اولین گجت پوشیدنی که می‌تواند علائم کرونا را رصد کند

مجله چارخونه » فناوری » اولین گجت پوشیدنی که می‌تواند علائم کرونا را رصد کند
اولین گجت پوشیدنی که می‌تواند علائم کرونا را رصد کند
فهرست محتوا

در حال حاضر، آزمایش تست کروناویروس با مشکلات فراوانی مواجه است و از آنجا که جهان با کمبود کیت‌های تست کرونا مواجه است شاید تست دادن با استفاده از کیت‌های مخصوص کرونا برای همه افراد مقدور نباشد. در واقع از آن جا که اضطراب ابتلا به این ویروس کشنده روزانه خیلی از افراد را درگیر خود می‌کند، پزشکان نمی‌توانند با مراجعه تک تک افراد و فقط به دلیل بروز برخی علائم جزئی کیت‌های تست را در اختیارشان قرار دهند. به علاوه در حال حاضر این کیت‌ها فقط برای موارد ضروری رزرو شده‌اند و در اختیار عده معدودی از افراد جامعه قرار دارند. بنابراین تشخیص افراد مبتلا از سایرین کمی دشوار به نظر می‌رسد که همین امر منجر شده بسیاری از افراد مبتلا به کرونا همچنان با دیگران در تماس باشند. بنابراین جهان همچنان به شدت با بحران کوید-19 درگیر است.

به گزارش مجله چارخونه، به لطف تلاش‌های شبانه روزی محققان در دانشگاه NORTHWESTERN و همچنین لابراتوار Shirley Ryan AbilityLab درشیکاگو به تازگی یک گجت پوشیدنی اختراع شده که می‌تواند روی گردن افراد چسبانده شود و علائم ویروس کرونا را رصد کند. این گجت حاوی حسگرهایی است که می‌توانند اطلاعات رصد شده از بدن کاربران را به دستگاه هوشمندشان بفرستند. گفته شده اختراع این گجت‌های پوشیدنی اطلاعات مفیدی را در اختیار کادر درمان و مراقبت‌های پزشکی قرار می‌دهد که می‌تواند در جلوگیری از شیوع کرونا قدم موثری باشد.

نحوه عملکرد گجت‌های برچسبی کرونا

این برچسب در واقع یک دستگاه بسیار نازک، انعطاف پدیر، بی‌سیم و نرم است که دقیقاً در زیر شکاف گردن و در ابتدای گلو چسبانده می‌شود تا بتواند بر عملکرد ناحیه بین گلو و قفسه سینه که به عنوان محیطی برای رشد و گسترش ویروس کرونا شناخته می‌شود، به خوبی نظارت کند.

گجت مذکور در این ناحیه می‌تواند اختلال تنفسی را که یکی از علائم اصلی کرونا به شمار می‌روند، رصد کند. به علاوه بررسی ریتم تنفس و منظم یا نامنظم بودن آن توسط حرکات جداره سینه و همچنین وجود علائم سرفه، کنترل ضربان قلب و کنترل دمای بدن افراد هم که از دیگر علائم ابتلا به بیماری کوید-19 هستند، از دیگر وظایف این برچسب‌ها به شمار می‌روند. سپس این اطلاعات به دست آمده توسط الگوریتم‌های خودکار، خلاصه‌ای متناسب از عملکردهای مورد نظر را به دستگاه‌های هوشمند منتقل می‌کنند و از آن جا می‌توانند در اختیار کادر درمان قرار بگیرند.

بر اساس گزارشات به دست آمده پزشکان و مقامات بهداشتی و همچنین کادر درمان پزشکی می‌توانند با دسترسی به اطلاعات برچسب‌ها به راحتی موارد ابتلا شده به ویروس کرونا را در مراحل اولیه شناسایی کنند. در نهایت با شناسایی زودهنگام و به موقع موارد ابتلا شده به ویروس کرونا در مراحل ابتدایی، شانس بهبود این مبتلایان بسیار بیشتر خواهد شد و علاوه بر کنترل شیوع بیشتر ویروس کرونا، از مرگ و میر و تلفات ناشی از این بیماری هم کاسته خواهد شد.

https://mag.charkhoneh.com/8997
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *