محققان با الهام از یوزپلنگ رباتی با سرعت مافوق تصور ساختند

مجله چارخونه » فناوری » محققان با الهام از یوزپلنگ رباتی با سرعت مافوق تصور ساختند
محققان با الهام از یوزپلنگ رباتی با سرعت مافوق تصور ساختند
فهرست محتوا

با افزایش علم و دانش بشری هر روز اخبار جدیدی از تولید و اختراع انواع مختلف سیستم‌های صنعتی می‌شنویم که در امور مختلف به یاری انسان‌ها می‌آیند. این سیستم‌های جدید صنعتی یا همان ربات‌ها می‌توانند در بسیاری از موارد نقش کارگران خستگی ناپذیر را در صنعت ایفا کنند. از آن‌جا که ربات‌های صنعتی عموما برای وظایف تکراری و مشخصی استفاده می‌شوند، چه بهتر که بتوانند با سرعت بیشتری به امور روزانه بپردازند.

البته ناگفته نماند برای استفاده از ربات‌های صنعتی به عنوان جایگزین انسان‌ها، باید این نکته را در نظر داشت که این ربات‌ها به تنهایی توانایی تشخیص و تصمیم گیری نسبت به موقعیت خود را ندارند. بنابراین در مواردی اینچنین باید از تکنولوژی بینایی ماشین قابلیت دیدن و با هوش مصنوعی قابلیت تفکر را در آن‌ها ایجاد کنیم. در این صورت می‌توانیم از آن‌ها در مکان‌هایی بهره ببریم که شاید تا پیش از این نمی‌توانستیم.

سرعت ربات‌های جدید سه برابر بقیه است

به گزارش مجله چارخونه، محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی یک ربات انعطاف پذیر جدید درست کرده‌اند که می‌تواند با سرعت بسیار بالایی بر سطوح جامد حرکت کند و حتی اجسام سنگین را هم جابه‌جا کند. این ربات‌های جدید در زیرگروه رده LEAP طبقه بندی شده‌اند و از خواص بی ثبات الاستیک برای عملکرد تقویت شده خود استفاده می‌کنند. ناگفته نماند طراحی این ربات با الهام از یوزپلنگ صورت گرفته است و همین امر منجر به سرعت بالای آن‌ها شده‌است.

جی یین، استادیار مهندسی مکانیک و هوافضا در این خصوص گفته: ما برای ساخت این ربات از یوزپلنگ الهام گرفتیم تا یک نوع ربات نرم ایجاد کنیم که دارای قدرت انعطاف پذیری و فنری باشد و ستون فقرات دو حالته داشته باشد به گونه‌ای که بتواند در هر دو حالت پایداری خود را حفظ کند.

بر اساس مطلبی که سی‌نت در همین باره منتشر کرده است، ربات‌های LEAP تقریباً 7 سانتی متر طول و حدود 45 گرم وزن دارند. تا پیش از این اختراع، سریعترین ربات‌های نرمی که تاکنون تولید شده بودند، قابلیت حرکت تا 0.8 طول بدن در ثانیه بر روی سطوح صاف و جامد را داشتند. اما ربات‌های LEAP می‌توانند با سرعتی بالغ بر 2.7 طول بدن در ثانیه برسند و این یعنی سه برابر سریعتر از مدل‌های قبلی. ربات‌های LEAP همچنین قابلیت حرکت بر زمین‌های شیب‌دار را هم دارند و اگر بتوانید یک جفت باله به آن‌ها بدهید حتی سریع‌تر از ربات‌های قبلی شنا می‌کنند.

یین همچنین می‌گوید برنامه‌های کاربردی بالقوه در مواردی که نیاز به سرعت بالا و تکنولوژی ساخت صنعتی داشته باشند، شامل فناوری‌های جستجو و نجات هستند. به عنوان مثال کافیست فناوری‌های رباتیک خط تولید را تصور کنید که با سرعتی بسیار بالاتر فعالیت دارند و همچنان هم قابلیت کار با اشیا شکننده را هم دارند.

https://mag.charkhoneh.com/9091
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *