مارک تواین کیست؟ | معرفی پدر طنزنویسی آمریکا و آثارش

مجله چارخونه » کتاب صوتی و الکترونیک » مارک تواین کیست؟ | معرفی پدر طنزنویسی آمریکا و آثارش
مارک تواین کیست؟ | معرفی پدر طنزنویسی آمریکا و آثارش
مارک تواین
فهرست محتوا

در تمام دوران زندگی بشر، نویسندگان بسیاری ظهور کرده‌اند. نویسندگان خوب و بدی که هر یک به سهم خود تاثیری در شکل‌گیریِ آنچه ما امروز می‌خوانیم داشته‌اند. از جمله نویسندگانی که تاثیر زیادی بر این حوزه داشته و از او به عنوان پدر طنز نویسی آمریکا یاد می‌کنند می‌توان به مارک تواین اشاره کرد. امروز در مجله چارخونه قصد داریم به معرفی این نویسنده چیره‌دست بپردازیم.

 

مارک تواین

 

مارک تواین کیست؟

 

سمیوئل لانگهورن کلمنز نویسنده آمریکایی تبار ملقب به مارک تواین در تاریخ 30 نوامبر 1835 متولد شد. همانطور که بسیاری از شما احتمالا می‌دانید مارک تواین نام اصلی این نویسنده نبوده و او این نام را برای خود انتخاب کرده بود. اسم مارک تواین نیز داستان خود را دارد. لانگهورن تا مدت‌ها ملوان زیردریایی بود و همین موضوع کمک کرد تا لقب خود را از این حرفه انتخاب کند. مارک تواین به معنای امن بودن مسیر برای پیشبرد زیردریایی است. این لغت ریشه در عمق بالای آب (بیشتر از 12 پا) دارد.

 

چه بر سر مارک تواین آمد؟

 

همانطور که متوجه شدید مارک تواین در سال 1835 در آمریکا متولد شد. مارک تواین در خانواده‌ی پرجمعیتی به دنیا آمد. وی ششمین فرزند از هفت فرزند پدر و مادرش بود. پدر لانگهورن از تاجران ایالت میسوری آمریکا بود. پدر تواین اواسط سال 1846 یا 1847 زمانیکه مارک تقریبا 11 سال داشت، زندگی را وداع گفت. مارک تواین بعد از مرگ پدرش به امید اینکه زندگی درس‌های لازم را به او خواهد داد، ترک تحصیل کرد. سپس تصمیم گرفت در چاپخانه‌ی برادرش حروف‌چینی کند و هم‌زمان زیردست یک نقاش کار کند.

طولی نکشید که توانست مسئول چاپ کارگاه برادرش شود. در همین حین تصمیم گرفت نوشتن را نیز آغاز کند. ابتدا شروع به نوشتن ستونی طنز با نام و امضاهای جدید کرد. اما این تنها بخشی از زندگی مارک تواین بود. او برای مدت کوتاهی به سنت لوئیس و نیویورک رفت تا در کارگاه‌های مختلف کار کند. لانگهورن موفق شد در سال 1859 مجوز ناخدایی خود را بگیرد و در جنگ داخلی ایالات متحده شرکت کند. اما خوشبختانه هیچگاه الویت نویسندگی را فراموش نکرد و حتی مابین آن‌همه شلوغی نیز دست به قلم می‌شد.

 

دوران کودکی تواین چگونه بود؟

 

مدت زیادی از تولد مارک تواین نگذشته بود که خانواده‌اش به هانیبال مهاجرت کردند. مارک تا اواسط دوران نوجوانی خود در این منطقه زندگی می‌کرد. در جایی نقل شده که تواین شاگرد متوسطی بود ولی توانایی خاصی در هجی کردن کلمات داشت. هانیبال و رودخانه میسیسیپی بخش مهمی از زندگی لانگهورن محسوب می‌شوند. تا جایی که از این منطقه در یکی از آثار خود یعنی تام سایر استفاده می‌کند. جالب است بدانید که تام سایر الهام گرفته از زندگی مارک تواین است.

 

آثار مارک تواین

 

مارک تواین در طول زندگی خود کتاب‌ها و داستان‌های بسیاری منتشر کرد. وی در ابتدا شروع به نوشتن آثار طنز کرد. رفته رفته تصمیم گرفت به موضوعات اجتماعی و فلسفی نیز بپردازد. به موازات سبک‌های جدید، طنز خود را نیز پرورش داد و به یکی بزرگترین طنزنویسان آمریکا بدل شد. بخش زیادی از رمان‌ها و کتاب‌های مکتوب شده و چاپ شده‌اند. اما مطالب طنزی را که در روزنامه منتشر می‌کرد اکثرا از بین رفته‌اند. شاخص‌ترین آثار وی تام سایر و هاکلبری فین هستند. از دیگر آثار مارک می‌توان به : رمان‌های عصر طلایی، شاهزاده و گدا، بیگانه مرموز و داستان‌های داستان یک سگ، خاطرات آدم، خاطرات حوا، بشر چیست و … اشاره کرد.

 

اواخر عمر لانگهورن چگونه گذشت؟

 

سال 1904 میلادی همسر تواین دار فانی را وداع گفت. در همین حین بود که دختر دومش نیز نابینا شد. این دو ضربه‌ی روحی باعث شدند تا رنگ زندگی این نویسنده‌ی بزرگ تغییر کند. پس این اتفاقات بد حال و هوایی افسرده به آثارش سرازیر شدند. با این همه سه سال بعد موفق شد دکتری ادبیات خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کند. جالب است بدانید که مدتی هم در کار‌های سیاسی فعال بود. ولی سرانجام افسردگی امانش را برید و در سال 1910 بر اثر ایست قلبی از این دنیا رفت.

 

طنزنویس آمریکایی

 

در آخر …

 

چارلز دیکنز تاثیر زیادی در نویسندگی مارک داشت. به همان نسبت تواین موفق شد منبع الهامی برای همینگوی، فاکنر و … باشد. جالب است بدانید که آخرین کتاب مارک یک نوع زندگی‌نامه است که به دست خود او نوشته شده است. بنا به دلایلی درخواست کرده بود 100 سال پس از مرگش چاپ شود. او کار‌های خیری نیز در زندگی انجام داد که از جمله آن می‌توان به حامی هلن کلر بودن اشاره کرد. در آخر پیشنهاد می‌کنیم خواندن آثار او را از دست ندهید. چراکه می‌توانید لذت سیاسی خواندن، طنز، فلسفی و اجتماعی را تجربه کنید.

https://mag.charkhoneh.com/10928
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *