آیریس از آزمایش‌های ناسا سربلند بیرون آمد

مجله چارخونه » فناوری » هوا و فضا » آیریس از آزمایش‌های ناسا سربلند بیرون آمد
آیریس از آزمایش‌های ناسا سربلند بیرون آمد
فهرست محتوا

دانشجویان دانشگاه Carneige Mellon بالاخره توانستند یک قدم دیگر به شروع فعالیت‌های موفقیت آمیز مریخ نورد رباتیک خود بر سطح ماه نزدیک‌تر شوند. گویا این ربات کوچک مکعبی با چهار چرخ سیارش توانسته با موفقیت از آزمون‌های نقد و بررسی ناسا بیرون بیاید و سازندگانش را سرافراز کند. آزمون‌های ناسا با همکاری موسسه Astrobotic صورت می‌گیرند. در واقع فضاپیمای Peregrine که متعلق به Astrobotic است، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ماموریت دارد این مریخ نورد را در پاییز سال 2021 به همراه خود به ماه ببرد.

به گزارش مجله چارخونه، نتایج مثبت اولیه که حاصل بررسی طراحی این ربات است بیشتر حول ترفندهای طراحی آن می‌چرخد که تیم طراحی هم اکنون مشغول انتقال این ترفندها از نمونه اولیه به مریخ نورد نهایی آماده پرواز هستند که قرار است به زودی به ماه ارسال شود. به بیان دیگر حاصل فرآیندی که پس از ماه‌ها تلاش محققین و طراحان با موفقیت روبه رو شده هم اکنون در حال پیاده سازی است.

آیریس، ربات کوچک سیار هزینه بسیار کمی در بردارد

محققان نسخه نهایی این ربات را تحت آزمایش‌های فشار هم قرار می‌دهند تا مطمئن شوند خطری آن و همچنین مسافران و بار فضاپیمای Peregrine را تهدید نمی‌کند. ناگفته نماند این ماه‌نورد قرار است برخی از آزمایش‌های ناسا را با خود به فضا حمل کند.

ربات سیار دانشگاه CM که با عنوان Iris شناخته می‌شود، تقریبا 4 پوند وزن دارد و ابعاد آن تقریبا با یک توستر بزرگ برابری می‌کند. Iris می‌تواند امتیاز اولین مامور رباتیک ایالات متحده را که به سطح ماه قدم می‌گذارد از آن خود کند. بنابراین باید آن را به مهم‌ترین هدف پروازی خود تبدیل کند.

در نهایت می‌توان گفت موفقیت ماموریت Iris می‌تواند راه را برای تولید بیشتر ربات‌های مکعبی سیار که خیلی هم کوچک و ارزان قیمت هستند باز کند. در نهایت تولید این ربات‌های کوچک ارزان قیمت می‌تواند بدون صرف هزینه بالا منجر به طیف عظیمی از تحقیقات و تلاش‌های علمی خصوصی یا عمومی شود که کمک بزرگی به تحقیقات بشری هستند.

آیریس علاوه بر این که چهار چرخ دارد، دو دوربین فیلم‌برداری را هم با خود حمل می‌کند که این دوربین‌ها در حقیقت اصلی‌ترین سنسور این ربات کوچک هستند. کوچک‌تر شدن ابعاد دوربین در این ربات ثابت می‌کند که جمع آوری تصاویر با کیفیت یا داده‌های اطلاعاتی ویدئویی در پلت فرم‌های رباتیک با ابعاد کوچک‌تر حتی می‌تواند بسیار ساده‌تر از سایر دستگاه‌ها باشد.

این کشف تازه می‌تواند برای شرکت‌هایی از جمله Astrobotic خبر بسیار خوبی باشد. در حقیقت Astrobotic درصدد است یک بازار کامل از اکتشافات فضایی خصوصی البته با استفاده از سیستم عامل‌های ارزان قیمت مانند Iris ایجاد کند و در این کشفیات فضایی از فضاپیماهایی همچون Peregrine که تامین هزینه‌هایشان راحت‌تر است، استفاده کند.

https://mag.charkhoneh.com/9105
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *