قوانین حفظ حریم خصوصی و امنیت داده و اطلاعات

مجله چارخونه » کتاب صوتی و الکترونیک » معرفی کتاب » قوانین حفظ حریم خصوصی و امنیت داده و اطلاعات
قوانین حفظ حریم خصوصی و امنیت داده و اطلاعات
قوانین حفظ حریم خصوصی و امنیت داده و اطلاعات
فهرست محتوا

حریم خصوصی شاید از لحاظ لغوی معنای ساده ای داشته باشد ولی در عمل بسیار مفهوم پیچیده و قانونی دارد. حریم خصوصی یعنی در نظر گرفتن مرزهای احساسی، ذهنی و فیزیکی هر فرد که این حد و مرزها شخصیت و هویت او را میسازد. در واقع حریم خصوصی مانع ورود دیگران به آزادی های یک فرد میشود.

در جامعه ای که حریم خصوصی در آن در نظر گرفته میشود، هویت، عقاید، احساسات و نگرش افراد به خوبی حفظ خواهد شد. اطلاعات شخصی و یا سازمانی بخش مهمی از هویت و حریم افراد و سازمان ها است و هنگامیکه این اطلاعات افشا می‌شود و در دسترس افراد دیگر قرار میگیرد، مشکلات بسیار جدی به وجود خواهد آمد. از اطلاعات خصوصی مانند عکس گرفته تا اطلاعات حساب بانکی همگی جزوی از حریم خصوصی فرد محسوب می‌شود.

اطلاعاتی نیز وجود دارند که جنبه عمومی و اجتماعی بیشتری دارند برای مثال رشته‌ی تحصیلی، ملیت، تفریحات، شغل و مشخصات ظاهری می‌توانند بخشی از این اطلاعات عمومی باشند.

افراد موظفند که از اطلاعات شخصی و خصوصی زندگی، تفکرات، هویت و عقاید خود را از دیگران پنهان کنند. براساس عرف و فرهنگ جامعه شما این حق را دارید که برخی از اطلاعات زندگی شخصی خود را در اختیار دیگران قرار نداده و آن را پنهان کنید.

محدوده و حوزه حریم خصوصی و شخصی

معمولا اطلاعاتی که ممکن است توسط افراد سودجو مورد سواستفاده قرار بگیرند جزئی از حریم و اطلاعات شخصی هستند. داشتن ارتباط نزدیک با افراد است که آنها را در جریان بسیاری از اطلاعات خصوصی ما قرار میدهد.

دایره‌ی حریم شخصی ما بر اساس ارتباط دور یا نزدیک با دیگران شکل میگیرد.بنابراین هر چه ارتباط نزدیک‌تر شود، دایره‌ی حریم خصوصی نیز کوچک‌تر می‌شود. به دلیل نوع فرهنگ سنتی که در کشور ما و بین افراد وجود دارد، به خوبی این نکته را رعایت نمیکنیم که بین صمیمت و میزان اطلاعاتی که در اختیار دیگران قرار می‌دهیم، تفاوت وجود دارد. به همین دلیل ممکن است بسیاری از افراد قربانی سودجویی اشخاصی شوند که به سادگی اطلاعات خصوصی خود را در اختیارشان قرار داده اند.

اصول حفظ حریم خصوصی

تبادل اطلاعات یکی از راههای برقرای ارتباط است. بسیاری از افراد از این طریق احساس صمیمیت بیشتری با سایرین میکنند. اما هنگامی این تبادل دارای مشکل است که فرد خواسته یا ناخواسته اطلاعات محرمانه و شخصی خود را در اختیار دیگران قرار داده و آن را فاش کند.

بنابراین افراد باید برای برقراری ارتباط مهارت هایی بیاموزند تا به راحتی و بدن نیاز به افشاء ارتباط خوب و موثری با دیگران داشته باشند.

توجه به اصول حفظ حریم شخصی در ارتباط با دیگران اهمیت زیادی دارد. از جمله این اصول، توانایی نه گفتن است. باید به  درخواست‌های نادرست دیگران به راحتی «نه» گفته شود. در این صورت بسیاری از اشتباهات صورت نگرفته و اتفاقات ناگوار نمیافتد.

همچنین باید بتوانید برای ارتباط با دیگران خط قرمز مشخص کنید و آنها را متوجه سازید که در بسیاری از مسائل زندگی شما حق سرک کشیدن ندارند.

محترمانه و مستقل رفتار کردن نیز در دیگران این نگرش را به وجود خواهد آورد که اجازه نزدیک شدن بیش از حد را به شما ندارند.

 

حفظ حریم شخصی

 

بالا بردن اطلاعات در زمینه حفظ حریم خصوصی

شاید بسیاری از افراد از جزییات قانونی حریم خصوصی در زمینه های مختلف اطلاعی نداشته باشند. کسب اطلاعات در این زمینه به افراد کمک میکند تا با حقوق قانونی خود در این زمینه بیشتر آشنا شده و در موارد بسیار زیادی بتوانند از افشای اطلاعاتشون جلوگیری کنند.

بسیاری از افراد حریم شخصی و خصوصی  را از اجزاء حقوق میدانند. اما زمانی میتوان به احقاق آن پرداخت که این حقوق شخصی نقض شده باشد. به طور کلی این مبحث بیشتر از هرچیز دیگری نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی دارد.

خواندن کتابهایی در زمینه حفظ حریم شخصی و یا آشنایی با حق و حقوق افراد درباره این مسائل، میتواند برای افراد بسیار مفید باشد.

در این بخش قصد داریم کتابهایی در زمینه چگونگی حفظ حریم شخصی و سازمانی به شما معرفی کنیم.

کتاب نظام مدیریت امنیت اطلاعات

در این کتاب میخوانیم: امروزه نقش اطلاعات در سازمان‌ها به عنوان یکی از حیاتی‌ترین سرمایه‌ها به وضوح به چشم می‌آید. گسترش شبکه‌های اطلاعاتی و دیگر فناوری‌های پردازش و انتقال اطلاعات، از یک سو به پیشرفت سازمان‌ها و رفاه مشتریان کمک کرده و از سویی دیگر تهدیدهای جدیدی را متوجه کسب و کار سازمان‌ها نموده است.

در نتیجه اطلاعات باید به طور مناسبی محافظت شوند. امنیت اطلاعات، به منظور اطمینان از حیات کسب و کار، کاهش خرابی‌ها، افزایش فرصت‌های کسب و کار و بازگشت سرمایه، محافظت اطلاعات را از حیطه گسترده‌ای از تهدیدات تضمین می‌کند.

 

حفظ حریم خصوصی

کتاب جایگاه پلیس در پیشگیری از جرایم سایبری و اینترنتی

این کتاب هدف از تأسیس پلیس فتا در نظام حقوقی ایران و تأثیر آن بر نهادهای اجتماعی را بیان میکند. همچنین به بررسی نقش پلیس فتا در حفظ حریم خصوصی و آزادی مشروع و صیانت از منافع افراد در مقابل حملات الکترونیک پرداخته است.

پیشگیری از وقوع جرائم و فرو افتادن در ورطه جرم و گناه یکی از آمال و آرمان‌های تمام جوامع بشری است. رشد روزافزون جرائم و پایین آمدن سن ارتکاب جرم از عواملی است که بر اهمیت و ضرورت توجه به پیشگیری انتظامی می‌افزاید. پیشگیری انتظامی بر پایه اقدامات پلیسی در جهت حمایت از شهروندان آسیب‌پذیر، افزایش آگاهی عمومی و نظارت بر اماکن عمومی و افزایش هزینه‌های ارتکاب جرم مبتنی است. متولی اصلی این نوع پیشگیری پلیس است که بایستی رویکردی جدیدی را نسبت به وظایف سنتی خود اتخاذ کند. زیرا پیشگیری انتظامی عمدتا مبتنی بر تدابیر و اقدامات کنشی، پیش جنایی توسط پلیس است…

 

حفظ حریم خصوصی

کتاب جایگاه فقهی و حقوقی خیارات در قراردادهای الکترونیکی می‌خوانیم:

در این کتاب میخوانیم: اصطلاح حقوقی فسخ به معنای پایان دادن به حیات حقوقی قرارداد با استفاده از اراده یکی از طرفین قرارداد یا شخص ثالث. گرچه قانون مدنی در فصل ششم خود در بحث اسباب سقوط تعهدات نامی از فسخ به عنوان یکی از اسباب سقوط تعهد نبرده است. اما بدون شک باید این مورد را یکی از این اسباب تلقی نمود. فسخ با توجه به ذات زایل کنندگی خود نوعی انشاء و در واقع ایقاع تلقی می‌شود حتی می‌توان گفت که فسخ از نوع ایقاع معین می‌باشد چرا که آثار، شرایط و نحوه اعمال آن در قانون مشخص گردیده است. بر اساس قانون مدنی فسخ عقد می‌تواند ناشی از دو عامل باشد؛ قانون و اراده طرفین.

 

حفظ حریم خصوصی

 

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *