چگونه خانه هوشمندمان را از شر هکرها ایمن نگهداریم؟

مجله چارخونه » فناوری » خانه هوشمند » چگونه خانه هوشمندمان را از شر هکرها ایمن نگهداریم؟
چگونه خانه هوشمندمان را از شر هکرها ایمن نگهداریم؟
فهرست محتوا

اگرچه خانه‌های هوشمند را می‌توان معجزه‌ای آینده نگرانه دانست، اما تکنولوژی این خانه‌ها هنوز هم معایب خود را دارند. فقط کافیست تصور کنید که دوربین‌های امنیتی خانه هک شده‌اند، یا میکروفون‌های بلندگوی هوشمند آن با لیزر دستکاری شده‌اند، حتی پریزهای هوشمند خانه می‌توانند کل سیستم‌های امنیتی خانه را به خطر بیاندازند. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که بسیاری از افراد نگران مسائل امنیتی خانه هوشمند خود باشند و صفحات اینترنت را در جستجوی تقویت سیستم امنیتی آن زیر و رو کنند.

اما همه این‌ها دلیل نمی‌شود که بخواهیم به خاطر این مسائل جزئی که به راحتی قابل حل هستند از مزایای خانه‌های هوشمند بگذریم. کافی است از خطرات این تکنولوژی‌های ارزشمند آگاه شوید و با استفاده از ترفندهای مختلف امنیت خانه هوشمندتان را بالا ببرید. فراموش نکنید فرقی ندارد که مجموعه کاملی از وسایل هوشمند آشپزخانه را داشته باشید یا فقط از یک دستیار صوتی ساده بهره ببرید. در هر صورت ترفندهایی وجود دارند که می‌توانند به شما اطمینان بدهند مسائل امنیتی خانه شما به خطر نخواهند افتاد. در ادامه این مطلب در مجله چارخونه همراه ما باشید تا با ترفندهای امنیتی خانه هوشمندتان آشنا شوید.

از نیازهای واقعی خود اطمینان حاصل کنید

اگرچه بهره بردن از لوازم هوشمند در بسیاری موارد به کمک کاربران می‌آیند اما در بسیاری موارد هم این گونه نخواهد بود. در واقع کافیست که کمی به نیازهای خود بیاندیشید و سطح راحتی خود را در نظر بگیرید. آیا بلندگوی هوشمند یا ترموستات یا زنگ تصویری که درصدد سفارش آن هستید واقعاً به کارتان می‌آید؟ آن دوربین امنیتی ممکن است اگر واقعاً به آن نیاز داشته باشید، به نوعی وظیفه محافظت از شما را به عهده داشته باشد.

اما اگر واقعاً به آن نیاز نداشته باشید فقط نگرانی از مسائل امنیتی و هکرها و فیلم‌های شخصی پخش شده در فضای اینترنت برایتان باقی می‌ماند. دستیار صوتی الکسا هرگز نمی‌خوابد و همیشه گوش به فرمانتان است. حالا این از نظر شما خوب است یا بد؟ یا شاید هم بعضی اوقات اعصابتان را به هم بریزد؟ بنابراین در قدم اول باید نیازهای خود را از یک خانه هوشمند در نظر بگیرید و حریم شخصی خود را بسنجید و در نهایت بر همین اساس به فکر تهیه وسایل هوشمند ضروری باشید.

از امنیت شبکه وای‌فای خود مطمئن شوید

یقین داشته باشید که روترهایی که تازه تهیه کرده‌اید، در هنگامی که از جعبه خارج می‌کنید اصلاً ایمن نیستند و یا از رمزهای عبور ساده‌ای از جمله 123 و یا ادمین و مانند آن استفاده می‌کنند. بنابراین روترهای نو خیلی راحت می‌توانند روزنه ورود هکرها به حریم شخصی شما باشند و در کمتر از چند ثانیه اطلاعات دستگاه‌های متصل به آن‌ها در اختیار دزدان اینترنتی قرار می‌گیرد. پس اولین کاری که پس از خرید روتر جدید می‌کنید این است که رمز عبور شبکه وای‌فای خود را با یک رمز عبور قوی جایگزین کنید.

البته روال انجام این کار با توجه به نوع دستگاه شما می‌تواند کمی متفاوت از سایرین باشد. اما اصول ابتدایی تغییر رمز همه روترها تقریباً یکی است. به علاوه بسیاری از روترها برای نام روتر از یک اسم خاص استفاده می‌کنند که یقیناً هکرها همه این اسامی خاص را می‌شناسند و می‌توانند به راحتی شناسایی کنند. بنابراین بهتر است SSID یا سرویس تنظیم شناسه خود را تغییر دهید و نام وای‌فای خود را از اسامی مخصوص به خود انتخاب کنید تا قابل شناسایی نباشد.

گذرواژه‌های حساب خود را مدیریت کنید

اکنون که امنیت شبکه وای‌فای را تأمین کرده‌اید، باید از دستگاه‌ها و خدماتی که به آن متصل هستند هم محافظت کنید. بسیاری از دستگاه‌های هوشمند از طریق یک برنامه تلفن همراه کنترل می‌شوند. بنابراین وظیفه بعدی شما این است که برای هر یک از این دستگاه‌ها حساب کاربری جداگانه مخصوص به خود تنظیم کنید. در نظر داشته باشید که استفاده از یک رمز عبور برای همه دستگاه‌ها بسیار ساده به نظر می‌رسد اما این اقدام به کابوس امنیتی شما منجر خواهد شد.

در واقع کافیست که یکی از آن حساب‌ها مورد هجوم هکرها قرار بگیرد و رمز عبور آن هک شود. حالا همه حساب‌های دیگرتان که با رمز عبور مشابهی کنترل می‌شوند هم در معرض هجوم دزدان اینترنتی خواهند بود. بنابراین بهتر است به جای استفاده از یک رمز مشابه برای هر یک از دستگاه‌های خود رمزهای متفاوتی را استفاده کنید. به علاوه استفاده از یک برنامه تولیدکننده رمز عبور تصادفی برای تولید کدهایی که حدس زدنشان دشوار است هم می‌تواند شیوه مناسبی باشد. اگر هم به خاطر سپردن رمزهای مختلف برایتان دشوار است، می‌توانید از یک برنامه مدیریت رمزهای عبور استفاده کنید و همه رمزهای خود را در آن ذخیره کنید تا در صورت نیاز بتوانید به آن مراجعه کنید.

تأیید هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید

اگرچه انتخاب گذرواژه‌های قوی یکی از عوامل مهم در جلوگیری از نفوذ هکرها به دستگاه‌های هوشمند شماست. اما نمی‌توان اهمیت بسزای تأیید هویت دو مرحله‌ای را هم نادیده گرفت. در واقع شما به راحتی می‌توانید با فعال سازی قابلیت تأیید اعتبار دو مرحله‌ای دستگاه‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند، یک قدم جلوتر از هکرها باشید. به این ترتیب دستگاه‌های هوشمندی که از این ویژگی برخوردارند،‌ برای دسترسی به اطلاعات دستگاه علاوه بر رمز عبورتان به فرم دوم تأیید اعتبار هم نیازمند خواهند بود. در اغلب موارد رمز عبور مرحله دوم معمولاً یک کد 6 رقمی است که از طریق پیامک ارسال می‌شود. در برخی موارد هم می‌توان این کد را از طریق نرم‌افزارهایی مانند Google Authenticator یا Authy تولید کرد. بنابراین حتی اگر هکری به رمز عبور اول شما هم دسترسی پیدا کند با وجود رمز عبور مرحله دوم به در بسته می‌خورد.

امروزه بسیاری از دستگاه‌های هوشمند خانگی از جمله آمازون اکو، آرلو، گوگل نست، رینگ و بسیاری موارد دیگر از رمز عبور دوم یا همان fa2 پشتیبانی می‌کنند.

FirmWare را به روز رسانی کنید

Firmware یک نرم افزار ساده است که روتر و سایر گجت‌های دیگر اینترنتی شما را روشن می‌کند. اگرچه با رفع اشکالات و افزوده شدن قابلیت‌های جدید به نسخه‌های مختلف بسیاری از نرم افزارها توسط شرکت‌های سازنده، دستگاه‌های هوشمند اغلب به صورت اتوماتیک به روز رسانی می‌شوند. اما بسیاری از دستگاه‌های هوشمند هم این قابلیت را ندارند و سازندگان این دستگاه‌ها از کاربران می‌خواهند به هنگام نیاز خودشان گزینه به روز رسانی را بفشارند تا دستگاه به روز رسانی شود.

این به روز رسانی‌ها را به هیچ عنوان نادیده نگیرید و در صورت امکان تنظیمات دستگاه خود را در حالت به روز رسانی اتوماتیک قرار دهید تا دستگاه به صورت مداوم به روز رسانی‌های جدید را بررسی و پیدا کند. در حقیقت یکی از عواملی که دستگاه هوشمند شما را در برابر حمله هکرها ضعیف می‌کند، استفاده از نسخه‌های به روز رسانی نشده و قدیمی دستگاه است.

روترهای قدیمی را تعویض کنید

بسیاری از کاربران احتمالاً همیشه به روز رسانی لپ تاپ و تلفن هوشمند خود را در الویت قرار می‌دهند و هر چند سال یک بار آن‌ها را تعویض می‌کنند. اما در مورد روترها چطور؟ به احتمال زیاد روترها مدت‌های مدید روی قفسه‌ها خاک می‌خورند و هیچ کس به فکر تعویض آن‌ها نمی‌افتد. اگر قدرت اتصال اینترنتی روترها و دستگاه‌های خود را ضعیف احساس می‌کنید، مطمئن باشید امنیت دستگاه‌هایتان هم در خطر است. قدیمی شدن روتر به معنای قدیمی شدن پروتکول‌های امنیتی و نقطه ضعفی برای ورود هکرها به دستگاه‌های هوشمند شماست. بنابراین اگر روترتان خیلی قدیمی شده شاید بهتر است به فکر تعویض آن باشید.

تقسیم شبکه

اف بی آی در دسامبر گذشته به کاربران هشدار داد که یخچال و لپ تاپ خود را در یک شبکه قرار ندهند و داده‌های حساس و شخصی خود را روی یک سیستم جداگانه و ماسوای سایر دستگاه‌ها نگهداری کنند. بسیاری از روترها به کاربران قابلیت اضافه کردن یک شبکه جدید برای استفاده مهمانان خود می‌دهند. با ایجاد این شبکه ثانویه می‌توانید بخشی از دستگاه‌های هوشمند خود را در آن بخش قرار دهید.

این اقدام نه تنها باعث بهبود پهنای باند اینترنتی برای بارگذاری و پخش داده‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند اتصال دستگاه‌های هوشمند حساستان از جمله لپ تاپ و تلفن‌های هوشمند که اطلاعات مهمتان را در خود ذخیره دارند را هم از سایرین جدا کند. در بسیاری موارد هک شدن یکی از دستگاه‌ها می‌تواند از طریق اتصال اینترنتی به سایر دستگاه‌ها هم نفوذ پیدا کند و ویروس را به تمامی دستگاه‌های هوشمندتان که از یک شبکه اینترنتی استفاده می‌کنند سرایت دهد.

اتصالات شبکه را نظارت کنید

اگر همه موارد گفته شده را رعایت کردید اما همچنان نگران آسیب پذیری دستگاه‌های هوشمند خود و نفوذ هکرها هستید، بد نیست از دستگاه یا نرم افزارهای نظارت بر شبکه را استفاده کنید. برخی دستگاه‌ها و نرم افزارهای کنترلی وجود دارند که برای همین منظور ساخته شده‌اند و به آسیب پذیری‌های شبکه نظارت می‌کنند. مثلاً می‌توانید با افزودن یک Fire Walla به شبکه تمامی دستگاه‌های متصل به آن شبکه و عملکردهای مختلف آن‌ها را کنترل و نظارت کنید.

BitDefender2 هم یکی دیگر از این نرم افزارهای نظارتی است که البته قیمت آن کمی بیشتر است. اما در عوض از همه گجت‌های هوشمند و وسایل الکترونیکی شما که به اینترنت متصل هستند محافظت می‌کند. همچنین کاربران آن می‌توانند از دسترسی نامحدود به نرم افزار بیت دیفندر هم بهره ببرند.

 

https://www.pcmag.com/how-to/how-to-protect-your-smart-home-from-hackers

https://mag.charkhoneh.com/9045
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *