یکی از فعالان اصلی بازار تولید و نشر محتوای دیجیتال، با بیان اهمیت توسعه تولید محتوای کاربرساز و ظرفیتهای موجود در این بخش گفت: محتوای کاربرساز بهترین راه توسعه بازار محتوای دیجیتال در دنیای امروز است. دنیایی که محتوا در آن به عنوان سرمایهای ارزشمند شناسایی میشود.
سعید رسول اف درباره بازار محتوا و نشر آن در دنیای امروز گفت: در دنیای امروز تولید و نشر محتوا در اینترنت به عنوان یک سرمایه پرارزش برای کشورها و فرهنگها شناخته میشود. مردم و مسئولان کشورهای مختلف سعی میکنند با گسترش محتوای تولیدی به زبان خود و با موضوعات برگرفته از فرهنگشان، سرمایه عظیمی برای خود در دنیا آمادهکنند. این تولید محتوا وقتی ارزشش چند برابر میشود که مردم بتوانند بدون دخالت دیگران به تولید محتوای غنی و ارزشمند بپردازند.
سعید رسول اف: UGC تنوع تولید محتوا را افزایش میدهد
سعید رسول اف در تعریف محتوای کاربرساز گفت: محتوایی که توسط کاربر تولید و برای نشر در بسترهای اینترنتی همچون شبکههای اجتماعی، پیامرسانها و سامانههای دیگر ارائه میشود را محتوای کاربرساز(User Generated Content) یا به صورت مخففUGC میگویند. UGC تنوع تولید محتوا را افزایش میدهد و از سوی دیگر سرعت و هزینهها را کاهش میدهد. همچنین کاربران را به پلتفرم مورد نظر وفادار میکند و از سویی محتواهای جذابی به سرعت توسط دیگر کاربران بازدید میشود.
مدیرعامل چارخونه در مورد تجربههای جهانی پیرامون محتوای کاربرساز میگوید: از زمان شکلگرفتن پیامرسانها و شبکههای اجتماعی کاربران زیادی در دنیا محتواهای خود را با دیگر کاربران به اشتراک میگذاشتند که این دسته از محتوا بیشتر در بستر متن تولید و عرضه میشد. اما با شکلگیری شبکههای اجتماعی صوتمحور، عکسمحور و ویدیومحور، تولیدات کاربران در بسترهای صوت، عکس و ویدیو نیز گسترش یافت. این مهم تا جایی پیش رفت که امروز در بیشتر کشورهای دنیا ویدیو حرف اول تولید محتوا رامیزند و بیش از ۷۰درصد ترافیک پهنای باند مصرفی کاربران به ویدیو اختصاص مییابد.
تلفن همراه عامل گسترش بازار محتوایی
مدیرعامل ایدهپرداز ژوبین افزود: اکنون با ارائه سیستمعاملهای همراه پرکاربر در دنیا همچون اندروید وiOS و گسترش استفاده آنها میان کاربران، بازارهای محتوای دیجیتال در دنیا شکل گرفتند تا به عرضه محتواهایی همچون برنامه، بازی، ویدیو، صوت، کتاب و مجله بپردازند. این محتواها به صورت رایگان و غیر رایگان ارائه میشوند و کاربران دستگاههای همراه هوشمند محتواهای موردنظر خود را از این بازارهای محتوا تامین میکنند.
سعید رسول اف با ارزشمند خواندن پهنای باند داخلی مصرف شده در کشورها به خصوص برای اپراتورهای اینترنتی و دیتاسنترها گفت: از آنجایی که استفاده از پهنای باند داخلی و افزایش آن برای مراکز داده و حاکمیتها ارزشمند است و برای آنها سود مالی مستقیم و غیرمستقیم به همراه دارد، پرداخت هزینه برای تولید محتوا (که سبب افزایش پهنای باند داخلی میشود) رواج پیدا کرده است. به اینصورت که بازارهای محتوای دیجیتال، سامانههای اشتراک محتوا و شبکههای اجتماعی معتبر در دنیا تصمیم گرفتند برای افزایش درآمدزایی خود، برای کاربرانی که در بخشUser Generated Content یا همان محتوای کاربرساز فعالیت دارند، هزینه پرداخت کنند. این هزینه بر اساس میزان بازدید یا شاخصههای دیگری که در توسعه درآمدزایی تاثیر گذار است، پرداخت میشود.
وقتی محتوا به کسب و کار تبدیل میشود
مدیرعامل چارخونه با بیان اینکه یوتیوب یکی از بهترین نمونههای جهانی در زمینه محتوای کاربرساز(UGC) است، میگوید: ما هم در چارخونه با هدف افزایش محتوای فارسی در فضای مجازی، ایجاد درآمدزایی برای مردم، گسترش تولید محتوای فاخر ملی و افزایش درآمدها، بخش محتوای کاربرساز(UGC) را راهاندازی کردیم. هم اکنون بستر بارگذاری این بخش در چارخونه برای محتواهای ویدیویی راهاندازی شده است و بهزودی نیز با استفاده از بستر ایرانسل، پرداخت درآمد به کاربران تولیدکننده محتوا در چارخونه(شامل مشترکان تمام اپراتورهای موبایل) انجام میشود.
رسول اف توضیح داد: هم اکنون کاربران چارخونه با ثبتنام و ورود در سامانه ناشران چارخونه به آدرسseller.charkhone.com میتوانند ویدیوهای خود را در زمینههای مختلف از جمله آموزشی، علمی، سرگرمی، ورزشی، خبری، پزشکی و مواردی از این قبل بارگذاری کنند. پس از بارگذاری، ویدیوهای تایید شده در بخش ویدیو بازار جامع محتوای دیجیتال چارخونه منتشر میشود. بر اساس هر ساعت بازدید ویدیوهای کاربران، هزینهای به آنها پرداخت میشود. به این ترتیب هر چه کاربران برای دیدهشدن ویدیوی خود تلاش کنند، درآمد بیشتری خواهند داشت. این تلاش میتواند با انتخاب موضوعات جذاب، افزایش محتوای تولید شده و به اشتراک گذاری نشانی اینترنتی محتواها در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها باشد.
نقشUGC در توسعه خط و زبان
مدیرعامل چارخونه با بیان گسترش محتوای کاربرساز در دنیا و افزایش حجم مالی ردوبدل شده میان سامانههایUGC و کاربران تولید کننده محتوا میگوید: برخی از کشورها با استفاده از محتوای کاربرساز توانستهاند محتواهای مربوط به سرزمین و زبانشان را با سرعت بسیار بالایی افزایش دهند. در واقع باید گفت که محتوای کاربرساز بهترین راه توسعه بازار محتوای دیجیتال در دنیای امروز است. درنتیجه اگر میخواهیم محتوای فارسی موجود در اینترنت روزبهروز گسترش یابد، باید به فکر گسترش محتوای کاربرساز بوده و کاربران را به سمت تولید محتوای غنی دعوت کنیم.
سعید رسول اف در پایان خاطرنشان کرد که در آینده علاوه بر ویدیو، انواع دیگری از محتوا مانند محتوای صوتی را نیز به بخشUGC اضافه میکنیم. هماکنون ویدیوهای کاربران که در بخشUGC باگذاری میشوند در بخش ویدیوی اپلیکیشن بازار محتوای دیجیتال قابل مشاهده است.