فیلم سینمایی داستان ازدواج؛ قصه یک طلاق

مجله چارخونه » فیلم و سریال » فیلم سینمایی داستان ازدواج؛ قصه یک طلاق
فیلم سینمایی داستان ازدواج؛ قصه یک طلاق
فهرست محتوا

داستان ازدواج داستانی پرپیچ و خم و به قول قدیمی‌ها، هندوانه دربسته است! با اینکه بسیاری از زوجین با بررسی و تحقیق کامل به خانه بخت می‌روند اما دلایل بسیاری منجر به شکسن رابطه آن‌ها و در نتیجه طلاق می‌شود! تاکنون فیلم‌های زیادی درباره جدایی زوجین ساخته شده است اما یکی از موفق‌ترین آن‌ها فیلم داستان ازدواج است.

در این مطلب با مجله چارخونه همراه باشید تا به نقد و بررسی فیلم سینمایی «داستان ازدواج» ساخته نوآ بامباک بپردازیم.

درباره کارگردان؛ نوآ بامباک

نوآ بامباک، فیلمنامه‌نویس و کارگردان آمریکایی که دیگر وارد دهه ششم زندگی خود شده، از کارگردانان هم‌نسل وس اندرسون بوده که فیلم‌هایی متفاوت و غالباْ گیشه‌فتح‌کن می‌سازد. بامباک در طول بیست و پنج سال کارگردانی حدود 10 فیلم ساخته است که به شرح زیر هستند:

  1. لگدزنان و جیغ‌کشان (۱۹۹۵)
  2. های‌بال (1997)
  3. آقای حسادت (1997)
  4. ماهی مرکب و نهنگ (2005)
  5. مارگو در مراسم ازدواج (2007)
  6. گرینبرگ (2010)
  7. فرانسیس ها (2012)
  8. تا وقتی جوانیم (2014)
  9. داستان‌های مایروویتز (2017)
  10. داستان ازدواج (2019)

طبق گفته خود بامباک، در ساخت فیلم داستان ازدواج از جدایی خود از جنیفر جیسن لی الهام گرفته است.

ویژگی‌های شخصیتی بامباک مانند باهوش بودن، شوخ طبعی و کاوشگری به او کمک می‌کنند تا در خلق فیلمنامه‌هایش بتواند احساسات خود را به طور کاملا واقعی نشان دهد.

داستان فیلم

فیلم درباره جدایی دو هنرمند تئاتر است که در نیویورک زندگی می‌کنند و بعد پای شهر لس آنجلس نیز به‌ماجرا باز می‌شود.

«چارلی» کارگردان تئاتری که تمام انرژی و استعداد خود را صرف بهترین ‌شدن در شهر نیویورک کرده است. او آرزوی روی صحنه بردن نمایشی در سالن تئاتر برادوی را دارد و در یک قدمی آن نیز قرار می‌گیرد

«نیکول» همسر چارلی، بازیگر زنی که رزومه کاری فوق‌العاده‌ای در گذشته نداشته و تا حد زیادی معروفیت خود را با حضور در آثار همسرش به‌دست آورده، اما حالا او نیز می‌خواهد به‌آرزوی دیرینه‌اش، یعنی نقش‌آفرینی در آثار هالیوودی در شهر لس آنجلس که از دیرباز به‌آن علاقه فراوانی داشت، برسد.

با شروع فیلم صداهای چارلی و نیکول را می شنویم که ده سال از ازدواج شان گذشته و پسر 8 ساله ای به نام هنری دارند. هریک به نوبت توضیح می دهند که به چه موضوعی از دیگری اهمیت می دهند، لیستی که درحال تهیه هستند با تصاویری از زندگی شان کامل می شود.

زمانی که نیکول قیچی می‌دهد تا چارلی موهای بینی‌اش را کوتاه کند اما او گوش نمی‌دهد؛ زمان هایی که نیکول برای مدت طولانی تی بگ را داخل ماگ‌ها باقی می‌گذارد؛ وقت‌هایی که چارلی دهانش را پر از غذا می‌کند؛ نحوه باز کردن درب کنسرو به وسیله نیکول؛ بازی رقابتی و خانوادگی مونوپولی و با اینکه هنوز شخصیت‌ها را نمی‌شناسیم اما این سکانس منجر به لبخند زدن می‌شود.

این تصاویر خانوادگی چیز مهمی را به ما می‌گوید. این‌که چارلی و نیکول همواره عاشق یکدیگر بوده‌اند.

بعد از گذشت چندین سال، چارلی و نیکول تصمیم به طلاق از یکدیگر می‌گیرند در حالی که یک پسر هشت ساله دارند. مراحل طلاق گرچه ابتدا ساده و دوستانه به نظر می‌رسد اما هردو را وارد شرایطی می‌کند که پیش‌بینی آن را نکرده بودند.

و حالا سوالی که ایجاد می‌شود این است: چرا می‌خواهند طلاق بگیرند؟ آیا نمی‌توانند مسائل را حل کنند؟

داستان ازدواج؛ پشت پرده طلاق

یکی از ریزه‌کاری‌های داستان ازدواج این است که پروسه طلاق با تمام عیب و نقص‌هایش، به عنوان وسیله‌ای برای نیکول و چارلی عمل می‌کند تا به وسیله آن با واقعیت‌های پنهانی ازدواج آشنا شوند. آنها به دادگاه می روند و زندگی شان را از هم جدا می کنند، درحالیکه اگر چارلی می پذیرفت تا مرد دیگری باشد تمامی این مشکلات در دو دقیقه حل شدنی بود.

داستان ازدواج مثل یک هفت خوان رستم است و با اتکا به بازی بازیگرانش، مخاطب را با خود همراه می‌کند. چارلی با بازی آدام درایور، یک کارگردان تئاترهای آوانگارد است که در ابتدا شخصیتی شل و ول از او می‌بینیم.

با پیش آمدن درخواست طلاق، این کشمکش قانونی بدن او را از حالت اول داستان خارج کرده و ما شخصیتی سفت و محکم به خود می‌گیرد.

نیکول با بازی «اسکارلت جوهانسون»نقشی با جزئیات بسیار ساخته است، زنی که تقلا می‌کند تا صدای خودش را به گوش بقیه برساند و روی پای خودش می‌ایستد تا از بازی خارج شود، ولی هیچ وقت کامل قانع نشده که هدف وسیله را توجیه می‌کند.

نیکول و چارلی برای طلاق هر دو وکیل می‌گیرند. طبیعتا هر دو وکیل فکر می‌کنند که می‌توانند در این پرونده پیروز شوند. ولی هر کسی که در این مسیر قدم گذاشته است می‌تواند تضمین دهد که هیچ خبری از پیروزی در چنین چیزی نیست. «نیکول» و «چارلی» آن قدری جلو آمده‌اند که دیگر نمی‌شود به عقب رفت!!

آن‌ها باید تا پایان تلخ مسیر بیایند در حالی که خودشان این بلا را سر خودشان آورده‌اند! ولی ما به شکلی یکسان برای آن‌ها افسوس می‌خوریم.

فیلم داستان ازدواج تحسین‌های بسیار زیادی را از سوی منتقدان دریافت کرده و در ۶ بخش متفاوت، کاندید دریافت جایزه اسکار شده است. داستان ازدواج در مراسم گلدن گلوب نیز موفق شد تا بهترین نقش مکمل زن برای لورن درن را به خود اختصاص دهد.عملکرد این فیلم تا حدی عالی بوده است که بخش فیلم مجله تایم این فیلم را از نظر فیلم‌نامه، کارگردانی و بازی‌ها مورد تشویق قرار داده و از آن با عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۹ یاد کرده است.

شما می‌توانید این فیلم زیبا و درام اجتماعی را با اینترنت نیم‌بها در چارخونه تماشا کنید و لذت ببرید.

برای تماشای فیلم بصورت رایگان تصویر زیر را کلیک یا آن‌را لمس کنید

 همچنین می‌توانید کیو‌آر‌کد زیر را با گوشی خود اسکن کنید

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *