معیارهای جدید گوگل در کمک به بازدیدکنندگان سایت‌ها

مجله چارخونه » فناوری » معیارهای جدید گوگل در کمک به بازدیدکنندگان سایت‌ها
معیارهای جدید گوگل در کمک به بازدیدکنندگان سایت‌ها
فهرست محتوا

به زودی معیارهای جدیدی که گوگل به تازگی آن ها را به کار گرفته است مشخص خواهد کرد که آیا یک سایت تجربه کاربری مثبتی دارد یا خیر. امروزه با وجود سرعت‌های بالای شبکه‌های اینترنتی، جستجو در مرورگرهای جهانی به نسبت گذشته که از خطوط دایل آپ استفاده می‌کردیم لذت‌بخش‌تر شده‌است. اما این سرعت‌های بالا هنوز هم رضایت بسیاری از کاربران را به خود جذب نکرده‌اند. در همین راستا گوگل دست به ابتکاری جدید زده‌است. در ویژگی جدید گوگل، توسعه دهندگان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که صفحات مورد نظرشان به سرعت برای کاربران بارگذاری می‌شوند. همچنین کاربران هم می‌توانند وبسایت‌هایی را که عملکرد بارگذاری پایین‌تری دارند تشخیص دهند.

به گزارش مجله چارخونه، این ویژگی برای نخستین بار در سال گذشته در اجلاس توسعه دهندگان کروم مورد بحث قرار گرفت. در حقیقت قابلیت جدید گوگل مجموعه‌ای از معیارهای مشترک را برای توسعه دهندگان و صاحبان وبسایت‌ها فراهم می‌کند که در ازای آن می‌توانند عملکرد وبسایت‌های خود را بسنجند. برای نتیجه بخشی به این هدف سه معیار اصلی قرار داده شده‌است.

گوگل برای وبسایت‌ها معیارهای سنجش قرار می‌دهد

اولین و مهم‌ترین معیار رنگ محتوای وبسایت است که در سرعت انتقال مفاهیم نقش بسزایی دارد. دومین معیار تأخیر اولیه در بارگذاری صفحات است که میزان پاسخگویی وبسایت را می‌سنجد. و معیار سوم تغییرات چیدمان وبسایت است که معیار پایداری بصری آن به شمار می‌رود. جمع بندی نتایج این سه معیار در یکی از صفحات معیارسنجی جدید کروم تحت عنوان Core Web Vitals Chrome extension به نمایش در می‌آید که در دسترس کاربران و توسعه دهندگان قرار خواهد داشت.

ایلیا گریگوریک یکی از مهندسان عملکرد وب در گوگل می‌گوید که این ابزار جدید برای کمک به کاهش سردرگمی و افزایش اطلاعات صاحبان وب‌سایت‌ها طراحی شده است که اغلب در زمینه ارتقای وبسایت‌های خود با آن مواجه می‌شوند.

او در همین خصوص در یک پست وبلاگی گفته: در همکاری‌ها و مشارکت‌های مداومی که با میلیون‌ها توسعه دهنده و صاحبان وبسایت‌ها داشته‌ایم بالاخره ابزار مفیدی را برای گوگل طراحی کردیم که به صاحبان مشاغل، بازاریاب‌ها و توسعه دهندگان کمک می‌کند تا از فرصت‌هایشان نهایت استفاده را ببرند و با طراحی مناسب وبسایت‌ها برای بهبود تجربه بازدید کاربران از آن، بهترین بازده را داشته باشند.

با این وجود تنوع ابزارها و معیارهای مجموعه سبب به وجود آمدن چالش‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف الویت بندی، وضوح و سازگاری وبسایت‌ها می‌شود. اما با همه این‌ها وایتال وب در تلاش است که از راهنمایی‌های یک پارچه‌ای برای اهداف باکیفیت مجموعه ارائه دهد که می‌تواند نقش موثری در تجربه بهینه کاربران وبسایت‌ها داشته باشد.

گوگل با پنبه سر می‌برد

البته این ویژگی مقداری با ساختار شناسایی سرعتی که گوگل در ابتدا به آن اشاره کرده‌بود، متفاوت است. در واقع گوگل در ابتدا در نظر داشت ایده‌ای را اجرا کند که سایت‌هایی که سریع‌تر بارگذاری می‌شوند از پاداش‌هایی برخوردار شوند و آن گروه از وبسایت‌هایی که از بارگذاری کندتری برخوردار هستند از خدمات مشاوره‌ای این شرکت بهره مند شوند. اما بعدها تغییر رویه داد و ترجیح را بر این قرار داد که یه بهبود ساختار کلی وبسایت‌ها کمک کند.

اما در هر صورت شاید به نوعی این ایده جدید نسبت به قبلی حتی از ویژگی‌های سازنده‌تری هم برخوردار باشد. گوگل با این قابلیت در تلاش است به طور فعالانه به توسعه دهندگان کمک کند تا از بخش‌هایی که می‌توانند بهبود ببخشند مطلع شوند و در پیشرفت آن بکوشند. به علاوه دستیار فنی کروم یعنی Chrome extension هم ابزاری مفید برای نظارت بر روند فعالیت‌هایشان خواهد بود.

در نهایت مطمئناً این ابزار بهتر از این است که با ارائه مشخصات سرعت بارگذاری وبسایت‌ها آن‌ها را نزد کاربران شرمنده کنند. کلاً به نظر می‌رسد گوگل سیاست با پنبه سر بریدن را در پیش گرفته تا وبسایت‌هایی که تاکنون نتوانسته‌اند بهبودی در فضای کیفی ایجاد کنند از این پس در جهت بهبود شرایط تلاش کنند.

https://mag.charkhoneh.com/8983
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *