وضوح تصویری 1440p چقدر روی‌ مصرف باتری تأثیر می‌گذارد؟

مجله چارخونه » خبر » دنیای گوشی » وضوح تصویری 1440p چقدر روی‌ مصرف باتری تأثیر می‌گذارد؟
وضوح تصویری 1440p چقدر روی‌ مصرف باتری تأثیر می‌گذارد؟
1440p
فهرست محتوا

در دنیای گوشی‌های تلفن همراه  مدت زیادی است که بحث 1440p در مقابل 1080p مطرح شده است. آیا می‌شود تراکم پیکسلی اضافی صفحه‌ها را دید؟ یا آیا تراکم پیکسلی بیشتر در کارکرد دستگاه تأثیر دارد؟ روی‌ مصرف باتری چطور؟ عقل سلیم می‌گوید پیکسل بیشتر به معنی مصرف باتری بیشتر است. اما تجربه نشان می‌دهد که رابطه‌ی مستقیمی بین این دو وجود ندارد، چراکه دو برابر کردن تعداد پیکسل‌ها عمر باتری گوشی را نصف نمی‌کند. پس ماجرا از چه قرار است؟ در این مقاله از مجله چارخونه، برای مشخص کردن تفاوت واقعی بین 1080p و 1440p داده‌هایی را تحلیل می‌کنیم که از طریق آزمایش دقیق به دست آورده‌ایم.

1440p در مقایسه با 1080p از نظر سخت‌افزاری

بیشتر تلفن‌های همراه موجود در بازار، سخت‌افزار‌های متفاوتی دارند و همین باعث می‌شود مقایسه‌ی آن‌ها با یکدیگر به کار دشواری بدل شود. خوشبختانه دو گوشی پرچم‌دار گوگل، یعنی Pixel 3 و Pixel 3 XL نزدیک‌ترین مشخصات سخت‌افزاری را دارند. Pixel 3 دارای پنل pOLED با رزولوشن 2160 x 1080 است، درحالی‌که Pixel 3 XL دارای صفحه‌ی P-OLED با رزولوشن 2960 x 1440  است. صفحه‌ها شاید از نظر اندازه یکی نباشند، اما وقتی از اندازه‌ی دقیق پیکسل‌ها و میزان دقیق مصرف باتری آن‌ها اطلاعی نداریم، این عادلانه‌ترین بررسی ممکن است.

مشکل عمده‌ی این بررسی، ظرفیت‌ متفاوت باتر‌ی‌های‌ این دو گوشی است. در یکی از آن‌ها باتری 2,915 میلی‌آمپری و در دیگری باتری 3,430 میلی‌آمپری به کار رفته است. برای جبران این مشکل و همچنین برای به دست آوردن اندازه‌ی «دقیقه بر آمپر ظرفیت باتری» اندازه‌ی به‌دست‌آمده از آزمایش عمر باتری را از ظرفیت کلی باتری کم کردیم.

در این نمودار می‌بینیم که باتری بزرگ Pixel 3 XL برنده‌ی این بررسی است. هرچند اگر به ظرفیت باتری Pixel 3  توجه کنیم، به نسبت ظرفیتش، مصرف باتری آن کم‌تر است. این صرفاً به خاطر رزولوشن پنل به کار رفته در آن گوشی است.

آزمایش‌های دیگر نیز نتایج مشابهی داشت. وابسته به نوع استفاده از گوشی، برای هر میلی‌آمپر چیزی حدود 16 تا 20 دقیقه‌ی اضافی به دست می‌آید. به‌عبارت‌دیگر، پنل 1080p گوشی Pixel 3 نسبت به پنل 1440p گوشی Pixel XL، 11.7 درصد بهینه‌تر عمل می-کند.

قرار دادن باتری بزرگ‌تر در Pixel 3

اگر Pixel 3 مانند Pixel 3 XL دارای باتری بزرگ‌تری بود چطور می‌شد؟ به خاطر 1080p بودن چه مقدار عمر باتری بیشتر می‌شود؟

برای به دست آوردن جواب این سؤال، میزان دقیقه بر آمپر را در 3.430 میلی‌آمپر ضرب کردیم. نتیجه را می‌توانید در نمودار بالا ببینید. به‌طور متوسط، می‌بینیم این کار تقریباً یک ساعت یا دقیقاً 64.6 دقیقه شارژ بیشتر برای گوشی به ارمغان می‌آورد. البته باید توجه داشت که بنا به نوع استفاده شما از گوشی ممکن است این رقم عوض شود، اما نتایجی که ما به دست آوردیم نشان می‌دهد که به‌صورت کلی پنل 1080p  نسبت به پنل 1440p از نظر مصرف باتری بهینه‌تر عمل می‌کند.

اگر گوشی Pixel 3 دارای باتری هم‌اندازه‌ی Pixel 3 XL بود می‌توانست یک ساعت بیشتر کار کند.

نتایج به‌دست‌آمده دور از انتظار نبود – گوشی‌هایی ازجمله Huawei P20 Pro, Oppo R17 Pro  و OnePlus 6T  ( و معمولاً گوشی‌هایی که پنل 1080p دارند) مصرف باتری‌ بهینه‌تری دارند. از طرفی در  بعض  از گوشی‌های تلفن همراه برای مصرف بهینه و همچنین اجرای بهینه‌ی نرم‌افزار‌ها، به‌صورت نرم‌افزاری رزولوشن تصویر کم می‌شود (معمولاً چیزی بین 720، 1080 و 1440) . Samsung Galaxy S9 و Note 9 گوشی‌هایی‌اند که از این روش استفاده می‌کنند. اما رزولوشن -تصویرشان به‌صورت پیش‌فرض روی‌ فول HD+ است.

نتایج به‌دست‌آمده از گوشی‌های 6 اینچی و 6.4 اینچی با وضوح تصویر 1080p و 1440p در نمودار بعدی مشخص شده است. همان‌طور که می‌بینید این نتایج، آن‌ها را در رده‌ی Pixel 3 XL قرار می‌دهد. هرچند تفاوت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن‌ها اجازه نمی‌دهند تا نگاه دقیق‌تری به تأثیر رزولوشن بر باتری‌ آن‌ها داشته باشیم. برای اینکه این تفاوت‌ها را تا حدودی کمتر کنیم، گوشی‌هایی را انتخاب کردیم که از چیپست‌های سخت‌افزار گوشی‌های پرچم‌دار استفاده می‌کنند.

 

در اینجا می‌توان تکرار بعضی نتایج را مشاهده کرد، اما واریانس آن از نتایج به‌دست‌آمده از Pixel بیشتر بود. به‌طور متوسط این گوشی‌های 6 اینچی که  از پنل  1080p استفاده کرده بودند 21.6 درصد مصرف باتری کمتری نسبت به گوشی‌های 6 اینچی با پنل 1440p داشتند. در مصرف روزانه به خاطر پنل 1080p و ظرفیت باتری بیشتر،  این به معنای 2 تا 3 ساعت عمر باتری بیشتر است. البته باید توجه داشت که در این آزمون جدا از رزولوشن صفحه‌ها، متغیرهای دیگری نیز دخیل است.

کاهش رزولوشن به‌صورت نرم‌افزار‌ی

در این روش، به خاطر این‌که فشار روی‌ چیپست گرافیکی کمتر می‌شود میزان مصرف باتری کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل هم این‌یکی از محبوب‌ترین قابلیت‌ها بهینه‌سازی باتری‌هاست. هرچند، این روش نمی‌تواند جایگزین کاهش دادن پیکسل‌ها در پنل صفحه نمایشگر گوشی شود. چراکه گوشی همچنان باید پیکسل‌های اضافی صفحه‌ی OLED را روشن یا رنگ پیکسل‌های پنل LCD را عوض کند،که باعث می‌شود این روش نسبت به استفاده از پنل‌هایی که به‌صورت سخت‌افزاری رزولوشن کمتری داشتند، مصرف انرژی بیشتری داشته باشد.

بااین‌حال، ما می‌خواستیم میزان دقیق بهینه‌ مصرف انرژی این روش را به دست بیاوریم. با استفاده از نرم‌افزارهای کاهش رزولوشن صفحه، میزان مصرف بهینه‌ را روی‌ گوشی‌های Huawei Mate 20 Pro و LG V40 بررسی کردیم.

آزمون‌های ترکیبی (با اجرای بازی‌ها)

آزمون‌های ترکیبی شامل: مرور صفحات اینترنتی، پخش ویدئو و اجرای بازی روی‌ گوشی‌هاست و همان‌طور که مشاهده می‌کنید المان گرافیکی بر مصرف باتری تأثیر زیادی دارد. هرچه فشار بر چیپست گرافیکی بیشتر باشد مصرف باتری هم بیشتر می‌شود. مثلاً هنگام رندر کردن تصاویر سه‌بعدی انرژی بیشتری مصرف می‌شود. پنل  1080p هنگام رندر کردن مصرف باتری کمتری دارد. حتی اگر رزولوشن تصویر را به 720p کاهش پیدا کند، مصرف باتری نیز کم‌تر خواهد شد.

شبکه‌ی وای‌فای

علیرغم رزولوشن‌های مختلف، آزمون وا‌ی‌فای نتایج مشابهی دارد. احتمالاً دلیل آن، کاهش فشار روی‌ چیپست‌ گرافیکی است؛ چراکه صفحات اینترنتی بیشتر از متن و عکس درست شده‌اند.

ویدئو

نتایج آزمون ویدئو جالب‌تر است. روی‌ گوشی‌ها، دو ویدئو‌یی که یکی از آن‌ها 1080p و دیگری 1440p بود را با دو پنل متفاوت اجرا کردیم. نتایج آورده شده در نمودار از چهار آزمون به‌دست‌آمده و متوسط میزان مصرف باتری‌ها را نشان می‌دهد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید با کاهش رزولوشن به فول HD+ گوشی Huawei Mate 20 Pro روان‌تر عمل می‌کند. علاوه بر این، اجرای ویدئو‌ی 1080p نسبت به ویدئو‌ی 1440p باتری کمتری مصرف می‌کند. اما نتایج در گوشی LG V40 متفاوت است؛ به نظر می‌رسد که علیرغم رزولوشن تصویر، به پردازنده‌ی گوشی فشاری وارد نمی‌شود. اما از طرفی اجرای ویدئو‌های 1080p نسبت ویدئو‌های 1440p باتری بیشتری مصرف می‌کند که این نتیجه‌ی واقعاً عجیبی است و دلیل آن را نمی‌دانیم.

بررسی‌ها نشان داد گوشی Mate 20 Pro می‌تواند ویدئو‌هایی که رزولوشن پایین‌تری دارند را با کمترین مصرف باتری نمایش دهد. درحالی‌که در گوشی LG V40 رزولوشن ویدئو تأثیری بر مصرف باتری ندارد.

برای بیشتر کاربران، تغییر رزولوشن تصویر به‌صورت نرم‌افزاری تأثیر قابل‌توجهی ندارد. اما برای کسانی که با گوشی خود بازی می‌کنند این‌طور نیست.

میانگین نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که کاهش مصرف باتری از طریق کاهش نرم‌افزاری رزولوشن به‌ اندازه‌ی کاهش سخت‌افزاری رزولوشن مصرف باتری را کم  نمی‌کند. در گوشی Huawei Mate 20 Pro می‌بینیم که با توجه به ظرفیت باتری زیادش، مصرف باتری به‌طور متوسط 6 درصد کاهش پیدا می‌کند درحالی‌که این رقم برایLG V40  2.7 درصد است. بیشتر کاربران احتمالاً متوجه کاهش مصرف باتری از طریق کاهش نرم‌افزاری رزولوشن نمی‌شوند. چراکه با توجه به ظرفیت باتری، تأثیر آن حدود 15 تا 40 دقیقه شارژ بیشتر است. به‌هرحال، با این روش نمی‌توان مصرف باتری را به‌اندازه‌ی Pixel 3 کاهش داد.

هرچند، در موقعیتی که پردازنده‌ی گوشی به‌صورت مداوم درگیر پردازش تصاویر گرافیکی‌ سه‌بعدی باشد، بررسی‌هایمان نشان می‌دهد که کاهش رزولوشن تصویر ( مثلاً از 1440p به (1080p تقریباً 14.1 درصد مصرف باتری را کمتر می‌کند و همچنین کاهش رزولوشن صفحه به 720p می‌تواند کاهش مصرف باتری را تا 27 درصد هم کاهش دهد.  با استفاده از این روش در گوشی‌های گوگل، در Pixel 3 با کاهش رزولوشن تصویر به 1080p می‌توان مصرف انرژی گوشی را تا 15.4 درصد کمتر کرد.

گوشی‌های 1080p باتری کمتری مصرف می‌کنند

نتایج بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که پیش‌بینی ما،  از اینکه گوشی‌هایی با رزولوشن کمتر مصرف باتری کمتری دارند، درست از آب در آمده است. علاوه بر این، کاهش رزولوشن تصویر به‌وسیله‌ی سخت‌افزار بیشتر  از کاهش‌ رزولوشن تصویر به‌صورت نرم‌افزاری مصرف باتری را بهینه می‌کند. البته همه‌ی این نتایج علیرغم نوع استفاده شما از گوشی است، اما استثنای جالبی برای این موضوع وجود دارد.

هنگام رندر کردن تصاویر گرافیکی، مصرف باتری گوشی به حداکثر خود می‌رسد و حتی اثر تراکم پیکسلی را از بین می‌برد. در این مورد، کاهش دادن رزولوشن تصویر مانند کاهش پیکسل‌های پنل عمل می‌کند. کسانی که از گوشی خود برای بازی کردن استفاده می‌کنند باید این نکته را مدنظر بگیرند.

سخت‌افزار قفل‌شده بر وضوح تصویر 1080p مصرف باتری را کمتر از پنلی می‌کند که به‌صورت نرم‌افزاری رزولوشن‌ آن کاهش داده شده است.

از طرف دیگر، روش نرم‌افزاری برای کاهش رزولوشن روی‌ مصرف باتری گوشی‌هایی که برای گشت‌وگذار در اینترنت و نمایش ویدئو استفاده می‌شوند، تأثیری چشم‌گیری ندارد. روش‌ نرم‌افزاری برای کاهش رزولوشن تصویر مانند کاهش سخت‌افزاری رزولوشن عمل نمی‌کند.

از جهت دیگر مسئله این است که برای شما چه چیزی اهمیت بیشتری دارد. بیشتر گوشی‌های تلفن همراهی که از صفحه‌ای QHD+ استفاده می‌کنند، دارای تکنولوژی‌های شارژ سریع هستند و باتری‌شان برای یک روز تمام دوام می‌آورد که مشکل مصرف باتری را در آن‌ها کمرنگ می‌کند. از طرف دیگر، وضوح تصویر در پنل‌های 1080p کمتر است.  اما از نظر بعضی مصرف‌کنندگان یک ساعت بیشتر ارزشش را دارد. پس انتخاب با شماست.

https://mag.charkhoneh.com/5252
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *