مایکروسافت با Project xCloud، به رقابت با سرویس‌های استریم گیم می‌رود

مجله چارخونه » خبر » مایکروسافت با Project xCloud، به رقابت با سرویس‌های استریم گیم می‌رود
مایکروسافت با Project xCloud، به رقابت با سرویس‌های استریم گیم می‌رود
فهرست محتوا

کمپانی مایکروسافت و بخش سرگرمی‌های ایکس‌باکس، به تازگی از سرویس استریم بازی جدید خود با اسم رمز «پروژه ایکس‌کلاد» رونمایی کرد. سرویسی که بازی‌های ایکس‌باکس را به سایر کنسول‌ها، گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی می‌آورد. با مجله‌ی چارخونه در ادامه همراه باشید.

طی سال‌های گذشته شرکت‌های بزرگ و کوچک بسیاری بودند که انواع و اقسام سرویس‌های استریم بازی را ارائه دادند تا گیمرها بتوانند بازی‌ها را بر روی دستگاه‌های مختلفی اجرا کنند. از سرویس آن‌لایو که شکست خورد تا PlayStation Now سونی که کاملا لاکپشتی پیش می‌رود. اما ظاهرا قرار است مایکروسافت معادلات را در زمینه‌ی استریم بازی‌ها بر روی دستگاه‌های مختلف به هم بریزد و تعریف جدیدی را ارائه دهد.

چند ماه پیش مایکروسافت در جریان کنفرانس E3 2018 خود، خبر از توسعه‌ی سرویس جدید استریم بازی‌ای داد که کاربران را قادر می‌سازد تا بازی‌های ایکس‌باکس را بر روی رایانه‌های شخصی، گوشی‌های هوشمند و حتی سایر کنسول‌های بازی، در هر نقطه از دنیا که هستند استریم کنند و به بازی مشغول شوند. خبری که با ادعای پرقدرت بودن این سرویس و سهولت دسترسی کاربران همراه شد و انتظارات را از مایکروسافت به شدت بالا برد.

شمایلی از سخت‌افزاری که مایکروسافت به تعداد انبوه در دیتاسنترهای خود برای اجرای سرویس استریم پروژه ایکس‌کلاد استفاده می‌کند.

حال، روز گذشته مایکروسافت رسما از «پروژه ایکس‌کلاد» رونمایی کرد که روی کنسول‌ها، رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند کار می‌کند. کریم چاودری، مدیر بخش گیمینگ فضای ابری مایکروسافت در رابطه با این سرویس جدید اظهار کرده:

ساخت و توسعه‌ی Project xCloud حاصل ماجراجویی چندین و چند ساله برای ما بوده است. ما آزمایش عمومی این سرویس را در سال ۲۰۱۹ آغاز خواهیم کرد تا ببینیم چطور می‌توانیم این سرویس را بر اساس مناطق و سلایق مختلف گسترش دهیم.

مایکروسافت برای این سرویس، سخت‌افزار اختصاصی در دیتاسنترهای خود تعبیه کرده که این قابلیت را دارد تا بازی‌های حال حاضر و آینده‌ی ایکس‌باکس را پشتیبانی کند. بازی‌های ایکس‌باکس بر روی دستگاه‌های مختلفی به واسطه‌ی این سرویس، استریم می‌شوند و تنها چیزی که کاربر نیاز دارد، یک کنترلر بی‌سیم ایکس‌باکس وان برای انجام بازی روی این بستر است.

نکته‌ی جالب در مورد سرویس ایکس‌کلاد، این است که کاربر نه تنها می‌تواند بازی‌های ایکس‌باکس را روی گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی استریم کند، بلکه سایر کنسول‌های بازی نیز هدف قرار داده شده‌اند. مایکروسافت ادعا کرده که تیم توسعه‌ی سرویس، از طریق تلفیق تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی شبکه‌ای و رمزگشایی و رمزگذاری ویدیوها، با «تاخیر» در استریم و ارائه‌ی بازی روی دستگاه‌های مختلف مقابله کند. همچنین این شیوه، اجازه می‌دهد تا کاربر بتواند با استفاده از شبکه‌ی 4G، به انجام بازی روی دستگاه‌های مورد علاقه مشغول شود.

سرویس استریم Project xCloud این قابلیت را هم دارد تا بهترین کنترلرهای لمسی را برای بازی‌های ایکس‌باکس روی دستگاه‌هایی مانند تبلت و گوشی‌های هوشمند پیاده‌سازی کند.

 

آزمایش عمومی سرویس Project xCloud از سال آینده‌ی میلادی آغاز خواهد شد و مایکروسافت با عرضه‌ی این سرویس، به رقابت با سرویس‌هایی می‌رود که سابقه‌ی حضور در بازار را دارند. انویدیا با GeForce Now، سونی با PlayStation Now، گروه بلید با Shadow و سرویس Liquid Sky از مهم‌ترین رقبای «پروژه ایکس‌کلاد» خواهند بود.

البته این را فراموش نکنیم که گوگل هم در حال توسعه‌ی سرویس استریم جدید خود هست که چند روز پیش به صورت آزمایشی، بازی Assassin’s Creed Odyssey را در مرورگر کروم با استفاده از این سرویس به اجرا گذاشت.

باید دید مایکروسافت چه برنامه‌ای برای رقابت با غول‌های عرصه‌ی استریم دارد و پروژه ایکس‌کلاد چه ویژگی‌های دارد که می‌تواند آن را از سایر رقبا متمایز کند.

https://mag.charkhoneh.com/2791
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *