فیلم‌هایی که کرونا درآمدشان را نابود کرد (قسمت اول)

مجله چارخونه » فیلم و سریال » دنیای فیلم و سینما » فیلم‌هایی که کرونا درآمدشان را نابود کرد (قسمت اول)
فیلم‌هایی که کرونا درآمدشان را نابود کرد (قسمت اول)
فهرست محتوا

بحران کرونا نه تنها بر اقتصاد جهانی اثرات زیان باری داشته‌است، بلکه در هالیوود و حتی صنعت سرگرمی هم تأثیر خود را به نمایش گذاشته‌است. در این مطلب از مجله چارخونه که یک مطلب سه قسمتی خواهد بود، قصد داریم به بررسی برخی فیلم‌هایی که به سبب شیوع ویروس کرونا با تأخیر مواجه شده‌اند بپردازیم. آیا سایر فیلم‌های 2020 هم با تأخیر مواجه خواهند شد؟

این روزها تمام جشنواره‌های فیلم کنسل شده‌اند. جشنواره‌های فیلم 2020 SXSW, E3,CinemaCon,ACE Comic Con, هم کنسل شده‌اند و جشنواره Emerald City Comic Con سیاتل هم با اندکی تأخیر به تابستان موکول شده‌است. اگرچه نگرانی‌ها در این خصوص به تغییرات کوچکتر اما همچنان قابل توجه منجر شده است.

البته این اقدامات چندان هم دور از انتظار نبودند. از آن جا که امکان انتقال ویروس کرونا در مکان‌های عمومی و پرجمعیت بیشتر است، بدون شک اکران‌های عمومی سینماها و تئاتر در معرض خطر بیشتری هستند.

بنابراین در حال حاضر بهترین و بی خطرترین راه برای توزیع کنندگان این است که تا روشن شدن وضعیت و گذر از این بحران برای توزیع بهترین فیلم‌های خود دست نگه دارند. ناگقته نماند که کرونا همچنان می‌تواند راه خود را به صنعت فیلم سازی ایالات متحده آمریکا، اروپا و سایر بازارهای مهم فیلم سازی برساند. بنابراین در حال حاضر در صورت اکران عمومی این فیلم‌ها می‌توانند با خطر خالی بودن گیشه‌ها مواجه شوند. به همین علت هم اقدام عاقلانه این است که استودیوهای فیلم سازی فعلاً پخش نسخه‌های اصلی خود را به تأخیر بیاندازند.

تاکنون اکران تعداد معدودی از فیلم‌ها چه با بودجه کلان تولید و یا حتی با بودجه متوسط و کم با تأخیر مواجه شده است. در ادامه به معرفی برخی از فیلم‌هایی که به سبب شیوع کرونا با تأخیر زمان اکران مواجه شده‌اند می‌پردازیم.

No Time To Die

MGM اولین استودیویی بود که با به تأخیر انداختن اکران فیلم No Time To Die به بحران کرونا واکنش نشان داد. دانیل کریگ برای پنجمین و در واقع آخرین بار است که در نقش جیمز باند در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است. در حال حاضر اکران این فیلم با تأخیر تقریباً 7 ماهه مواجه شده و پخش آن از اوایل آپریل به اواخر نوامبر منتقل شده‌است. انتظار می‌رود این استودیو با تعویق اکران این فیلم با ضرر 30 تا 50 میلیون دلاری مواجه شود.

اما در هر صورت اعتقاد MGM بر این است که با اکران به موقع آن در آپریل هم با ضرر بسیار بزرگتری مواجه می‌شدند. در پی بسته شدن سینماها در بازارهای بزرگ دنیا از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی و ایتالیا به سبب شیوع گسترده ویروس کرونا احتمال می‌رود که این فیلم در صورت اکران با زیان احتمالی 30 درصدی از درآمد پیش بینی شده 1 میلیاردی خود یا به عبارتی 300 میلیون دلار خسارت مواجه شود. با این تفاسیر MGM چه از نظر امنیت عمومی تماشاگران و چه از نظر امنیت مالی خود تصمیم درستی گرفته است.

Peter Rabbit 2: The Runaway

6 روز پس از به تعویق افتادن No Time To Die سونی هم از اقدام مشابه خود در خصوص به تعویق انداختن Petere Rabbit 2: The Runaway خبر داد. این فیلم در ابتدا قرار بود در تاریخ 27 مارچ یعنی قبل از اکران عمومی ایالات متحده در 3 آپریل، در بریتانیا و سایر کشورها افتتاح شود.

اما حالا اکران جهانی پیترربیت 2 با 4 ماه تعویق به 7 آگوست موکول شده‌است. از آن‌جا که پیتر ربیت 1 با فروش 2 میلیون دلاری خود سود بسیاری برای عوامل سازنده داشت، تصمیم بر آن شد که سری دوم این فیلم هم در زمان بهتری به اکران گذاشته شود. سونی با بسته شدن سینماهای بسیاری از کشورهای مهم جهان البته به غیر از ایالات متحده، تصمیم گرفته که اکران عمومی این فیلم خانوادگی را به زمانی موکول کند که سینماهای نقاط مختلف دنیا هم مجدداً شروع به کار کردند.

A Quite Place Part ll

پس از گمانه زنی‌های بسیار در خصوص تأخیر این فیلم، بالاخره پارامونت و جان کراسینسکی تأیید کردند که A Quiet Place Part II از تاریخ انتشار اولیه خود یعنی 20 مارس به ماه‌های آتی در سال 2020 موکول می‌شود. این دو در بیانیه خود گفته‌اند که به محض بهتر شدن اوضاع و تحت کنترل در آمدن شیوع بیماری کرونا مشتاقانه منتظر اکران فیلم برای عموم مردم هستند. از سوی دیگر در پی شیوع این ویروس کشنده بسته شدن سینماهای آمریکا هم مانند دیگر نقاط جهان در هفته‌های آتی دور از انتظار نیست. بنابراین سونی تصمیم درستی گرفته است.

Fast & Furious 9

با وجود اظهار امیدواری Vin Diesel سازنده Fast & Furious 9 مبی بر عدم تأخیر در پخش این فیلم در ماه می 2020، وضعیت اکران آن هنوز نامشخص است. در واقع استودیوی یونیورسال از هم اکنون به طور رسمی تاریخ پخش آن را به یک سال دیرتر یعنی 2 آپریل 2021 منتقل کرده است.

در حقیقت این تاریخی است که آن‌ها برای حضور در Fast & Furious 10 انتخاب کرده بودند. از سوی دیگر The Fast Saga هم درست مانند جیمز باند از استقبال گسترده تماشاچیان برخوردار شده بود. به گونه‌ای که فصل‌های هفتم و هشتم این سریال به تنهایی در خارج از ایالات متحده آمریکا بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته‌اند. بنابراین با وجود همچنین فروشی اصلاً جای تعجبی ندارد که یونیورسال درصدد تغییر تاریخ اکران آن برآمده است.

The Lovebird

The Lovebirds یکی از فیلم‌هایی است که اگرچه شاید نسبت به بقیه از اهمیت کمتری برخوردار است ولی با این وجود تاریخ اکران این فیلم هم مانند بقیه به سبب شیوع کرونا دستخوش تغییراتی شده است. این فیلم با بازی ستارگانی از جمله کومیل نانجیانی و ایسا راما، داستان زندگی زوجی است که به تازگی با گرفتار شدن در معمای یک قتل دستخوش مشکلاتی در روابط خود شده‌است.

این فیلم کمدی پیش از این قرار بود اکران عمومی خود را در SXSW داشته باشد. اما حالا زمان اکران آن که قرار بود در تاریخ 3 آپریل در ایالات متحده آمریکا باشد، به کل لغو شده است. استودیو پارامونت هنوز زمان جدیدی برای اکران این کمدی در نظر نگرفته است و احتمالاً تا روشن شدن اوضاع بحرانی کرونا هم از اکران آن خبری نخواهد بود.

The New Mutants

The New Mutants به کارگردانی جاش بون آخرین سری از فیلم‌های X-Men است که پیش از آن که توسط دیزنی خریداری شود توسط Fox به پایان رسید. اکران این فیلم برای چهارمین بار است که دچار تغییراتی شده است. در واقع این فیلم واقعاً قربانی شرایط شده است. اندکی پیش از این که این فیلم برای نخستین بار به سبب تکرار برداشت از برخی صحنه‌ها به تأخیر افتاد، دیزنی فاکس را خرید و اکران آن به مدت دوسال به تعویق افتاد. بون اخیراً شانس به پایان رساندن صحنه‌های آخر فیلم را پیدا کرده بود که دوباره دستخوش تغییرات شد. حالا باید دوباره زمان انتشار مجدد آن بررسی و اعلام شود.

Mulan

انتظاری که دیزنی تا این زمان برای به تأخیر انداختن زمان پخش فیلم اکشن Mulan کشیده جای بسی تعجب دارد. اما از سوی دیگر این پروژه به قدری برای این استودیو هزینه بر بوده است که نمی‌خواهد با اکران بی موقع فروش آن را به مخاطره بیاندازد. به خصوص که با بسته شدن سینماهای کشورهای مختلف جهان از چمله چین، دانمارک، یونان و کشورهای دیگر به سبب بحران کوید-19 بخش عظیمی از تماشاگران خود را از دست می‌دهد.

در واقع دست اندرکاران این فیلم در نظر دارند تا اکران آن را به نیمه دوم سال 2020 موکول کنند. در ضمن بسیاری از فیلم‌های در شرف اکران اکنون متعلق به دیزنی است. به علاوه فاکس هم توسط دیزنی خریداری شده است. بنابراین پس از عبور از بحران کرونا این شرکت به راحتی می‌تواند زمان‌های مناسب اکران را یکی پس از دیگری متعلق به فیلم‌های خود کند و گوی سبقت را از رقبایش برباید.

Antlers

فیلم ترسناک Antlers متعلق به اسکات کوپر یکی دیگر از فیلم‌های استودیو دیزنی است که یک ماه پیش از اکران عمومی آن در آپریل به صورت رسمی از لیست اکران‌های این استودیو حذف شد.

این پروژه که توسط گیلرمو دل تورو تهیه شده است، به لطف عملکرد تجاری ضعیف و بودجه متوسطش نسبت به پروژه‌های دیگر Mouse House چیز زیادی برای از دست دادن ندارد. اما در عین حال واقعاً هیچ دلیلی هم ندارد که دیزنی بخواهد آن را مطابق برنامه ریزی قبلی در این بازار خراب به اکران بگذارد. در هر صورت شکی نیست که حتی اگر همه سینماها و تئاترهای ایالات متحده هم در دو ماه آینده باز باشند، باز هم گیشه‌های سینما خالی خواهند بود و برترین فیلم‌های سینمای جهان هم در صورت اکران عمومی تماشاچیان زیادی را به خود نخواهند دید.

Black Widow

استودیوهای دیزنی و مارول پس از انتظاری طولانی بالاخره فیلم Black Widow را از تقویم نمایش خود خارج کردند. البته این اقدام به چند دلیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اول این که این فیلم قرار بود از ابتدای ماه می گیشه‌های پرفروش تابستان 2020 را از آن خود کند. دوم این که تأخیر آن می‌تواند تقویم تولید فاز 4 سایر فیلم‌های MCU را تحت تأثیر قرار دهد.

در نهایت Black Widow در واقع داستان مقدمه فیلم‌های AvengersI infinity War,Endgame است که باید پیش از آن‌ها به اکران گذاشته شود. بنابراین نباید موجب تأخیر در زمان بندی سایر فیلم‌ها و سریال‌های دیزنی پلاس می‌شد. اما متاسفانه با وجود بحران همه گیر کرونا و اتفاقات ناگوارگویا باید اکران تمامی این فیلم‌ها مجدداً مورد بررسی قرار بگیرد.

The Personal History Of David Copperfield

آرماندو یانوچی با فیلم The Personal History Of David Copperfield دوباره رمان کلاسیک چارلز دیکنز را به تصویر کشیده است. این فیلم که به تازگی به انگلستان رسیده بود، در ابتدا قرار بود از 8 مارس بر پرده سینماهای ایالات متحده ظاهر شود. از آن جا که این فیلم توسط Searchlight Pictures منتشر می‌شود خواه ناخواه زیر پرچم دیزنی قرار می‌گیرد و قرار بود به عنوان مکمل فیلم Black Widow در دومین هفته اکرانش به پرده سینما برود. اما با این وجود اکران این فیلم هم مانند بقیه فیلم‌های برنامه ریزی شده به تعویق افتاد. البته خوشبختانه دیوید کاپرفیلد به سبب انتشار جزئی آن در نهایت برای یافتن تاریخ جدید انتشار نباید با مشکل جدی برخورد کند.

این مطلب ادامه دارد…

https://mag.charkhoneh.com/8754
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *