اپلیکیشن ردیابی تردد کاربران در استرالیا تعجب همه را برانگیخت

مجله چارخونه » فناوری » اپلیکیشن ردیابی تردد کاربران در استرالیا تعجب همه را برانگیخت
اپلیکیشن ردیابی تردد کاربران در استرالیا تعجب همه را برانگیخت
فهرست محتوا

به تازگی در استرالیا اپلیکیشن جدیدی به نام CovidSafe برای ردیابی تردد کاربران به هدف جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا منتشر شده‌است. بر اساس آمار به دست آمده این اپلیکیشن در دو روز نخست رونمایی نزدیک به 2.5 میلیون بارگذاری داشته است. اگرچه دولت استرالیا اعلام کرده که برای آزمایش موفقیت آمیز آن حداقل باید توسط نیمی از جمعیت این کشور بارگذاری و استفاده شود.

به گزارش مجله چارخونه، گرگ هانت وزیر بهذاشت استرالیا در یک جلسه پرسش و پاسخ رسانه‌ای، گفته این برنامه در دو روز 2.44 میلیون بارگذاری شده که این رقم تقریبا 10 برابر انتظار اولیه مقامات این کشور است.

هانت همچنین در این خصوص گفته تعداد بارگذاری‌هایی که در دو روز انجام شده تقریبا برابر انتظارات ما از بارگذاری‌های این اپلیکیشن پس از گذشت 10 روز است.

این برنامه در روز 26 آپریل منتشر شد و در همان روز در حدود یک میلیون بارگذاری توسط کاربران انجام شد. اگرچه با وجود استقبال بی نظیر کاربران از این اپلیکیشن هنوز راه بسیار طولانی در پیش است. در واقع دولت برای موفقیت آمیز بودن این اپلیکیشن به بارگذاری آن توسط حداقل نیمی از جمعیت 26 میلیون نفری استرالیا نیاز دارد. این یعنی برنامه ردیابی تردد باید توسط حداقل 10.4 میلیون نفر از کاربران این کشور بارگذاری شود.

نگرانی‌های نقض حریم شخصی کاربران

دولت استرالیا با به راه اندازی برنامه ردیابی تردد کاربران یا همان CovudSafe به تعداد معدودی از کشورهای مهم منطقه که برای جلوگیری از گسترش کرونا در تلاش هستند از اپلیکیشن‌های مشابه استفاده کنند، پیوسته است.

به گزارش بلومبرگ برنامه ردیابی تردد مشابهی هم در هندوستان منتشر شده که گویا با 50 میلیون بارگذاری رکورد بیشترین تعداد دانلود را از آن خود کرده‌است. البته این اپلیکیشن در میان کشورهای مختلف دنیا به کاربران سنگاپور و کره جنوبی هم خدمات ارائه می‌دهد.

با این وجود دولت استرالیا هم مانند سایر کشورها در خصوص این اپلیکیشن با نگرانی‌هایی در خصوص نقض حریم شخصی کاربران مواجه شده‌است. اما مقامات این کشور به کاربران خاطرنشان کرده‌اند که داده‌های جمع آوری شده توسط CovidSafe به مدت 21 روز در دستگاه‌ها پنهان و ذخیره می‌شوند.

همچنین این مقامات گفته‌اند که داده‌های جمع آوری شده پس از عبور از بحران کوید-19 به صورت کامل از بین می‌روند. به علاوه به گفته مقامات هر زمان که کاربران اقدام به حذف این اپلیکیشن کنند، اطلاعات جمع آوری شده هم حذف خواهند شد.

بر اساس گزارش‌های به دست آمده، استرالیا تنها کشوری نیست که اقدام به انتشار اپلیکیشنی برای مقابله با ویروس کرونا کرده‌است. کشورهای دیگر دنیا هم کماکان در جستجوی برنامه‌هایی مشابه هستند. به عنوان مثال آلمان قصد ایجاد یک نوع سیستم غیرمتمرکز ردیابی با همکاری ابرقدرت‌های فناوری یعنی گوگل و اپل است. از سوی دیگر دولت انگلستان هم برای مقابله با این ویروس کشنده دست به دامن شرکت‌های فناوری جهانی شده‌است.

فعلا مشخص نیست که بازخورد عملکرد این برنامه‌ها مطابق انتظارات دولت‌ها پیش می‌رود یا خیر. اما امیدواریم این برنامه‌های ردیابی بتوانند قدم موثری در جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا باشند.

https://mag.charkhoneh.com/8889
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *