ساخت عینک‌های هوشمند برای اندازه گیری دمای بدن افراد

مجله چارخونه » فناوری » ساخت عینک‌های هوشمند برای اندازه گیری دمای بدن افراد
ساخت عینک‌های هوشمند برای اندازه گیری دمای بدن افراد
فهرست محتوا

این روزها دنیای فناوری نهایت تلاش خود را می‌کند تا در مبارزه علیه ویروس کرونا پیروز شود. روزانه شرکت‌های مختلف فناوری یکی پس از دیگری در صدد تولید محصولات جدید با استفاده از تکنولوژی‌های به روز دنیا برآمده‌اند. حتی گوگل و اپل دو ابرقدرت فناوری هم در راستای این نبرد با یکدیگر متحد شده‌اند تا با تولید برنامه‌های ردیابی تردد کاربران نقش موثری در جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا داشته باشند. با این وجود حداقل الان مطمئنیم که با همکاری این دو شرکت پیشرو در عرصه تکنولوژی، توسعه دهندگان توان لازم را برای ایجاد برنامه‌هایی مناسب هر دو گروه کاربران آی او اس و اندروید دارند.

به گزارش مجله چارخونه و بر اساس خبری که TechCruch منتشر کرده است، یکی از شرکت‌های نوپای چینی به نام Rokid در شهر هانگژو چین، عینکی مناسب این دوران که گستردگی ویروس مرگبار کرونا بیداد می‌کند، تولید کرده است. در واقع این عینک که در اصطلاح به عینک حرارتی T1 مشهور است، قابلیت اندازه گیری دمان بدن افراد را دارد. بر اساس گزارشات به دست آمده تولید و گسترش این عینک حرارتی فقط دو هفته زمان برده است. تاکنون بیش از هزار عدد از این عینک‌ها به عوامل دولتی، مشاغل و حتی مدارس چینی فروخته شده‌است.

عینک حرارتی T1 چگونه به جنگ کرونا می‌رود؟

این عینک به یک سنسور مادون قرمز و دوربین 12 مگاپیکسلی مجهز است که به آن امکان اندازه گیری دمای بدن افراد دیگر را می‌دهد. همچنین این عینک‌ها از یک سی پی یو کوالکوم هم برخوردار هستند. شیانگ ونیجی مدیرعامل Rokid در خصوص عملکرد این عینک‌ها گفته T1 به جز قابلیت اندازه‌گیری درجه حرارت افراد ثابت، می‌تواند درجه حرارت افراد متحرک را هم اندازه‌گیری کند. به علاوه قابلیت اندازه‌گیری سریع دما حتی از فواصل دور هم از ویژگی‌های دیگر آن است که می‌تواند کمک بزرگی به جلوگیری از ویروس کرونا باشد.

همچنین این شرکت هم اکنون در تلاش است تا قابلیت اندازه‌گیری دمای بدن 4 فرد مختلف را به صورت همزمان به ویژگی‌های این عینک بیافزاید که می‌تواند قابلیت مفیدی برای اندازه‌گیری دمای بدن افراد مختلف در مکان‌های شلوغ مانند مراکز خرید و فرودگاه باشد. در واقع به تازگی یکی از ساختمان‌های اداری در هانگژو برای تشخیص موارد ابتلا به کرونا در میان کارمندان خود از عینک‌های حرارتی T1 استفاده کرده و تعداد زیادی از موارد مشکوک در این شرکت به سرعت شناسایی شده‌اند.

از سوی دیگر جین کیلی مدیریت گرینتاون در این خصوص می‌گوید با تولید روزافزون محصولات جدید و به خصوص این عینک‌های حرارتی به نظر می‌رسد از این پس به راحتی بتوانیم دمای بدن افراد مختلف را بدون تماس فیزیکی به راحتی اندازه گیری کنیم که این اقدام می‌تواند در مواجهه با جمعیت کثیری از افراد جامعه کمک مناسبی باشد. عینک حرارتی T1 می‌تواند به راحتی و در کم‌تر از 2 دقیقه دمای بدن 200 فرد مختلف را از فاصله 10 فوتی اندازه گیری کند.

پای عینک‌های حرارتی به ایالات متحده هم باز شده

بر اساس گزارش‌های رسیده شرکت تولید کننده این عینک‌ها در سانفرانسیسکو هم شعبه دارد و اکنون در حال بررسی معاملاتی برای فروش این عینک‌های حرارتی به بیمارستان‌ها، مشاغل و نیروی انتظامی در کل ایالات متحده است. همچنین بر اساس اظهارات این شرکت، T1 در مواردی برای تشخیص چهره هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. ناگفته نماند اگرچه این عینک حرارتی به عنوان ابزاری مفید برای تشخیص بیماری کوید-19 شناخته شده‌است، اما بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کشور چین در 50 درصد موارد هیچ گونه علائمی حتی درجه حرارت بالای بدن هم از خود نشان نداده‌اند.

از سوی دیگر این روزها بسیاری از دستگاه‌های هوشمند چینی توسط دولت ایالات متحده به جاسوسی برای کشور کمونیستی چین متهم شده‌اند. در همین راستا و برای اطمینان بخشی به کاربران و دولت ایالات متحده، لیانگ گوان مدیرعامل Rokid تاکید کرده که هیچ گونه اطلاعاتی توسط این عینک‌های حرارتی به Cloud ارسال نمی‌شود. او همچنین گفته حفظ حریم شخصی برای کاربران از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین اطلاعات مربوط به اندازه گیری درجه حرارت بدن کاربران فقط به صورت محلی و موضعی ذخیره می‌شوند.

https://mag.charkhoneh.com/8940
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *