تمام خدمات دولت در دستان شما

مجله چارخونه » برنامه‌ » تمام خدمات دولت در دستان شما
تمام خدمات دولت در دستان شما
دانلود برنامه دولت همراه
فهرست محتوا

برنامه دولت همراه عنوان برنامه‌ای است که سازمان فناوری اطلاعات ایران از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباط و فناوری اطلاعات منتشر کرده است. شما با دانلود برنامه دولت همراه از چارخونه می‌توانید به آندسته از خدماتی که دولت بر بستر اینترنت ارایه می‌دهد دسترسی داشته باشید. برای آگاهی از نقد و بررسی برنامه دولت همراه در مجله چارخونه همراه ما باشید.

برنامه دولت همراه چه خدماتی ارایه می‌دهد‌؟‌

همانطور که در ابتدای بحث گفتیم، دولت قرار است با استفاده از برنامه دولت همراه به تدریج خدمات خود از این طریق در دسترس کاربران تلفن همراه قرار دهد. به این ترتیب شما به عنوان یک کاربر تلفن همراه می‌توانید خدمات دولتی که نیاز دارید را بدون مراجعه حضوری به سازمان‌ها و نهادهای مربوطه دریافت کنید. این برنامه اکنون و به دنبال استفاده مجدد از کارت هوشمند سوخت و ثبت‌نام از آن افرادی که بنا به هر دلیل کارت سوخت خود را گم کرده و یا رمز آن را فراموش کرده‌اند بصورت رایگان در چارخونه قرار گرفته است.

برنامه دولت همراه که نزدیک به ۱۹ مگابایت حجم دارد توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران توسعه و منتشر شده است. سازمان فناوری اطلاعات ایران براساس تکالیف محوله موظف به ایجاد بستری جهت عرضه خدمات الکترونیکی دولت به کاربران نهایی از طریق ابزارک‌های همراه شده است.

در این راستا برنامه دولت همراه به عنوان درگاهی واحد جهت دریافت خدمات دولت در دسترس عموم کاربران قرار گرفته است. خدمات الکترونیکی دولت همراه توسط سازمان سرویس دهنده تهیه و ارائه شده و خدمات موجود در برنامه به تدریج تکمیل می‌شوند. برای استفاده از خدمات عمومی، کاربران احراز هویت نمی‌شوند، لیکن برای خدماتی که متعلق به شخص کاربر است (مانند سوابق بیمه) کاربران براساس شماره تلفن همراه (باید به نام خود کاربر باشد) و کد ملی احراز هویت می‌شوند.

 

چگونه از برنامه دولت همراه استفاده کنیم؟‌

شما همانند اکثر برنامه‌های خدمات تلفن همراه، برای استفاده از تمامی امکانات این برنامه نیاز به ارایه اطلاعات و داشتن یک نام کاربری هستید. پس از دانلود برنامه دولت همراه بصورت رایگان از چارخونه و نصب آن ابتدا باید شماره همراه خود را دراین برنامه وارد کنید.

توجه داشته باشید از آنجایی که این برنامه قرار است خدمات دولتی شما را تحت پوشش قرار دهد، کد ملی شما باید مطابق با شماره‌ای باشد که در شبکه‌های مخابراتی ثبت شده است. بعد از وارد کردن شماره موبایل، کد تایید استفاده از برنامه برای شما پیامک می‌شود که با توجه به اجازه دسترسی برنامه به قسمت پیامک‌ها، پس از دریافت کد تایید برنامه بصورت خودکار رجیستر شده و امکان استفاده از خدمات آن برای شما فراهم می‌شود.

برنامه دولت همراه از چه بخش‌ها و خدماتی تشکیل شده؟‌

شما می‌توانید با بالا و پایین کشیدن صفحه اول این برنامه به بخش‌ها و خدمات متنوعی که این برنامه ارایه می‌دهد دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال در حال حاضر اولین خدمتی که این برنامه برای کاربران خود درنظر گرفته است ثبت نام کارت هوشمند سوخت است.

گلچینی از خدمات دولتی در دست شما

در قسمت پایینی این خدمات، بخش میانبر برای خدمات منتخب برنامه دولت همراه قرار گرفته است. همانطور که در قسمت خدمات این برنامه مشاهده می‌کنید در حال حاضر امکان دسترسی کاربران به بخش‌های مختلفی از خدمات دولت الکترونیک وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خدماتی مانند آخرین سابقه و دستمزد بیمه تامین اجتماعی، بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی، سامانه خطوط مشترکان تلفن همراه، پورتال بیمه سلامت، استعلام اصالت دستگاه‌های تلفن همراه، فعال سازی گوشی تلفن همراه، پی‌گیری دریافت کارت ملی، اطلاع از نرخ ارز و آمار مربوط به معاملات سازمان بورس کشور، رهگیری مرسولات پستی و … اشاره کرد.

در قسمت خدمات منتخب شما می‌توانید به لیستی از خدمات پرمراجعه دسترسی داشته باشید البته لیست کامل آن‌ها در زیر همین قسمت به صورت یک جعبه ابزار که با لمس به سمت چپ و راست قابل حرکت است در اختیار شما قرار گرفته است.

از پرداخت قبض تا اطلاعات بورس و ارز

در زیر بخش خدمات، شما با بنرهای پیش‌فرض دیگری روبرو خواهید بود که هر کدام از آن‌ها جزو پرمراجعه‌ترین بخش‌های این برنامه هستند. ابتدا به بخش پرداخت قبوض دسترسی خواهیم داشت که خود شامل پرداخت قبوض آب، گاز، تلفن و … است. مانند بسیاری از برنامه‌های پرداخت بانکی شما می‌توانید با وارد کردن دستی شناسه قبض و شناسه پرداخت و یا با استفاده از دوربین گوشی و اسکن بارکد درج شده روی قبض، هزینه‌های خود را پرداخت کنید. بخش بعدی مربوط به خدمات هواشناسی است که در این بخش می‌توانید با وارد کردن شهر خود به‌صورت دستی و یا جستجو آن از بین لیست موجود به اطلاعات مربوط به آب‌وهوا منطقه خود و یا شهرهای دیگر دسترسی داشته باشید. اطلاع از نرخ ارز و آمارهای به‌روز بورس اوراق بهادار از دیگر قمست‌های این بخش است.

در زیر این بخش برای شما کلید میانبر خدمات مورد علاقه شما قرار گرفته است. شما در هر بخش با لمس کلید ستاره‌ای که در قسمت سمت چپ بالای صفحه خدمات مربوطه قرار گرفته است، می‌توانید آن بخش را جزو بخش‌های پرکاربرد خود قرار داده تا در مراجعات بعدی به این برنامه از این قسمت بتوانید دسترسی سریع‌تری به آن داشته باشید.

منوی اصلی و دسترسی به پورتال‌های دولتی

دسترسی به منو اصلی برنامه دولت همراه با لمس سه خط افقی زیرهم که در قسمت سمت راست نوارابزار بالایی برنامه قرار گرفته برای شما میسر می‌شود. با لمس کلید منوی اصلی فهرست خدمات و امکانات درگاه ملی خدمات دولت هوشمند برای شما لیست می‌شود. از این بخش شما می‌توانید به قسمت‌هایی همچون پروفایل کاربری، سامانه ایران پوشه، پورتال دسترسی آزاد به اطلاعات، خدمات منتخب، فهرست الفبایی خدمات، خدمات دستگاه‌های اجرایی، قوانین و مقررات، علاقه‌مندی‌ها و سامانه پاسخگویی ۱۹۵ دسترسی سریع‌تر داشته باشید.

در قسمت چپ نوارابزاری بالایی هم دو کلید جستجو و دسترسی به سامانه ایران پوشه قرار دارد. در قسمت جستجو همانطور که از نام آن مشخص است می‌توانید خدمات مورد نظر خود را جستجو کرده و به آن دسترسی داشته باشید و با استفاده از بخش سامانه ایران پوشه نیز می‌توانید به خدمات خاصی که متقاضی دریافت آن هستید دسترسی داشته باشید. این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از خدمات دولت الکترونیک مستلزم ثبت‌نام شما با کد ملی و تایید احراز هویت شماست. این مهم با مطابقت دادن کد ملی شما با کد ملی صاحب شماره تلفن همراه و همچنین کد ملی شماره‌ حساب‌ بانکی که به برنامه اعلام می‌کنید صورت می‌گیرد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *