نقد و بررسی آلبوم پاروی بی‌قایق؛ وقتی پای رفتن نیست

مجله چارخونه » موسیقی » آلبوم جدید » نقد و بررسی آلبوم پاروی بی‌قایق؛ وقتی پای رفتن نیست
نقد و بررسی آلبوم پاروی بی‌قایق؛ وقتی پای رفتن نیست
دانلود آلبوم «پاروی بی‌قایق»
فهرست محتوا

دهه هشتاد فصل رویش دوباره موسیقی پاپ در ایران و معطوف شدن توجه مردم به آلبوم‌های موسیقی بود. با توجه به نبود امکانات امروزی، خوانندگان این سبک از موسیقی، برای رسیدن به شهرت و فروش آلبوم‌هایشان باید خاک دنیای موسیقی را خوردند و سختی‌های بسیاری را تحمل کردند. از کسب مجوز گرفته تا مصائب فروش آلبوم و بازگشت سرمایه! یکی از این خوانندگان که حالا طرفداران بسیاری دارد و آلبوم‌هایش با اقبال عمومی مواجه می‌شود محسن چاوشی است. صدای متفاوت چاوشی و حواشی آلبوم‌های او روز به روز بر میزان طرفدارانش می‌افزاید. در این مطلب با مجله چارخونه همراه باشید تا به نقد و بررسی و دانلود آلبوم «پاروی بی‌قایق» از محسن چاوشی بپردازیم.

درباره خواننده

محسن چاوشی در 8 مرداد 1359 در خرمشهر به دنیا آمد. البته اصالت وی به کردستان برمی‌گردد اما به دلیل شرایط کاری پدرش که کارمند شرکت نفت بود در خرمشهر متولد شد. چاوشی خوانندگی را به صورت غیر رسمی از سال 1382 و با آلبوم نفرین شروع کرد. البته این آلبوم هیچ‌وقت مجوز نگرفت اما منجر به شناخته شدن چاوشی در بین مردم شد. محسن چاوشی اولین مجوز خود را برای آلبوم «یک شاخه نیلوفر» و در سال 1387 دریافت کرد و بعد از آن هشت آلبوم رسمی با نام‌های «ژاکت»، «حریص»، «پرچم سفید»، «من خود آن سیزدهم»، «پاروی بی‌قایق»، «امیر بی‌گزند»، «ابراهیم» و «بی‌نام» منتشر کرده است.

چاوشی بعد از انتشار فیلم سینمایی سنتوری ساختهٔ داریوش مهرجویی که البته هیچ‌وقت اکران نشد به شهرت رسید. این فیلم درباره یک خواننده معتاد با بازی بهرام رادان بود که چاوشی علاوه بر آهنگسازی قطعات، خوانندگی ترانه‌های فیلم را نیز بر عهده داشت. حزن صدای چاوشی و ترانه آهنگ‌ها، ترکیب خوبی با داستان فیلم داشت و همین مسئله منجر به شنیده شدن چند میلیونی توسط کاربران شد.

محسن چاوشی همکاری خوبی با حسن فتحی در سریال شهرزاد داشت و خوانندگی ترانه‌های این سریال به او و سینا سرلک سپرده شد. این اتفاق هم در محبوبیت چاوشی تاثیر بسیاری داشت.

چاوشی حساسیت و دقت ویژه‌ای در ساخت و تنظیم آهنگ‌هایش به خرج می‌دهد و زمان زیادی صرف تولید آلبوم می‌کند. ترانه‌های انتخابی او برای آهنگ‌ها بعضا معترضانه و جهت‌دار هستند. این موارد به همراه برگزار نکردن کنسرت و تشنه نگه داشتن طرفداران و حواشی انتشار آلبوم‌ها، به محسن چاوشی لقب «آقای خاص» داده است.

«پاروی بی‌قایق» هفتمین آلبوم رسمی محسن چاوشی در مهر سال 1393 به بازار موسیقی عرضه شد.

درباره آلبوم موسیقی «پاروی بی‌قایق»

آلبوم پاروی بی قایق شامل ۱۰ قطعه با مشخصات زیر است:

  1. دزیره – ترانه روزبه بمانی – تنظیم امیرجمال فرد

  2. قهوه قجری – ترانه روزبه بمانی – تنظیم محسن چاوشی

  3. جز – ترانه حسین صفا – تنظیم محسن چاوشی

  4. تفنگ سرپر – ترانه حسین غیاثی – تنظیم محسن چاوشی

  5. خواب – ترانه حسین صفا – تنظیم کوشان حداد

  6. پاروی بی قایق – ترانه حسین صفا – تنظیم امید حجت

  7. یه خونه کوچیک – ترانه حسین صفا – تنظیم کوشان حداد

  8. کلنجار – ترانه حسین صفا – تنظیم کوشان حداد

  9. یوسف – ترانه حسین صفا – تنظیم کوشان حداد

  10. وصیت – ترانه حسین صفا – تنظیم کوشان حداد

با دانلود آلبوم «پاروی بی‌قایق» به لیست قطعات این آلبوم دسترسی خواهید داشت. قطعه «دزیره» به لطف ترانه‌سرایی روزبه بمانی اثری شنیدنی و کمی غمگین هست. ولی این قطعه یک نقطه ضعف دارد و آن استفاده از تکنیک لیرزی کردن صدا است که به مذاق بسیاری از شنوندگان آلبوم خوش نیامد!

در «قهوه قجری» اما محسن چاوشی تلخی قطعه قبل را جبران می‌کند و تنظیم خوب اثر به همراهی ترانه روزبه بمانی، حسی مطبوع از شنیدن یک اثر خاص را در شنونده به وجود می‌آورد. یکی از زیباترین قسمت‌های این ترانه جاییست که خواننده عشق خود را به زندانی بودن یوسف تعبیر می‌کند:

من یوسفم که برای تماشایت، با حبس با توطئه می سازم
هر روز پیش چشم برادرها، خود را درون چاه می اندازم

«جز» نسبت به سبک و سیاق سایر آهنگ‌های آرام و بعضا نا امیدانه چاوشی کمی حال و هوای شادتری دارد.

سبک قطعه «تفنگ سرپر» به سمت راک رفته است و گیتار الکتریک آن رنگ و لعاب خاصی به آهنگ داده است. قسمتی از شعر آهنگ :

تووی خونه روی دیوار ، یه تفنگه سَر پُره، منم آخرین گوزنی ، که گلوله میخوره

خسته از روزای غمگینِ بدون اتفاق، خواب رفته مثلِ آتیش ، زیرِ خاکستر داغ

یه تفنگی که مثِ ، یه مَرد گریه میکنه، شبو با روحِ پرنده های مُرده توو اتاق

قطعه «خواب» با تنظیم کوشان حداد با اقبال خوبی مواجه شده و جز قطعات شنیدنی این آلبوم هست. نقطه اوج این ترک از دقیقه 2:04 شروع می‌شود.

یکی از قسمت‌های زیبای این ترانه که ترانه‌سرای آن حسین صفا هست اینجاست :

سیل از توی قاب اومد تو اتاق در وا شده بود، ما غرق شدیم از بس که اتاق دریا شده بود

بازگشت به گذشته

و اما «پاروی بی‌قایق» بازگشتی به اصل چاوشی هست. اگر آلبوم یک شاخه نیلوفر را شنیده باشید حتما پاروی بی قایق برای شما تداعی کننده آن آلبوم هست. «یه خونه کوچیک»، «کلنجار» و «یوسف» هم به لطف تنظیم زیبای کوشان حداد آثاری شنیدنی شده‌اند. یکی از قسمت‌های زیبای ترانه یوسف اینگونه خدا را توصیف می‌کند: بکار و بچین، بچین و ببخش، زمین خدا برای همست، ببین و نترس، نترس و بگو، خدای تا ابد خدای همست!

آخرین قطعه این آلبوم «وصیت» حواشی زیادی به پا کرد. وصیت فضایی وهم‌آلود و غمگینانه دارد و به نظر می‌آید چاوشی در هر آلبوم، ردی از حزن و حرمان را به رسم یادگار از آثار قدیمی به جای می‌گذارد.

وصیت به شدت تلخ و گزنده و البته تامل برانگیز است.

برای این گل قرمز نماز مرده بخوانید، مرا شمرده بخوانید برای خاکسپاری

فراموش نکنید قبل از شنیدن این قطعه حتما دستمال کاغذی دم دست خود بگذارید!!

سخن پایانی و لینک دانلود آلبوم «پاروی بی‌قایق»

آلبوم موسیقی «پاروی بی‌قایق» یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین آثار محسن چاوشی است که شنیدن آن لذت چشیدن موسیقی و ترانه خوب را برای شنونده ایجاد می‌کند. شما می‌توانید این البوم را از چارخونه دانلود و از شنیدن آن لذت ببرید.

https://mag.charkhoneh.com/9196
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *