طور فزاینده‌ای از جهت سخت افزاری پیچیده شده است چرا که به صورت سنتی نیاز به بررسی و تایید یک چیپ در این فرآیند وجود دارد. اگرچه امروزه با وجود شبکه‌هایی که هر روز بیش از قبل هوشمندانه عمل می‌کنند، آن چه در شرف وقوع است اطمینان از این موضوع است که چیپ‌ها کاری که نباید را انجام نمی‌دهند.

ارتقای لبه

رابرت توپول مسئول فناوری  پیشرفته 5G در اینتل در جلسه سران loT  توضیح داد که چگونه محاسبات لبه و 5G می‌تواند منجر به پیشرفت loT شود. او در خصوص ارتقای لبه و قابلیت‌های loT با تمرکز بر زیرساخت‌ها و اطمینان از این که جهان مزایای موارد استفاده از آن را می‌بیند صحبت‌هایی کرد. او همچنین اظهار داشت نکته مهم اینجاست که وقتی به loT می‌نگریم در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلان دیروزمان نیستیم. ما به رفتار و تغییراتی که پشت سر گذاشته‌ایم و نوع استفاده شرکت‌ها در مسائل شخصی فکر می‌کنیم و تمرکز اصلی خود را بر هوش مصنوعی، ظاهر، رسانه‌ها و نحوه تولید و فروش قرار داده‌ایم

https://mag.charkhoneh.com/1612
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *