علی زند وکیلی – زندگینامه و معرفی آلبوم‌ها

مجله چارخونه » برنامه‌ » موسیقی و صدا » علی زند وکیلی – زندگینامه و معرفی آلبوم‌ها
علی زند وکیلی – زندگینامه و معرفی آلبوم‌ها
علی زند وکیلی
فهرست محتوا

علی زند وکیلی خواننده، نوازنده، آهنگساز و مدرس موسیقی در ۲۵ بهمن ۱۳۶۵ در شیراز به دنیا آمده است. اصالت وی لرستانی بوده و پدرش اهل شهرستان پلدختر اما خودش متولد شیراز است.

زند وکیلی فعالیت هنری‌اش در زمینه موسیقی را از کودکی با آواز و نواختن تنبک آغاز کرد. سال 1377 در 12 سالگی وارد هنرستان موسیقی در شیراز شد و سنتور و پیانو را فراگرفت؛ در 14 سالگی به تهران رفته و سال 1381 از هنرستان موسیقی تهران فارغ التحصیل شد.

علی زند وکیلی و خوانندگی

به گفته خودش زمانی كه به نوازندگی سنتور مشغول بوده در حین نواختن از روی كتاب مرحوم پایور، به خواندن آواز هم مشغول شده است.

پس از آن با پیشنهاد اساتید خود نظیر استاد اردوان كامكار و ارفع اطرایی، آواز را به شكل جدی‌تری دنبال میکند و به دنبال یادگیری ردیف‌های آواز ایرانی میرود.

وی با بازخوانی قطعه رفته و چند سال بعد با انتشار قطعه لالایی به شهرت و محبوبیت رسید. علی زند وکیلی در حال حاضر کارشناس موسیقی نیز می‌باشد.

وی به همراه برادر خود، محمد زند وکیلی و میلاد ذبیحی گروهی را تحت عنوان زند بند تأسیس کردند. علاوه بر آن سابقه همکاری با گروه‌های دنگ شو، خموش، طلوع، نغمه کیمیا، شروند و گلبانگ را نیز در کارنامه خود دارد و کنسرت‌هایی نیز به همراه این گروه‌ها برگزار کرده ‌است.

 

علی زند وکیلی خواننده

اولین آلبوم زند وکیلی

در سال 1390 وقتی 25 ساله بود اولین آلبوم خود بنام میانه تاریکی را به همراه بابک غسالی منتشر کرد و سال 92 هم آلبوم عبور مه او را بیشتر از قبل به شهرت رساند. از جمله موسیقی‌های مورد علاقه وی ربنای استاد شجریان، و دیگری اذان موذن زاده اردبیلی است. به گفته علی زند وکلیل کاروان استاد بنان را تاکنون بیش از هر موسیقی دیگری و به دفعات گوش داده است.

کارهای شاخص زندوکیلی

از جمله کارهای شاخص علی زندوکیلی می‌توان به تیتراژ مجموعه‌های دزد و پلیس، پژمان (آخر قصه)، شاهگوش (زهره)، پادری (پادری) و زیر پای مادر (آخرین رؤیا) اشاره کرد.

او برنده تندیس طلایی بهترین قطعه موسیقی تلفیقی و تجربی خارج از آلبوم با انتخاب مردم از سومین جشن سالانه موسیقی ما برای قطعه «ترش‌رو» به آهنگسازی گروه دارکوب بود.

او در زمستان ۱۳۹۲ آلبومی را تحت عنوان عبور از مه در سبک سنتی با اشعاری از حافظ، زهرا پناهی، حسین منزوی و وحشی بافقی در ۱۴ قطعه منتشر کرد. علی زندوکیلی در بهمن ۱۳۹۳ در اختتامیه جشنواره فیلم فجر به همراه مهران مدیری آهنگ‌های ناردونه و رفتی را به صورت زنده اجرا کردند که از این اجرای او بسیار استقبال شد. وی همچنین در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر شیراز در ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۳ نیز به اجرای برنامه پرداخت.

او همچنین برنده تندیس طلایی قطعه برگزیده موسیقی تلفیقی و تجربی از نگاه مردم برای قطعه «باورم کن» از پنجمین جشن سالانه موسیقی ما بود.

علاقه به شعرخوانی و موسیقی‌های قدیمی

علی زندوکیلی به شعرخوانی علاقه زیادی دارد و به گفته خودش سعی می‌کند برنامه حافظ ‌خوانی داشته باشد. به گفته وی از میان شعرای مدرن، نظر و علاقه او به اشعار سهراب نیز معطوف است.

اکثر اثار علی زند وکیلی بازخوانی آهنگ‌های قدیمی است و شیفتگی به نوستالژی در تمامی آثارش به چشم می‌خورد. تکیه بر احساس در اشعار و ملودی‌های او دیده میشود. از نظر زند وکیلی یک اثر هنگامی ماندگار میشود که مخاطب حس خوب نسبت به آن پیدا کند و نباید با حس مصنوعی شنونده را گول زد.

وی در بازخوانی‌ها سعی می‌کند خود را در آن دوران و آن موقعیت قرار دهد چون ترانه های قدیمی حال و هوایشان خوب است.

کارهایی مثل مرا ببوس، بردی از یادم، مرغ سحر، الهه ناز و… از نظر او به همین دلیل ماندگار شده‌اند.

آلبوم علی زند وکیلی

نوازندگی یا خوانندگی

علی زند وکیلی در گفته‌هایی اعلام کرده که نمی‌تواند منکر علاقه‌مندی‌اش به خوانندگی شود. برای او خوانندگی برای او جذابیت ویژه‌ای دارد. اما نوازندگی هم برایش مهم است. وی سال‌‌ها هم به عنوان مدرس سنتور فعالیت داشته است.

آلبوم های علی زندوکیلی

  • میان تاریکی – 1390
  • عبور از مه – 1392
  • دشت جنون – 1394
  • همنشین درد – 1394
  • یادی به رنگ امروز – 1394
  • تماشای صبا – 1394
  • چون رقص آب – 1394
  • رویای بی تکرار – 1395
https://mag.charkhoneh.com/11632
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *